Palveluprosessien kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: ML00BJ54-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 01.12.2019
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
9 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Annukka Korvenranta
- Anne Turunen
Vastuuopettaja
Anne Turunen
Ryhmät
-
MLA219KAPalveluliiketoiminnan koulutus, verkkopainotteinen monimuotototeutus, K19, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa esimiehen keskeiset tehtävät
- tulkita henkilöstöjohtamisen kokonaisuutta
- arvioida ja kehittää palveluprosesseja osana palveluliiketoimintaa
Toteutustapa
Lähiopetus ja virtuaaliopetus (Zoom ja Optima)
Aika ja paikka
Lähiopetus Leppävaara
Virtuaaliosuudet Zoom ja Optima
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki: WSOY.
Hyppänen, R. 2013. Esimiesosaaminen. Liiketoiminnan menestystekijä. Helsinki: Edita.
Rautiainen, M. ja Siiskonen, M. 2015. Majoitustoiminta ja palveluosaaminen. Vantaa: Restamark.
Viitala, R. 2013. Henkilöstöjohtaminen: strateginen kilpailutekijä. Helsinki: Edita.
Muut Palveluprosesseihin, esimiestyöhön ja henkilöstöjohtamiseen liittyvät materiaalit.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Kurssitehtävien peilaaminen työelämään
Casetehtävä koskien todellista yritystä
Palveluprosessien, esimiestyön ja henkilöstöjohtamisen tarkastelu oman työkokemuksen kautta
Vierailijaluento
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Aloitusluento Leppävaara 13.1.2020 klo 13.00-15.00 (246) (casetehtävän esittely)
Lähipäivä 27.3.2020 klo 13.30-15 (253) (vierailijaluento Palveluprosessien kehittäminen) Lähipäivä 14.5.2020 klo 9-10.30 (253) (casetehtävän esitykset)
Alustavasti Zoom -luennot:
10.2.2020 klo 15.00 (esimiestyö+yksilötehtävän esittely)
26.2.2020 klo 15.00 (esimiestyö)
11.3.2020 klo 15.00 (palveluprosessi)
8.4.2020 klo 15.00 (palveluprosessi)
22.4.2020 klo 15.00 (henkilöstöjohtaminen)
6.5.2020 klo 15.00 (ry-töiden ohjaus+henkilöstöjohtaminen)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
270 h
Läh- ja virtuaaliiopetus ja siihen valmistautuminen 50 h
Casetehtävä (tiimityö) 130 h
Yksilötyö 60 h
Oppimispäiväkirja 30 h
Sisältö ja sen jaksotus
- Esimiehen keskeiset tehtävät
- Henkilöstöjohtamisen kokonaisuus
- Palveluprosessien arviointi ja kehittäminen osana palveluliiketoimintaa
* koettu palvelun laatu
* laajennettu palvelutarjooma
* palvelujärjestelmämallia
* laajennettu palvelumaisemamalli
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin tehtävät ja aikataulu esitellään ja tarkennetaan ensimmäisellä opetuskerralla.
Alustana käytetään Optimaa, Zoomia luentoihin ja Teamsia keskusteluihin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana 1-5.
Kaikki tehtävät tehty ja palautettu määräaikoihin mennessä.
Vertaisarvioinnit.
Osallistuminen lähipäiville.
Casetehtävä (tiimityö) 50 %
Yksilötyö 30 %
Oppimispäiväkirja 20 %
Hylätty (0)
Opintojakson kaikkia tehtäviä ei ole tehty. Opiskelija ei yllä arviointikriteerien mukaiselle tyydyttävälle tasolle.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden
Lisätiedot
Viimeinen toteutus syyslukukaudella 2023. Mikäli opinto on suorittamatta tämän jälkeen, sovi suoritustavasta lehtori Sini Temisevän kanssa.