Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0030-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.11.2018 - 02.12.2018
Ajoitus
01.01.2019 - 31.07.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Yhteinen
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
Opettaja
- Kaarina Marjanen
Vastuuopettaja
Kaarina Marjanen
Ryhmät
-
SSP219KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K19, Porvoo
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
- ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen
Toteutustapa
Tutkimuksellista teoriaa/perusteet: ihmiskäsitys, oppimiskäsitys
oppimiskäsitys; kokemukset ja aistit; ohjaaminen työkaluna kohtaamistehtävissä
osallisuus ja voimavarat: toimijuus/taiteilijuus/tieteellisyys/kehittäjyys
taide ja kohtaaminen. Vuorovaikutus. Ihmiskäsitys. Hiljainen tieto.
Sisällöllinen toteutus: vuorovaikutus ("Puheen kuusi elettä"), ohjaaminen, osallisuus, voimavarat
elokuvatehtävä
Opintojaksolla toteutetaan mahdollisuuksien mukaan opinnäytetyön aineistonkeruun liittyvää työskentelyä.
Kotitentti
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tenttikirja: Vilen, Marika, Leppämäki, Päivi, Ekström, Leena. 2008.Vuorovaikutuksellinen tukeminen. WSOY. (16 kpl Laurean kirjastoissa + 13 kpl 2002 -painosta)
Hilkka Kallio. 2006. Point. Tehoa ja taitoa työelämän esiintymistilanteisiin (9 kpl Laurean kirjastoissa)
Erkko, Anna & Hannukkala, Marjo. Mielenterveys voimavaraksi. (3 kpl Laurean kirjastoissa)
Marjanen, Kaarina (2009). The Belly-Button Chord. Connections of Pre- and Postnatal Music Education with Early Mother-Child Interaction. https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/22602 (1 painettu kirja Laureassa)
Hannaford, C. 2004. Viisaat liikkeet. Aivojumpalla apua oppimiseen. Englanninkielisenä 4 kpl Laurea: Smart moves: why learning is not all in your head
Hinde, R.A. 1997. Etologinen- ja suhdeteoria. Teoksessa R. Vasta (toim.) Kuusi teoriaa lapsen kehityksestä. (ei Laurean kirj.)
Talvio, Markus & Klemola, Ulla. 2017. Toimiva vuorovaikutus. (3 kpl Laurea)
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
"Puheen kuusi elettä" -opinnäytetyön sisällöllinen toteutusyhteistyö
Elokuvatehtävä: vuorovaikutuksen analyysi
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso toteutuu aikavälillä 9.1.-16.4.2019.
Kontaktiopetukset lukujärjestyksen mukaan. Osallistuminen kontaktiopetukseen tukee vahvasti opintojakson tavoitteiden saavuttamista ja edellyttää vahvaa sitoutumista opetukseen. Ilmoita poissaolostasi etukäteen opettajalle, kiitos!
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso koostuu seuraavista osista:
- kotitentti 2 op
- elokuvatehtävä 1 op
- luennot ja harjoitukset 2 op
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suoritukset arvioidaan seuraavasti:
- kotitentti: yksilöllinen arviointi 0-5, alla olevan kuvauksen mukaisesti
- elokuvatehtävä: ryhmäkohtainen arviointi 0-5, erillisen opintojakson alussa annettavan kuvauksen perusteella
- luennot ja harjoitukset: hyväksytty/hylätty.
Läsnäoloa kontaktiopetukseen edellytetään.
Hylätty (0)
Tehtävässä ei onnistuta toteuttamaan annettuja tehtäviä, aineistoa käytetty lähinnä toistaen tai kopioiden. Asioiden käsittelyssä selkeitä virheitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävä on hajanainen, tietoa toistava, nopeasti koottu, ei sisällä tekijän persoonallista asian käsittelyä ja oman ajattelun läpi suodatettua ilmaisua, asiasisältö niukkaa ja epäloogista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävä käsittelee aiheita sujuvasti. Lähteiden käyttö on kohtuullisen hyvää. Sisältö esitetään loogisesti,tehtävässä on rakennetta ja selkeä esitysmuoto. Sisältö on relevanttia asiaa, mutta monipuolinen kriittinen tiedonkäsittely, analysointi ja argumentointi pääsääntöisesti puuttuvat. Tehtävässä ei juurikaan ole persoonallisia oivalluksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävä on rakennettu loogisesti. Se käsittelee aiheita monipuolisesti, analysoiden ja kriittisesti. Esitetyt väitteet perustellaan. Lähteitä käytetään asianmukaisesti ja monipuolisesti. Tehtävä on tyylillisesti yhtenäinen, lukija on otettu huomioon tehtävän laatimisessa, teksti on sujuvaa. Tehtävästä henkii persoonallinen panos ja oivaltavat teemojen käsittelyt välittävät tekijän paneutumista aiheisiin.