Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan vaikuttamistyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0019-3053

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

13.01.2023 - 12.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosiaalialan koulutusohjelma (SSB), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Paula Väliaho
  • Sanni Einovaara

Vastuuopettaja

Paula Väliaho

Ryhmät

  • SSB222SA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S22, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaa osallisuuden tuottamisen erilaisia keinoja.
- osaa käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja.
- osaa toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.

Toteutustapa

Opintojakso toteutuu monimuoto-opetuksena Hyvinkään kampuksella ja etänä keväällä 2023. Opintojaksoon sisältyy osin läsnäolovelvollista opetusta ja ohjausta sekä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä. Osa opetuksesta on yhteistä Lohjan vastaavan opintojaksototeutuksen kanssa. Etänä toteutettavaa opetusta ei tallenneta pois lukien Laurean D-yksikön tarjoamat mahdolliset luentomahdollisuudet. Opintojakson tarkempi aikataulu löytyy lukujärjestyksestä.

Opintojaksolla on oma Canvas-työtilansa, siellä on myös opintojakson ensisijainen keskustelukanava.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson kirjallisuus on esitetty opintojakson Canvas-tilassa. Opintojaksoon kuuluu myös itsenäistä tiedonhankintaa lähdekritiikin huomioiden.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Näyttö- ja työn opinnollistamissuorituksesta pitää olla yhteydessä opintojakson vastuulehtoriin hyvissä ajoin, joka tapauksessa ennen opintojakson orientaatiota. Näyttöesitykset on aikataulutettu opintojakson aikatauluun 3.2.2023.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla toteutetaan LbD-projekti myöhemmin tarkentuvalla tavalla.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla on läsnäolovelvollisuus opintojakson orientaatiossa 13.1., LbD-työskentelyn käynnistämispäivässä 27.1. ja -toteutuksessa 16.3. sekä seminaarissa 5.5. Lisäksi opiskelijan tulee osallistua oman pienryhmänsä ohjaustapaamiseen. Muuhunkin opetukseen osallistuminen on suositeltavaa.

Opintojakson tehtävien palautusaikataulut tarkentuvat. Niiden ensimmäiset palautuspäivät lisätään opintojakson lukujärjestykseen, ensimmäisen palautuspäivän lisäksi tehtävien tutkintosäännön mukaiset toiset ja kolmannet palautuspäivät tulevat näkymään opintojakson Canvas-tilassa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

HUOM! Lukuvuoden 2022-2023 polkuopiskelija! Palauttamalla tehtävät ensimmäisen palautuspäivän puitteissa varmistat saavasi arvioinnin ennen lukuvuoden päättymistä.

Kansainvälisyys toteutuksella

Syksyllä 2022 opintojaksolle ei ole tiedossa KV-yhteyksiä. Niitä voidaan kuitenkin tilanteen mukaan ja myös opiskelija-aloitteesta opintojaksolle lisätä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajudeltaan 5 op, mikä vastaa n. 135 tuntia työtä. Opintojaksolla on kolme sisällöllistä moduulia: vaikuttavuus (2 op), yhteiskunnallinen vaikuttaminen (2 op) ja rakenteellinen sosiaalityö (1 op). Jokaiseen moduuliin sisältyy opetusta/ohjausta, yksilöllistä/pienryhmätyöskentelyä ja palautettavia tehtäviä.

Opintojakso kuormituksineen käsitellään tarkemmin opintojakson orientaatiossa.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso kuuluu opetussuunnitelman moduuliin Palvelujärjestelmät, osallisuus ja yhteiskunnallinen muutostyö. Sen aikana opiskelija työstää asiakkaan osallisuuden tukemisen näkökulmia sekä omia vaikuttamismahdollisuuksiaan sosiaalialan (tulevana) ammattilaisena.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi tulee opiskelijan nähtäville opintojakson Canvas-tilaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakson arvioitavat osat linkittyvät sen sisällöllisiin moduuleihin rakenteellinen sosiaalityö, vaikuttavuus ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Tehtävät ja niiden arviointi käsitellään opintojakson orientaatiossa.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä