Siirry suoraan sisältöön

Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0030-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 01.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 01.06.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Porvoo, sote

Toimipiste

Laurea Porvoo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo

Opettaja

  • Pihla Salemaa

Ryhmät

  • SSP220KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K20, Porvoo

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
- ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen

Toteutustapa

Opintojakson sisällöt:
ammatillinen kohtaaminen ja minuus asiantuntijuudessa
dialogisuus ja dialogisen suhteen rakentaminen
ryhmät ja niiden ohjaus
erilaiset ohjaustyylit
osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa
ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi

Opintojakso koostuu seuraavista osista:

1. Lähiopetus: orientoituminen opintojaksoon, luennot ja kokemukselliset harjoitukset ryhmissä
2. Oppimistehtävät: Itsearviointi ja omat oppimistavoitteet, Oppimispäiväkirja, kirjatentti ryhmässä ja oman osaamisen ja oppimisen itsearviointi
3. Integroitu osuus: Työelämäprojekti (projektiohjaus, projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi, projektiseminaari)

Opintojakson projekti- osuus tehdään pienryhmissä yhdessä sairaanhoitaja opiskelijoiden kanssa. Kukin pienryhmä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi yhdessä työelämäkumppaneiden kanssa tapahtuman/ asiakastoiminnan. Ryhmät esittelevät omien osaprojektiensa tulokset yhteisessä seminaarissa.

Aika ja paikka

Monimuoto-i´opetus, Porvoon kampus

Aikataulut löytyvät Pakista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus:
Häkli, J., Kallio, K. & Korkiamäki, R. (toim.) 2015. Myönteinen tunnistaminen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 90. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/myonteinen_tunnistaminen.pdf

Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus

Tenttimateriaali ilmoitetaan jakson toteutuksen alkaessa.

Muu oppimateriaali esitellään Optima -työtilassa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutus on integroitu yhdessä Projektinhallinta - toteutuksen kanssa.

Toteutuksessa toteutetaan yhteistyötapahtuma yhdessä alueen työelämätoimijoiden kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Projektien seminaaripäivä 27.4.2020

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutuksessa työskennellään yhdessä pienryhmissä. Ryhmät sopivat omasta aikatuluista,

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin.
Opintojakson arviointi rakentuu seuraavasti:
1) Itsearviointi ja tavoitteiden asettaminen: hyväksytty/täydennettävä
2) Oppimispäiväkirja vuorovaikutusharjoituksista: H- 5 yksilöllinen numeerinen arvio 50%
3) Kirjatentti ryhmätenttinä: H - 5 (ryhmän yhteinen numeerinen arvio) 50%


Arvioinnissa sovelletaan Laurean amk-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa, vaativuustaso I.

Hylätty (0)

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tavoitteiden saavuttamista, sekä opintojaksoon liittyvien tehtävien (Itsearvionti, Tentti, Oppimispäiväkirja) tekemistä hyväksytysti.