Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan palvelujärjestelmä ja sosiaalilainsäädäntö (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0018-3047

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

30.08.2023 - 30.11.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Kaarina Aho

Vastuuopettaja

Kaarina Aho

Ryhmät

  • SSV222SN
    Sosionomikoulutus, päivätoteutus, S22, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutosta, sen tavoitteita ja haasteita globalisoituneessa maailmassa
- suomalaisen sosiaaliturvan rakenteen ja palvelujärjestelmän
- sosiaalilainsäädännön pääpiirteet

Toteutustapa

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on yksilö- ja ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.

Opintojakso on päivätoteutusryhmälle, jolloin opiskelijoiden läsnäolo luennoilla on oletettavaa. Poissaoloista tulee ilmoittaa opettajalle etukäteen ja erityisesti ensimmäisellä luennolla on läsnäolovelvoite. Jos opiskelija on poissa ensimmäiseltä luennolta, tulee hänen ilmoittaa siitä etukäteen opettajalle. Poissaoloista tulee korvaavia tehtäviä. Ryhmätöissä tulee olla jokaisen ryhmäläisen aktiivisesti mukana.

Opintojaksoon liittyvät kysymykset voi esittää Canvasin keskustelupalstalla. Opiskelija voi henkilökohtaisissa asioissa kontaktoida opettajaa sähköpostilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Lastensuojelun käsikirja https://thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
- Lastensuojelulaki (soveltuvin osin) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070417
- Sosiaalihuoltolain soveltamisopas: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Sosiaalihuoltolaki (soveltuvin osin)
3. Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812
sekä luentomateriaalit

Canvasista löytyy muu suositeltava opintojakson kirjallisuus ja oheismateriaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Tällä jaksolla on vieraina työelämäasiantuntijoita.

(Opintojakso toteutetaan yhteistyössä opintojakso R0019 kanssa, jossa mahdollisesti työelämäprojekti)

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloitus- ja lopetuskerta ovat pakollisia läsnäolokertoja, samoin Case-työskentely sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa 09.10.2023 sekä vierailijoiden vierailukerrat.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Alustavat tehtävät opintojaksolle:
Tentti (yksilötehtävä) 2 op
Yksilö essee 3 op
Case-tehtävä ryhmässä 3 op
Vierailu-tehtävä ryhmässä 2op

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan sosiaalialan palvelujärjestelmään ja sen toimintaperiaatteisiin. Opintojaksolla tutustutaan sosiaalialan keskeiseen lainsäädäntöön luennoilla sekä opiskelijoiden ryhmätehtävissä. Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluista käydään keskusteluja sekä tehdään moniammatillista case-työskentelyä sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa tehtävistä arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5 ja osa hyväksytty-hylätty asteikolla.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä