Ravitsemispalveluiden perusteet (10 op)
Toteutuksen tunnus: ML00BW59-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Leila Jaakkola
- Mervi Niemelä
Vastuuopettaja
Leila Jaakkola
Ryhmät
-
MLA223SAMPalveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, S23, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvailla ravitsemisalan keskeiset ominaispiirteet
- määritellä ja selittää asiakaslähtöisen ravitsemispalvelun laatutekijöitä
- soveltaa asiakaslähtöisen palvelun laatutekijöitä käytännössä ravitsemisalalla sali- ja keittiötoiminnoissa
- toimia ja viestiä vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä
Toteutustapa
Toteutus on virtuaalinen.
Paitsi hygieniapassitestin suorituskerta on kontaktikerta Leppävaaran kampuksella opiskelijalle, joka suorittaa kurssilla hygieniapassin.
Viestintä kurssilla tapahtuu Canvasissa ja Zoom-verkkotapaamisissa.
HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI KURSSILLA JA OSALLISTUMISESI TOTEUTUKSELLE OSALLISTUMALLA 1. VERKKO-OPETUKSEEN ZOOMISSA MA 11.9.
ILMOITA ETUKÄTEEN KURSSIN OPETTAJALLE, LEILA JAAKKOLA leila.jaakkola@laurea.fi, JOS ET PÄÄSE OSALISTUMAAN, NIIN SÄILYTÄT OPISKELUPAIKKASI OPINTOJAKSOLLA.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tässä osa opintojakson kirjallisuudesta ja oppimateriaalista:
- Ijäs, T., Saloniemi, M., REpo, T. & Välimäki A. 2019. Elintarvikkeet. Tunne ruokasi. Turku: Hygieniakonsultointi Välimäki.
- Kestävän ruokamatkailun opas. 2021. Visit Finland.
www.visitfinland.fi/491559/globalassets/finnish-customers/02-build-your-network/visit-finland/julkaisut/kestavan-
ruokamatkailun-opas-2021.pdf
- Ravitsemuspassi. 2023. Valmennusaineisto. www.ravitsemuspassi.fi
- Ruokavirasto. 2023. Elintarvikkeet. www.ruokavirasto.fi
- Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2014. 5. versio. Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014.
www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-
ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf
Oppimateriaalit ja kirjallisuus ilmoitetaan kokonaisuutena Canvas-työtilassa ML00BW59 - 3003 Ravitsemispalvelujen perusteet.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
-
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Toteutus alkaa ma 11.9., jolloin Canvas-työtila avautuu opiskeluun.
Toteutus päättyy pe 22.12.
Hygieniapassin suoritus x.y. klo zz Leppävaaran kampuksella, jos sitä ei ole suoritettu.
Zoom-verkkotapaamiset Pakissa ja Tuudossa olevan aikataulun mukaan.
MUUTOKSET ZOOM-VERKKOTAPAAMISISSA OVAT MAHDOLLSIA JA NIISTÄ ILMOITETAAN CANVASISSA ETUKÄTEEN.
Kansainvälisyys toteutuksella
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on kahdeksan tehtävää ja seitsemän Zoom-verkkotapaamista.
Lisäksi on mahdollisuus hygienipassin suorittamiseen.
Opiskelijan työmäärän jakautuminen opintojaksolla, alustava arvio on tunteina:
(huomio: muutokset ovat mahdollisia)
Esim.
Tehtävät
1. Ravitsemispalvelut-toimialan ominaispiirteitå 10 h
2. Työsuojelu ja ergonomia, 25 h
3. Elintarvikehygienia, 30 h
4. Elintarviketuntemus, 50 h
5. Ravitsemus ja erityisruokavaliot, 30 h
6. Ravitsemuspassi, 10 h
7. Vastuullisuus 25 h
8. Asiakaslähtöisen palvelun laatutekijät käytännössä 80 h
ja Zoom-verkkotapaamiset 1 h/tapaaminen, 7 h
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 10 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on keskimäärin 267 tuntia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit ovat Laurean yhteiset, yleiset vaatimustason I kriteerit. Opintojakso arvioidaan numeraalisesti asteikolla H-5.
Opintojakson tehtävä arvioidaan numeerisesti H - 5 tai hyv/hyl.
Arviointimenetelmät, arvioinnin perusteet ja arviointikriteerit esitellään tarkemmin Canvas-työtilassa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Lisätiedot
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1.