Siirry suoraan sisältöön

Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0030-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.11.2018 - 02.12.2018

Ajoitus

14.01.2019 - 15.06.2019

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Yhteinen

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen

Opettaja

  • Aulikki Yliniva
  • Hannele Pulkamo

Vastuuopettaja

Hannele Pulkamo

Ryhmät

  • SSB219KN
    Sosionomikoulutus, päivätoteutus, K19, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
- ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen

Toteutustapa

Opintojakson sisällöt:
• kohtaaminen ja kuuntelu
• dialogisuus ja dialogisen suhteen rakentaminen
• ryhmät ja niiden ohjaus
• erilaiset ohjaustyylit
• osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa
• ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opintojakso koostuu seuraavista osista:
1. Lähiopetus: orientoituminen opintojaksoon, luennot ja harjoitukset
2. Oppimistehtävät: Oman lähtötason itsearviointi, kirjatentti ja oman osaamisen ja oppimisen itsearviointi
3. Ysiltä -elämään projekti (projektiohjaus, projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi, projektiseminaari)
Opintojakson projekti- osuus tehdään pienryhmissä. Kukin pienryhmä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi yhdessä Ysiltä - elämään työelämäkumppaneiden kanssa Hyvinkään 9-luokkalaisille suunnatun tapahtumapäivän. Ryhmät esittelevät omien osaprojektiensa tulokset yhteisessä semiaarissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus:
Häkli, J., Kallio, K. & Korkiamäki, R. (toim.) 2015. Myönteinen tunnistaminen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 90. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/myonteinen_tunnistaminen.pdf
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus
Muu oppimateriaali esitellään Optima -työtilassa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Ysiltä elämään tapahtuman järjestäminen yhteistyössä työelämäkumppaneiden kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla on läsnäolovelvollisuus seuraavina päivinä:
14.1.2019 Opintojakson aloitus
26.2., 8.3. ja 14.3.2019 vuorovaikutusharjoitukset
10.4.2019 Kirjatentti ryhmätenttinä
21-22.5.2019 Ysiltä elämään -tapahtuma
29.5.2019 Opintojakson päätösseminaari

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus; luennot ja harjoitukset 46 h
Ysiltä elämään -projektin toteutus 24 h
Oppimistehtävät yhteensä 35 h
1. Lähtötaso ja tavoiteet 2 h
2. Vuorovaikutusharjoitusten oppimispäiväkirja 4 h
3. Tenttiin valmistautuminen 27 h
4. Oman oppimisen ja osaamisen arviointi 2 h
Ysiltä elämään -tapahtuman suunnittelu ja yhteistyö kumppaneiden kanssa 30 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin.
Opintojakson arviointi rakentuu seuraavasti:
1) Oman lähtötason arviointi -tehtävä: hyväksytty/täydennettävä 0%
2) Oppimispäiväkirja vuorovaikutusharjoituksita: H- 5 yksilöllinen numeerinen arvio 25 %
3) Kirjatentti ryhmätenttinä: H - 5 (ryhmän yhteinen numeerinen arvio) 25 %
4) Projektin toteutus: H -5 (työelämäkumppanin antama ryhmän yhteinen numeerinen arvio) 15 %
5) Projektiraportti: 0 - 5 (ryhmän yhteinen numeerinen arvio) ) 15 %
6) Projektin esittely seminaarissa: hyväksytty/täydennettävä 0%
7) Oman oppimisen arviointi - tehtävä: H - 5 yksilöllinen numeerinen arvio 20 %
Arvioinnissa sovelletaan Laurean amk-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa, vaativuustaso I.