Yhteiskehittäminen ja fasilitointi palvelumuotoilussa (5 op)
Toteutuksen tunnus: MY00BM99-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ajoitus
01.09.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Hanna-Kaisa Ellonen
Vastuuopettaja
Hanna-Kaisa Ellonen
Ryhmät
-
MYA321KJPalvelumuotoilu, yamk, K21, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan kolmena työpajatyyppisenä päivänä Zoomissa sekä kampuksen ulkopuolella tiimi- ja itsenäisten yhteiskehittämisen työpajojen muodossa.
Opintojakso suoritetaan esitehtävän, itsenäisen yhteiskehittämisen työpajan, tunnilla tehdyn fasilitoinnin työpajan sekä tiimin koostaman portfolion muodossa.
1. Lähipäivä
- Johdanto opintojaksoon
- Esitehtävän purku
- Tiimiytyminen
- Yhteiskehittämisen harjoitus tiimeissä
2. Lähipäivä
- Fasilitoinnin perusteet
- Fasilitointia tiimeissä
3. Lähipäivä
- Portfolioiden esitykset tiimeissä
- Palaute ja next steps
Aika ja paikka
02.09.2021 09.00 - 16.30 https://laurea.zoom.us/j/64819608806
08.10.2021 09.00 - 16.30 https://laurea.zoom.us/j/64819608806
13.11.2021 09.00 - 16.30 https://laurea.zoom.us/j/64819608806
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson tietopohja koostuu pienryhmän sosiaalipsykologiasta, fasilitoinnin ja virtuaalifasilitoinnin teoriasta. Teoreettinen lähestymistapa toimii kuitenkin lähinnä viitekehyksenä, sillä fasilitointi ja yhteiskehittäminen on käytännön työtä, jota oppii vain tekemällä.
Kaner, S. 2014. Facilitator's Guide to Participatory Decision-Making. John Wiley & Sons
(https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/reader.action?docID=1676370&ppg=38)
Pennington, D. C. 2005 Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus.
Virtuaalifasilitaattorin käsikirja (https://laurea.finna.fi/Record/laurus.80472)
Sekä itsenäisesti hankitut lähteet.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelija etsii itselleen toimeksiantajan fasilitointiharjoitusta varten.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ jakaantuu kolmeen lähipäivään (24 h), itsenäisen työpajan (60h) suunnitteluun ja toteutukseen, sekä tiimityöhön (57,5h) tunnilla sekä portfolion parissa.
Lisätietoja opiskelijoille
Ohjeet esitehtävään:
Tutustu seuraaviin teoksiin:
* Pennington, D. C. (2005) ”Pienryhmän sosiaalipsykologia"
* "Virtuaalifasilitaattorin käsikirja"
Voit käyttää halutessasi vaihtoehtoista vastaavaa kirjallisuutta.
Esittele itsesi ja taustasi. Pohdi lisäksi annettuja teemoja lähdekirjallisuutta hyödyntäen:
1) Minkälaista kokemusta sinulla on yhteiskehittämisestä ja/tai fasilitoinnista?
2) Minkälaista kokemusta sinulla on verkossa tapahtuvasta yhteiskehittämisestä ja/tai fasilitoinnista?
3) Miten uskot verkossa toimimisen vaikuttavan pienryhmän toimintaan?
4) Mitä sinun tulisi fasilitaattorin roolissa huomioida verkossa toimiessasi?
Äänitä vastauksesi lyhyelle videolle (3-4 minuuttia). Video palautetaan Canvas-oppimisalustan kautta. Suositeltavaa on, että tallennat videon muualle (esim. YouTube, Kaltura) ja palautat linkin videoosi. Huolehdi kuitenkin, että opettajasi pääsee katsomaan videon ilman salasanoja.
Video arvioidaan asteikolla 0-5. Arviointikriteerit: annettujen teemojen sisältyminen videoon, lähdemateriaaliin perehtyminen, pohdinnan syvällisyys
Esitehtävän deadline on 30.8. kello 23:59. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää esitehtävän palautusta ajoissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset
Opintojakson arvosana muodostuu kolmesta tehtävästä:
* Yksilötyö: Orientoiva esitehtävä (video), 10 pistettä
* Yksilötyö: Työpaja omassa työyhteisössä, 60 pistettä
* Tiimityö: portfolio menetelmistä, 30 pistetä