•   Yhteiskehittäminen ja fasilitointi palvelumuotoilussa MY00BM99-3003 01.09.2021-31.12.2021  5 op  (MYA321KJ) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
    - ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
    - suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
    - huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

    Vastuuopettaja

    Hanna-Kaisa Ellonen

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojakson tietopohja koostuu pienryhmän sosiaalipsykologiasta, fasilitoinnin ja virtuaalifasilitoinnin teoriasta. Teoreettinen lähestymistapa toimii kuitenkin lähinnä viitekehyksenä, sillä fasilitointi ja yhteiskehittäminen on käytännön työtä, jota oppii vain tekemällä. Kaner, S. 2014. Facilitator's Guide to Participatory Decision-Making. John Wiley & Sons (https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/reader.action?docID=1676370&ppg=38) Pennington, D. C. 2005 Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus. Virtuaalifasilitaattorin käsikirja (https://laurea.finna.fi/Record/laurus.80472) Sekä itsenäisesti hankitut lähteet.

    Toteutustapa

    Opintojakso toteutetaan kolmena työpajatyyppisenä päivänä Zoomissa sekä kampuksen ulkopuolella tiimi- ja itsenäisten yhteiskehittämisen työpajojen muodossa.

    Opintojakso suoritetaan esitehtävän, itsenäisen yhteiskehittämisen työpajan, tunnilla tehdyn fasilitoinnin työpajan sekä tiimin koostaman portfolion muodossa.

    1. Lähipäivä
    - Johdanto opintojaksoon
    - Esitehtävän purku
    - Tiimiytyminen
    - Yhteiskehittämisen harjoitus tiimeissä

    2. Lähipäivä
    - Fasilitoinnin perusteet
    - Fasilitointia tiimeissä

    3. Lähipäivä
    - Portfolioiden esitykset tiimeissä
    - Palaute ja next steps

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamistavoitteet

    Opiskelija osaa:

    - arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
    - ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
    - suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
    - huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

    Opintojakson arvosana muodostuu kolmesta tehtävästä:
    * Yksilötyö: Orientoiva esitehtävä (video), 10 pistettä
    * Yksilötyö: Työpaja omassa työyhteisössä, 60 pistettä
    * Tiimityö: portfolio menetelmistä, 30 pistetä

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.09.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • MYA321KJ
    Paikkoja

    0 - 30

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

    Opettaja(t)

    Hanna-Kaisa Ellonen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Ohjeet esitehtävään:

    Tutustu seuraaviin teoksiin:
    * Pennington, D. C. (2005) ”Pienryhmän sosiaalipsykologia"
    * "Virtuaalifasilitaattorin käsikirja"

    Voit käyttää halutessasi vaihtoehtoista vastaavaa kirjallisuutta.

    Esittele itsesi ja taustasi. Pohdi lisäksi annettuja teemoja lähdekirjallisuutta hyödyntäen:

    1) Minkälaista kokemusta sinulla on yhteiskehittämisestä ja/tai fasilitoinnista?
    2) Minkälaista kokemusta sinulla on verkossa tapahtuvasta yhteiskehittämisestä ja/tai fasilitoinnista?
    3) Miten uskot verkossa toimimisen vaikuttavan pienryhmän toimintaan?
    4) Mitä sinun tulisi fasilitaattorin roolissa huomioida verkossa toimiessasi?

    Äänitä vastauksesi lyhyelle videolle (3-4 minuuttia). Video palautetaan Canvas-oppimisalustan kautta. Suositeltavaa on, että tallennat videon muualle (esim. YouTube, Kaltura) ja palautat linkin videoosi. Huolehdi kuitenkin, että opettajasi pääsee katsomaan videon ilman salasanoja.

    Video arvioidaan asteikolla 0-5. Arviointikriteerit: annettujen teemojen sisältyminen videoon, lähdemateriaaliin perehtyminen, pohdinnan syvällisyys

    Esitehtävän deadline on 30.8. kello 23:59. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää esitehtävän palautusta ajoissa.

    Koulutus

    Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara

    Toimipiste

    Laurea Leppävaara

    Arviointiasteikko

    H-5

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opiskelija etsii itselleen toimeksiantajan fasilitointiharjoitusta varten.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opiskelijan työ jakaantuu kolmeen lähipäivään (24 h), itsenäisen työpajan (60h) suunnitteluun ja toteutukseen, sekä tiimityöhön (57,5h) tunnilla sekä portfolion parissa.

    Aika ja paikka

    02.09.2021 09.00 - 16.30 https://laurea.zoom.us/j/64819608806
    08.10.2021 09.00 - 16.30 https://laurea.zoom.us/j/64819608806
    13.11.2021 09.00 - 16.30 https://laurea.zoom.us/j/64819608806