Siirry suoraan sisältöön

Muotoiluajattelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: MY00BR11-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 24.05.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Otto Mäkelä
  • Anna Salmi

Ryhmät

  • MYA320SJ
    Palvelumuotoilu, yamk, S20, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
• määritellä muotoiluajattelun periaatteet
• soveltaa muotoiluajattelua innovoinnissa
• kehittää yhteiskehittämisessä vaadittavia luovia taitoja

Toteutustapa

Muotoiluajattelu on lähestymistapa kehittämiseen ja innovointiin. Siinä korostuu asiakaskeskeinen ja empaattinen työskentelyote, käytäntölähtöisyys ja pyrkimys prototypoinnin avulla löytää toimivia ratkaisuja yhteisesti havaittuihin ongelmiin. Muotoiluajattelu on noussut viimeisen parinkymmenen vuoden aikana suosituksi kehittämistä ohjaavaksi lähestymistavaksi yritysten tuote- ja palvelukehityksessä sekä korkeakouluopetuksessa. Muotoiluajatteluun viitataan usein engalnnin kielisellä ilmaisulla 'design thinking'.

Opintojaksolla käsitellään muotoiluajattelun tärkeimpiä periaatteita, tehdään menetelmien soveltamisharjoituksia sekä harjoitellaan yhteiskehittämisessä tarvittavia luovia taitoja. Opintojakson tarkoituksena on antaa opiskelijoille valmiuksia hyödyntää muotoiluajattelua kehittämistyössä. Opintojakso valmistaa Palvelumuotoilun prosessit ja menetelmät -opintojaksolle ja antaa teoreettista ymmärrystä menetelmien soveltamisesta käytännön palvelumuotoiluprojektissa.

Opintojaksolla hyödynnetään lähiopetusta ja itseopiskelua. Opetusmenetelmänä on luento-opetus, vuorovaikutteiset ryhmäharjoitukset, itsenäinen teorian opiskelu sekä esseen kirjoittaminen opintojakson teemoista. Kirjallisuutena hyödynnetään sekä tieteellisiä artikkeleita että bisneskirjallisuutta. Käytössä on digitaalinen oppimisympäristö Canvas, jossa on opintojakson suorittamisen kannalta tärkeät tiedot, materiaalit ja keskusteluryhmät. Ohjausta opiskelijalle annetaan lähiopetuspäivinä ja niiden jälkeen sähköpostitse. Opintojakson opettaja seuraa myös Canvasissa käytävää keskustelua ja ohjaa opiskelijoita tarvittaessa.

Opintojakso on osa pakollisia opintoja Restonomi YAMK -tutkinnossa. Jakson laajuus on 5 op, mikä keskimäärin opiskelijan työmääränä tarkoittaa 135 h työtä. Toteutus on lähiopetuksena.

Aika ja paikka

4.9.2020–18.10.2020

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuutta

Brown, Tim 2008. Design Thinking. Harvard Business Review, June, 84-95.
http://www.ideo.com/images/uploads/thoughts/IDEO_HBR_Design_Thinking.pdf

Brown, Tim 2009. Change by design: how design thinking can transform organizations and inspire innovation. New York: HarperCollins Publishers.

Buchanan (1990) Wicked Problems in Design Thinking. Design Issues, Vol. 8, No. 2, (Spring, 1992), pp. 5-21. The MIT Press.

Boland, R. and Collopy, F. (eds.) (2004) Managing as Designing. Palo Alto, CA: Stanford University Press.

Cross, Nigel 2011. Design thinking: understanding how designers think and work. Oxford: Berg Publishers.

Dunne, D. & Martin, R. (2006) Design Thinking and How It Will Change Management Education: An Interview and Discussion. Academy of Management Learning & Education, 2006, Vol. 5, No. 4, 512–52.

Johansson et al (2013): Design Thinking: Past, Present and Possible Futures. In Creativity and Innovation Management. Volume 22 Number 2.

Kolko, Jon 2015. Design Thinking Comes of Age. The approach, once used primarily in product design, is now infusing corporate culture. Harvard Business Review. September 2015.

Kolko, Jon 2014. well designed: how to use empathy to create products people love. Boston: Harvard Business Review Press.

Kouprie, M & Sleeswijk Visser, F. (2009) A framework for empathy in design: stepping into and out
of the user’s life in Journal of Engineering Design Vol. 20, No. 5, October 2009, 437–448

Lockwood, Thomas (Edit.) 2010. Design thinking: integrating innovation, customer experience and brand value. New York: Allworth Press.

Mattelmäki and Sleeswijk Visser (2011) Lost in Co-x Interpretations of Co-Design and Co-Creation. In Proceedings of IASDR'11, 4th World Conference on Design Research, Delft University.

Meinel, Christoph 2011. Design Thinking: understand - improve – apply. Dordrecht: Springer. Also available as an eBook (you have to log in first using your student number + password): http://laurea.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=666605

Michlewski, Kamil 2015. Design Attitude. Farnham, Surrey: Gower.

Miettinen, Satu (toim.) 2014. Muotoiluajattelu 2014. Helsinki: Teknologiateollisuus ry.

Mootee, Idris (2013) Design Thinking for Strategic Innovation: What They Can't Teach You at Business or Design School. Wiley. (ekirja: https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.2550000001111847)

Razzouk, R., Shute, V. (2012) What Is Design Thinking and Why Is It Important? Review of Educational Research. September 2012, Vol. 82, No. 3, pp. 330–348

Rylander, A. (2009) Design Thinking as Knowledge Work: Epistemological Foundations and Practical Implications. Design Management Journal. Volume 4, Issue1. Pp. 7-19.

Ryan, Alex J. (2014) A Framework for Systemic Design. www.FORMakademisk.org. Vol.7, Nr.4, 2014, Art. 4, 1-14

Junginger, S. (2008) Product Development as a Vehicle for Organizational Change. In Design Issues: Volume 24, Number 1 Winter 2008. Pp. 26–35

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.

Hankitun osaamisen tunnistamista varten ollaan yhteydessä vastaavaan opettajaan Otto Mäkelään.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa lähiopetuskerroilla 4. ja 5.9. Läsnäolo on välttämätöntä muotoiluajattelun keskeisten periaatteiden ja soveltamisen omaksumiseksi. Nämä tapahtuvat vuorovaikutteisen ryhmätyöskentelyn avulla. Koska opintojakso on tutkinnon ensimmäinen pakollinen opintojakso, on lähiopetukseen osallistuminen olennaista opiskelijaryhmän ryhmäytymisen kannalta. Poissaolo lähiopetuksesta korvataan korvaavilla suorituksilla, jotka antaa opintojakson opettaja.

Tärkeät päivämäärät:
Esitehtävän palautus 3.9.
Kirjallinen oppimistehtävä 30.9., johon opettaja antaa lyhyen kirjallisen palautteen 18.10. mennessä
Opintojakso arvioidaan 1.11. mennessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuskerroilla sekä kirjallisten tehtävien hyväksyttyä suorittamista.