Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskehittäminen ja fasilitointi palvelumuotoilussa (5 op)

Toteutuksen tunnus: MY00BM99-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 30.05.2021

Ajoitus

01.09.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Hanna-Kaisa Ellonen

Vastuuopettaja

Hanna-Kaisa Ellonen

Ryhmät

  • MYA321KJ
    Palvelumuotoilu, yamk, K21, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kolmena työpajatyyppisenä päivänä Zoomissa sekä kampuksen ulkopuolella tiimi- ja itsenäisten yhteiskehittämisen työpajojen muodossa.

Opintojakso suoritetaan esitehtävän, itsenäisen yhteiskehittämisen työpajan, tunnilla tehdyn fasilitoinnin työpajan sekä tiimin koostaman portfolion muodossa.

1. Lähipäivä
- Johdanto opintojaksoon
- Esitehtävän purku
- Tiimiytyminen
- Yhteiskehittämisen harjoitus tiimeissä

2. Lähipäivä
- Fasilitoinnin perusteet
- Fasilitointia tiimeissä

3. Lähipäivä
- Portfolioiden esitykset tiimeissä
- Palaute ja next steps

Aika ja paikka

02.09.2021 09.00 - 16.30 https://laurea.zoom.us/j/64819608806
08.10.2021 09.00 - 16.30 https://laurea.zoom.us/j/64819608806
13.11.2021 09.00 - 16.30 https://laurea.zoom.us/j/64819608806

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson tietopohja koostuu pienryhmän sosiaalipsykologiasta, fasilitoinnin ja virtuaalifasilitoinnin teoriasta. Teoreettinen lähestymistapa toimii kuitenkin lähinnä viitekehyksenä, sillä fasilitointi ja yhteiskehittäminen on käytännön työtä, jota oppii vain tekemällä.

Kaner, S. 2014. Facilitator's Guide to Participatory Decision-Making. John Wiley & Sons
(https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/reader.action?docID=1676370&ppg=38)

Pennington, D. C. 2005 Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus.

Virtuaalifasilitaattorin käsikirja (https://laurea.finna.fi/Record/laurus.80472)

Sekä itsenäisesti hankitut lähteet.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelija etsii itselleen toimeksiantajan fasilitointiharjoitusta varten.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työ jakaantuu kolmeen lähipäivään (24 h), itsenäisen työpajan (60h) suunnitteluun ja toteutukseen, sekä tiimityöhön (57,5h) tunnilla sekä portfolion parissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Ohjeet esitehtävään:

Tutustu seuraaviin teoksiin:
* Pennington, D. C. (2005) ”Pienryhmän sosiaalipsykologia"
* "Virtuaalifasilitaattorin käsikirja"

Voit käyttää halutessasi vaihtoehtoista vastaavaa kirjallisuutta.

Esittele itsesi ja taustasi. Pohdi lisäksi annettuja teemoja lähdekirjallisuutta hyödyntäen:

1) Minkälaista kokemusta sinulla on yhteiskehittämisestä ja/tai fasilitoinnista?
2) Minkälaista kokemusta sinulla on verkossa tapahtuvasta yhteiskehittämisestä ja/tai fasilitoinnista?
3) Miten uskot verkossa toimimisen vaikuttavan pienryhmän toimintaan?
4) Mitä sinun tulisi fasilitaattorin roolissa huomioida verkossa toimiessasi?

Äänitä vastauksesi lyhyelle videolle (3-4 minuuttia). Video palautetaan Canvas-oppimisalustan kautta. Suositeltavaa on, että tallennat videon muualle (esim. YouTube, Kaltura) ja palautat linkin videoosi. Huolehdi kuitenkin, että opettajasi pääsee katsomaan videon ilman salasanoja.

Video arvioidaan asteikolla 0-5. Arviointikriteerit: annettujen teemojen sisältyminen videoon, lähdemateriaaliin perehtyminen, pohdinnan syvällisyys

Esitehtävän deadline on 30.8. kello 23:59. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää esitehtävän palautusta ajoissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Opintojakson arvosana muodostuu kolmesta tehtävästä:
* Yksilötyö: Orientoiva esitehtävä (video), 10 pistettä
* Yksilötyö: Työpaja omassa työyhteisössä, 60 pistettä
* Tiimityö: portfolio menetelmistä, 30 pistetä