Palvelumuotoilun johtaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: NY00BU11-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
6 op
TKI-osuus
8 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Sami Kauppinen
- Satu Luojus
Ryhmät
-
NYA322KJTulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut, yamk, K22, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- soveltaa palvelulogiikan periaatteita palveluliiketoiminnan ja digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- johtaa palvelumuotoiluprojekteja ja arvioida niiden tuloksia digitaalisten palvelujen ja palveluekosysteemien kehittämisessä
- ymmärtää suunnittelun kommunikatiivisen ja kokeellisen luonteen
- ohjata ja analysoida yhteistä tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen prosessissa
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset digitaalisten palvelujen kehittämisessä
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina. Opetuspäivien välillä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti / pienryhmissä. Ohjaukselle ja palautteelle on varattu aikaa jokaisen opetuskerran yhteydessä. Opetuspäivien välillä opiskelijat saavat ohjausta tarvittaessa.
Opiskelijat osallistuvat kontaktiopetukseen aikataulun mukaisesti. Kontaktiopetuksessa monialainen opiskelijaryhmä luo uutta tietoa ja osaamista yhdessä ja kaikki ajatukset ja näkökulmat ovat tarpeellisia tässä yhteisöllisessä oppimisprosessissa. Jos osallistuminen jostakin pätevästä syystä on mahdotonta, opiskelijan odotetaan keskustelevan poissaolon korvaavasta suorituksesta ko. opintojakson vastuuopettajan kanssa etukäteen. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista ensimmäiseen lähiopetuspäivään.
Korona-pandemian tilanne voi vaikuttaa opintojakson toteutustapaan. Mahdollisista muutoksista toteutustapaan informoidaan opiskelijoita hyvissä ajoin etukäteen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ennakkotehtävänä opiskelijat perehtyvät seuraavaan kirjallisuuteen:
- Strandvik, T. & Heinonen, K. (2016) Essentials of Customer Dominant Logic. pp. 111–128. Teoksessa Gummerus, J. and von Koskull, C. (eds.), The Nordic School – Alternative Perspectives on Marketing and Service Management, Hanken School of Economics: Helsinki., joka on vapaasti ladattavissa osoitteesta: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/156531
- Ojasalo, K & Ojasalo, J. (2016) Adapting business model thinking to service logic: an empirical study on developing a service design tool. pp. 309–333. Teoksessa Gummerus, J. and von Koskull, C. (eds.), The Nordic School – Alternative Perspectives on Marketing and Service Management, Hanken School of Economics: Helsinki., joka on vapaasti ladattavissa osoitteesta: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/156531
- Stickdorn, M., Lawrence, A. Hormess, M. and Schneider, J. (2018) This is service design doing. Sebastopol, CA: O’Reilly Media Inc.
Muu kirjallisuus tarkentuu opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on kuvattu Intranetissa: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.aspx
Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Osana opintojakson suoritusta toteutetaan oppimistehtävä ulkopuoliselle toimeksiantajalle.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opetuspäivät 14.1.2022, 5.2.2022, 4.3.2022 ja 1.4.2022 (klo 9 - 16.30)
Etäopetuspäivät 7.2.2022, 7.3.2022 ja 11.4.2022 (klo 17 - 19) ja 5.5.2022 (klo 9.00 - 16.30)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson (10 op) suorittaminen edellyttää opiskelijlta keskimäärin 275 tunnin työpanosta.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• soveltaa palvelulogiikan periaatteita palveluliiketoiminnan ja digitaalisten palvelujen kehittämisessä
• johtaa palvelumuotoiluprojekteja ja arvioida niiden tuloksia digitaalisten palvelujen ja palveluekosysteemien kehittämisessä
• ymmärtää suunnittelun kommunikatiivisen ja kokeellisen luonteen
• ohjata ja analysoida yhteistä tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen prosessissa
• huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset digitaalisten palvelujen kehittämisessä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja Laurean YAMK-opintojen arviointikriteeristöön.
Hylätty (0)
Tyydyttävän arvosanan kriteerit eivät täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävän arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanan hyvä tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosanan kiitettävä tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)