Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilun johtaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: NY00BU11-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

6 op

TKI-osuus

8 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Sami Kauppinen
  • Satu Luojus

Ryhmät

  • NYA322KJ
    Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut, yamk, K22, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- soveltaa palvelulogiikan periaatteita palveluliiketoiminnan ja digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- johtaa palvelumuotoiluprojekteja ja arvioida niiden tuloksia digitaalisten palvelujen ja palveluekosysteemien kehittämisessä
- ymmärtää suunnittelun kommunikatiivisen ja kokeellisen luonteen
- ohjata ja analysoida yhteistä tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen prosessissa
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset digitaalisten palvelujen kehittämisessä

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina. Opetuspäivien välillä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti / pienryhmissä. Ohjaukselle ja palautteelle on varattu aikaa jokaisen opetuskerran yhteydessä. Opetuspäivien välillä opiskelijat saavat ohjausta tarvittaessa.

Opiskelijat osallistuvat kontaktiopetukseen aikataulun mukaisesti. Kontaktiopetuksessa monialainen opiskelijaryhmä luo uutta tietoa ja osaamista yhdessä ja kaikki ajatukset ja näkökulmat ovat tarpeellisia tässä yhteisöllisessä oppimisprosessissa. Jos osallistuminen jostakin pätevästä syystä on mahdotonta, opiskelijan odotetaan keskustelevan poissaolon korvaavasta suorituksesta ko. opintojakson vastuuopettajan kanssa etukäteen. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista ensimmäiseen lähiopetuspäivään.

Korona-pandemian tilanne voi vaikuttaa opintojakson toteutustapaan. Mahdollisista muutoksista toteutustapaan informoidaan opiskelijoita hyvissä ajoin etukäteen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ennakkotehtävänä opiskelijat perehtyvät seuraavaan kirjallisuuteen:

- Strandvik, T. & Heinonen, K. (2016) Essentials of Customer Dominant Logic. pp. 111–128. Teoksessa Gummerus, J. and von Koskull, C. (eds.), The Nordic School – Alternative Perspectives on Marketing and Service Management, Hanken School of Economics: Helsinki., joka on vapaasti ladattavissa osoitteesta: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/156531
- Ojasalo, K & Ojasalo, J. (2016) Adapting business model thinking to service logic: an empirical study on developing a service design tool. pp. 309–333. Teoksessa Gummerus, J. and von Koskull, C. (eds.), The Nordic School – Alternative Perspectives on Marketing and Service Management, Hanken School of Economics: Helsinki., joka on vapaasti ladattavissa osoitteesta: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/156531
- Stickdorn, M., Lawrence, A. Hormess, M. and Schneider, J. (2018) This is service design doing. Sebastopol, CA: O’Reilly Media Inc.

Muu kirjallisuus tarkentuu opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on kuvattu Intranetissa: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.aspx

Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Osana opintojakson suoritusta toteutetaan oppimistehtävä ulkopuoliselle toimeksiantajalle.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opetuspäivät 14.1.2022, 5.2.2022, 4.3.2022 ja 1.4.2022 (klo 9 - 16.30)
Etäopetuspäivät 7.2.2022, 7.3.2022 ja 11.4.2022 (klo 17 - 19) ja 5.5.2022 (klo 9.00 - 16.30)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson (10 op) suorittaminen edellyttää opiskelijlta keskimäärin 275 tunnin työpanosta.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• soveltaa palvelulogiikan periaatteita palveluliiketoiminnan ja digitaalisten palvelujen kehittämisessä
• johtaa palvelumuotoiluprojekteja ja arvioida niiden tuloksia digitaalisten palvelujen ja palveluekosysteemien kehittämisessä
• ymmärtää suunnittelun kommunikatiivisen ja kokeellisen luonteen
• ohjata ja analysoida yhteistä tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen prosessissa
• huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset digitaalisten palvelujen kehittämisessä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja Laurean YAMK-opintojen arviointikriteeristöön.

Hylätty (0)

Tyydyttävän arvosanan kriteerit eivät täyty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan hyvä tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan kiitettävä tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)