•   Restonomi ravitsemispalvelun tuottajana ML00BJ52-3005 09.08.2021-31.12.2021  5 op  (MLA221KA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - kuvata tuotantoprosessin
    - tuottaa asiakaslähtöisiä ravitsemispalveluja
    - toimia vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä

    Vastuuopettaja

    Henry Lybäck

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimismateriaali tulee nähtäväksi Canvas-työtilassa ennen opintojakson alkua.

    Toteutustapa

    Opintojakso rakentuu osaksi BarLaurea oppimisympäristöä tai itsevalitsemaansa ravintolaa/kahvilaa, missä pääsee suorittamaan 10 vuoroa. Opintojakson aikana opiskelija suorittaa 10 käytännön oppimisvuoroa ravintolaympäristössä. Käytännön oppimisen tavoitteena on
    1. kuvata ravintolatoiminnan tuotantoprosessi.
    2. tuottaa asiakaslähtöisiä ravitsemispalveluita
    3. toimia vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikultuurillisen työyhteisön jäsenenä.
    Opintojakson keskeinen sisältö:
    -opiskelija suorittaa 10 käytännön vuoroa ravintolaympäristön tuotantoprosessissa. Opiskelija saa itse määrittää halutessaan ravintolan tai tarjoamme mahdollisuuden tulla BarLaurean oppimisympäristöön oppimaan opintojakson keskeiset tavoitteet. Opiskelija tuottaa oppimispäiväkirjan opintojaksolla käsiteltävistä opintojakson aihealueista-> 1. omavalvonta ja hygienia 2. työturvallisuus. 3. ravitsemus ja 4. vastuullisuus. Näistä aihealueista tulee erilliset tehtävät, jotka liittyvät osaksi käytännön oppimista ravintolan tuotannon toimintaympäristössä. Opiskelija tekee tehtävät omaan oppimispäiväkirjaansa.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Arviointikriteerit

    Arviointi etupäässä laadullista sisältäen käytännön harjoittelun kokonaisuutena. Käytännön vuorojen tekeminen ja osallistuminen tuotantoprosessin annettuihin tehtäviin. Teoreettisten tehtävien tekeminen.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    09.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • MLA221KA
    Yksikkö

    Laurea Leppävaara, palvelu

    Opettaja(t)

    Anikó Lehtinen, Henry Lybäck, Tuula Kuivanen, Teemu Sirainen

    Lisätietoja opiskelijoille

    BarLaurea oppimisympäristö on tärkeä osa Laurea-ammattikorkeakoulusta valmistuvien restonomien oppimiskokemuksia.

    Koulutus

    Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Opintojaksosta on mahdollisuus suorittaa hankitun osaamisen tunnistaminen (HOT) näytön kautta.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Rakentuu BarLaurean toimintaan ja sen yhteistyökumppaneihin.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    BarLaurean oppimisympäristössä on kansainvälisiä opiskelijoita, heidän kanssaan päivittäin tuotamme asiakaslähtöisiä palveluita asiakkaillemme.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    !0 käytännön vuoroa on 75 tuntia
    Annettujen tehtävien tekeminen ja koostaminen oppimispäiväkirjaan hyödyntäen annettua oppimismateriaalia 60 tuntia

    Aika ja paikka

    Aikataulu:viikolla 33-51( 9.8.-17.12.) voi suorittaa käytännön vuoroja.
    Paikka: BarLaurea tai itse hankittu työelämän oppimispaikka.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Tyydyttävä Saavuttaa kohteena olevat tulokset, mutta tarvitsee työskentelyssään runsaasti tukea. Oppimisprosessi on katkonainen ja syntyneet tuotokset niukkoja ja heikosti perusteltuja. Työskentelee tiimissä seurailijana. Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan. Toimii turvallisesti, joskin toiminta usein kaavamaista/kokeilevaa/hapuilevaa/omalähtöistä. Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustelee toimintaansa annetuilla ohjeilla. Toimii ohjattuna asianmukaisesti. Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja. Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon. Toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

    Hyvä

    Hyvä Työskentely moitteetonta ja saavuttaa toiminnallaan asetetut tavoitteet. Tuotokset tavanomaisia, osin ohuesti perusteltuja. Hallinnoi omaa oppimisprosessiaan, hoitaa sovitusti tehtävänsä tiimissä. Perustelee, vertailee, analysoi toimintaansa yleisillä ohjeilla. Selviytyy itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä. Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.Toimii ammatillisesti asiakastilanteissa. Toimii ryhmässä tavoitesuhteisesti. Perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

    Kiitettävä

    Kiitettävä Työskentelee innovatiivisesti, kriittisesti ja tuottavasti suhteessa osaamisen kehittämisen kriteereihin. Hallitsee moitteettomasti omaa oppimisprosessiaan tiimissä. Käyttää asiantuntevasti ja systemaattisesti ammattikäsitteitä. Perustelee toimintaa tutkitun tiedon avulla. Toiminta on joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. Valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita, malleja ja perustelee valintansa. Toimii asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti. Edistää ryhmän toimintaa. Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.