Siirry suoraan sisältöön

Strategisen uudistumisen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: NY00BL19-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 01.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, tiko

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Päivi Tossavainen
  • Elina Rajalahti

Ryhmät

  • NYA320KJ
    Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut, yamk, K20, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- soveltaa ja syntetisoida palveluajattelun eri näkökulmia organisaation strategisessa johtamisessa ja kehittämisessä sekä arvioida niiden strategisia vaikutuksia liiketoimintaan ja kilpailukykyyn.
- suunnitella, arvioida ja kehittää organisaation valmiuksia strategiseen uudistumiseen digitalisoituvassa yhteiskunnassa.
- tunnistaa organisaation digitaalisen kehittämisen keskeiset tavoitteet ja toimijat sekä kehittää organisaation digitaalista strategiaa ja sen jalkauttamista.
- arvioida liiketoiminnan strategisen uudistumisen ajureita ja oman organisaation digitaalisen transformaatiota.
- soveltaa ja arvioida skenaarioajattelua strategisen uudistumisen välineenä

Toteutustapa

Opintojakson tavoitteena on tutustuttaa opiskelija uusiin muuttuviin liiketoimintaan vaikuttaviin ajattelumalleihin ja niiden vaikutuksiin organisaation strategisesta näkökulmasta. Strateginen ajattelu ja strateginen johtaminen vaativat jatkuvaa tarkastelua ja kehittämistä. Strategisen uudistumisen johtaminen on yksi organisaatioiden transformaation keskeisiä ajureita. Strategisen uudistuminen johtamisella on keskeinen osa strategisen johtamisen tutkimuksessa.
Tällä opintojaksolla oppiminen perustuu yhteisöoppimiseen, vertaisoppimiseen ja yhdessä tekemiseen. Opintojakson opetus koostuu kolmesta lähipäivästä ja oppiminen toteutuu työskentelemällä yhteistoiminnallisesti sekä lähipäivinä että lähipäivien välissä Laurean oppimisympäristössä. Opintojakson oppimateriaali löytyy Optimasta opintojakson työtilasta.
Opetukseen liittyvät kielet ovat suomi ja englanti.

Opintojaksolle on ennakkotehtäviä, jotka tulee suorittaa ennen 1. lähipäivää.

Lähipäivät: (1) 31.1.2020, (2) 28.2. 2020 ja (3) 18.4.2020, klo 9.00 – 16.30
Leppävaaran kampus

Muutokset toteutussuunnitelmaan ovat mahdollisia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

TbD

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintojaksosta osa tai kokonaan aikaisemman hankitun osaamisen mukaisesti; ota yhteys vastuuopettajaan hyvissä ajoin.

Lähipäivien poissaoloa ei voi korvata lisätehtävillä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Laurean LbD -pedagoginen malli toteutuu opintojaksolla eli työelämäyhteistyö ja/tai TKI toteutuu aidossa työelämässä opiskelijan työorganisaatiossa. Mikäli työorganisaatio puuttuu, suorittaa opiskelija tehtävän Laurea-ammattikorkeakouluun (Laurean strategia 2030) tai valitsemaan ja sopimaansa Laurean TKI- hankkeeseen (mikäli se on mahdollista).

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opetus on lähipäiviin perustuva, jolloin lähipäiville osallistuminen on välttämätöntä.
Lähipäivät ovat (1) 31.1.2020, (2) 28.2. 2020 ja (3) 18.4.2020, klo 9.00 – 16.30 ja paikkana Leppävaaran kampus. Opintojaksolla on erilaisia oppimistehtäviä. Opintojakso tehtävineen on rakennettu YAMK tason (EQF7/ NQF7) mukaisesti ja suoritusta arvioidaan koko opintojakson ajalta. Osa oppimistehtävistä tapahtuu lähipäivinä.

Kansainvälisyys toteutuksella

Kansainvälinen tutkimuskirjallisuus.
Opiskelijoiden työelämäorganisaatioiden kansainvälisyys.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op., mikä tarkoittaa noin 130hrs työtä/ opiskelija.
Aktiivinen osallistuminen (3 lähipäivää): 1 op.
Itsenäinen opiskelu/ ryhmätehtävät; Ennakkotehtävät ja oppimistehtävät: 4 op.

Sisältö ja sen jaksotus

Lähipäivä 1: Orientaatio opintojaksolle, liiketoiminnan muuttuvat ajattelumallit, johdatus strategiaan ja strategiseen johtamiseen, strateginen uusiutuminen
Lähipäivä 2: Tietojohtaminen ja arkkitehtuurit, paradigmat ja mallit
Lähipäivä 3: Strategisen uudistumisen hankkeista ja johtamisesta

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”

Opintojakso on ensisijaisesti kohdennettu 'Tulevaisuuden digitaalisten palvelujen kehittämisen koulutusohjelma, Yamk', ja on ydinopintojakso. Siksi ko. kohderyhmälle on varattu kaikki opiskelijapaikat. Opintojaksolle on mahdollista päästä sellaiset opiskelijat aikaisemmista ko. koulutusohjelman kohdennetuista toteutuksista, joilta suoritus puuttuu. Ota yhteys vastuuopettajaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan tehtävien suorittamisen, itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin avulla. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opintojakso on suoritettu toteutussuunnitelman mukaisesti ja erityisesti tehtävät ovat tehtävänannon mukaisesti suoritettu.
Opintojakso arvioidaan asteikolla: 0 (hylätty) – 5 (erinomainen) kerättyjen pisteiden mukaisesti. Arvioinnista tarkemmin oppimisympäristö Optimassa.
Opintojaksolla ei ole koetta/ tenttiä.


YAMK opintojakson Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei lunasta opiskelupaikkaa orientaatiovaiheessa. Hän ei suorita opintojaksolla osoitettuja tehtäviä hyväksytysti, tai ei yllä opintojakson päätehtävässä tyydyttävään tasoon..