Siirry suoraan sisältöön

Digitaalisten palvelujen tulevaisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: NY00BL18-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 01.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, tiko

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Pasi Hario

Ryhmät

  • NYA320KJ
    Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut, yamk, K20, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- hahmottaa tulevaisuuksien- ja teknologiaennakoinnin lähtökohdat, erityispiirteet ja ennakoinnin prosessin toimintaympäristön monitoroinnista strategiseen päätöksentekoon
- arvioida tulevaisuustietoa ja soveltaa ennakoinnin menetelmiä tulevaisuuden digitaalisten palveluiden kehittämisessä
- hyödyntää kotimaista ja kansainvälistä tulevaisuus- ja teknologiaennakointitietoa sekä soveltaa sitä palvelukehittämisen ja strategisen suunnittelun tukena

Toteutustapa

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- hahmottaa tulevaisuuksien- ja teknologiaennakoinnin lähtökohdat, erityispiirteet ja ennakoinnin prosessin toimintaympäristön monitoroinnista strategiseen päätöksentekoon

- arvioida tulevaisuustietoa ja soveltaa ennakoinnin menetelmiä tulevaisuuden digitaalisten palveluiden kehittämisessä

- hyödyntää kotimaista ja kansainvälistä tulevaisuus- ja teknologiaennakointitietoa sekä soveltaa sitä palvelukehittämisen ja strategisen suunnittelun tukena

Opintojakso toteutetaan kolmena luento- ja työpajapäivänä sekä lähipäivien välissä ryhmätyöskentelynä. Lisäksi opintoihin kuuluu ennakkotehtävä sekä omaan työhön tai opinnäytetyöhön liittyvä kehittämistehtävä, joka noudattaa luentojen rytmitystä.

Lähipäivät Leppävaaran Laureassa:11.1.2020, 1.2.2020 sekä 27.2.2020 klo 9 - 16.30

Aika ja paikka

Leppävaaran Laurea:
11.1.2020 tila 216, 1.2.2020 ja 27.2.2020 (klo 9.00 - 16.30)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali ja kirjallisuus julkaistaan luentopäivinä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintokokonaisuuden kurssitehtävät nojaavat lähipäivinä opetettaviin tekniikoihin ja siellä tehtyihin ryhmätöihin. Täten osallistuminen lähipäiviin sekä mahdollisuus työskentelyyn pienryhmissä lähipäivien välissä on välttämätöntä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtävät liittyvät opiskelijan menneeseen tai nykyiseen työtehtävään.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Leppävaaran Laurea:
11.1.2020, 1.2.2020 ja 27.2.2020 (klo 9.00 - 16.30)

Osallistuminen lähipäiviin ja ryhmätöiden teko välipäivien välillä on välttämätöntä.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla käsitellään pääosin englannin- ja suomenkielistä kirjallisuutta ja materiaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op., mikä tarkoittaa noin 130hrs työtä per opiskelija.
Aktiivinen osallistuminen (3 lähipäivää): 1 op.
Itsenäinen opiskelu/ ryhmätehtävät; Ennakkotehtävät ja oppimistehtävät: 4 op.

Sisältö ja sen jaksotus

1. Ensimmäinen lähipäivä 11.1.2020 0900-1630 (Tila)

Opintojakson esittely (Pasi Hario, Laurea)

Mitä tulevaisuuksista voidaan tietää? (Pasi Hario, Laurea)
-tulevaisuuksista tietäminen, tulevaisuustiedon luonne, tulevaisuudentutkimuksen menetelmät

Tutkijan puheenvuoro: Teknologiaennakointi, teknologia muutosajurina ja teknologisen ennakoinnin etiikka (Matti Minkkinen, projektitutkija ja tohtorikoulutettava, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, FM)

Työpajatyöskentelyä

2. Toinen lähipäivä 1.2.2020 0900-1630 (Tila)

Tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin työkalut ja työpajatyöskentely digitaalisia palveluita luotaessa (Pasi Hario, Laurea)

Kehittäjän puheenvuoro: Digitaalisten palveluiden käyttäjälähtöinen suunnittelu ja tulevaisuuden toimintaympäristön ennakointi (Tuukka Ylälahti, Mesensei)

Työpajatyöskentelyä

3. Kolmas lähipäivä 27.2.2020 0900-1630 (Tila)

Kestävä kehitys Suomessa 2040-tulevaisuuskuvat esittely ja sparraus (ryhmät)

Kertaus opintojaksosta (Pasi Hario, Laurea)

Palautteen keruu opintojaksosta (Pasi Hario, Laurea)

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on ensisijaisesti kohdennettu Tulevaisuuden digitaalisten palvelujen kehittämisen koulutusohjelman opiskelijoille. Siksi ko. kohderyhmälle on varattu kaikki opiskelijapaikat. Opintojaksolle on mahdollista päästä kyseisen opintojakson aikaisempien vuosikurssien opiskelijoiden, joilta vielä puuttuu kyseinen suoritus. Tarvittaessa ota yhteys vastuuopettajaan: pasi.hario@laurea.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan tehtävien suorittamisen, itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin avulla. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opintojakso on suoritettu toteutussuunnitelman mukaisesti ja erityisesti tehtävät ovat tehtävänannon mukaisesti suoritettu.
Opintojakso arvioidaan asteikolla: 0 (hylätty) – 5 (erinomainen) kerättyjen pisteiden mukaisesti. Arvioinnista tarkemmin oppimisympäristö Optimassa.
Opintojaksolla ei ole koetta/ tenttiä.


YAMK opintojakson Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei lunasta opiskelupaikkaa orientaatiovaiheessa. Hän ei suorita opintojaksolla osoitettuja tehtäviä hyväksytysti, tai ei yllä opintojakson päätehtävässä tyydyttävään tasoon.