Siirry suoraan sisältöön

Restonomi ravitsemispalvelun tuottajana (5 op)

Toteutuksen tunnus: ML00BJ52-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 30.05.2021

Ajoitus

09.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Teemu Sirainen
  • Tuula Kuivanen
  • Anikó Lehtinen
  • Henry Lybäck

Vastuuopettaja

Henry Lybäck

Ryhmät

  • MLA221KA
    Palveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, K21, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata tuotantoprosessin
- tuottaa asiakaslähtöisiä ravitsemispalveluja
- toimia vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä

Toteutustapa

Opintojakso rakentuu osaksi BarLaurea oppimisympäristöä tai itsevalitsemaansa ravintolaa/kahvilaa, missä pääsee suorittamaan 10 vuoroa. Opintojakson aikana opiskelija suorittaa 10 käytännön oppimisvuoroa ravintolaympäristössä. Käytännön oppimisen tavoitteena on
1. kuvata ravintolatoiminnan tuotantoprosessi.
2. tuottaa asiakaslähtöisiä ravitsemispalveluita
3. toimia vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikultuurillisen työyhteisön jäsenenä.
Opintojakson keskeinen sisältö:
-opiskelija suorittaa 10 käytännön vuoroa ravintolaympäristön tuotantoprosessissa. Opiskelija saa itse määrittää halutessaan ravintolan tai tarjoamme mahdollisuuden tulla BarLaurean oppimisympäristöön oppimaan opintojakson keskeiset tavoitteet. Opiskelija tuottaa oppimispäiväkirjan opintojaksolla käsiteltävistä opintojakson aihealueista-> 1. omavalvonta ja hygienia 2. työturvallisuus. 3. ravitsemus ja 4. vastuullisuus. Näistä aihealueista tulee erilliset tehtävät, jotka liittyvät osaksi käytännön oppimista ravintolan tuotannon toimintaympäristössä. Opiskelija tekee tehtävät omaan oppimispäiväkirjaansa.

Aika ja paikka

Aikataulu:viikolla 33-51( 9.8.-17.12.) voi suorittaa käytännön vuoroja.
Paikka: BarLaurea tai itse hankittu työelämän oppimispaikka.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimismateriaali tulee nähtäväksi Canvas-työtilassa ennen opintojakson alkua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksosta on mahdollisuus suorittaa hankitun osaamisen tunnistaminen (HOT) näytön kautta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Rakentuu BarLaurean toimintaan ja sen yhteistyökumppaneihin.

Kansainvälisyys toteutuksella

BarLaurean oppimisympäristössä on kansainvälisiä opiskelijoita, heidän kanssaan päivittäin tuotamme asiakaslähtöisiä palveluita asiakkaillemme.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

!0 käytännön vuoroa on 75 tuntia
Annettujen tehtävien tekeminen ja koostaminen oppimispäiväkirjaan hyödyntäen annettua oppimismateriaalia 60 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

BarLaurea oppimisympäristö on tärkeä osa Laurea-ammattikorkeakoulusta valmistuvien restonomien oppimiskokemuksia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit

Arviointi etupäässä laadullista sisältäen käytännön harjoittelun kokonaisuutena. Käytännön vuorojen tekeminen ja osallistuminen tuotantoprosessin annettuihin tehtäviin. Teoreettisten tehtävien tekeminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä
Saavuttaa kohteena olevat tulokset, mutta tarvitsee työskentelyssään runsaasti tukea. Oppimisprosessi on katkonainen ja syntyneet tuotokset niukkoja ja heikosti perusteltuja. Työskentelee tiimissä seurailijana.
Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan. Toimii turvallisesti, joskin toiminta usein kaavamaista/kokeilevaa/hapuilevaa/omalähtöistä. Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustelee toimintaansa annetuilla ohjeilla. Toimii ohjattuna asianmukaisesti. Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja. Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon. Toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä

Työskentely moitteetonta ja saavuttaa toiminnallaan asetetut tavoitteet. Tuotokset tavanomaisia, osin ohuesti perusteltuja. Hallinnoi omaa oppimisprosessiaan, hoitaa sovitusti tehtävänsä tiimissä. Perustelee, vertailee, analysoi toimintaansa yleisillä ohjeilla. Selviytyy itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä. Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.Toimii ammatillisesti asiakastilanteissa. Toimii ryhmässä tavoitesuhteisesti. Perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä

Työskentelee innovatiivisesti, kriittisesti ja tuottavasti suhteessa osaamisen kehittämisen kriteereihin. Hallitsee moitteettomasti omaa oppimisprosessiaan tiimissä. Käyttää asiantuntevasti ja systemaattisesti ammattikäsitteitä. Perustelee toimintaa tutkitun tiedon avulla. Toiminta on joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. Valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita, malleja ja perustelee valintansa. Toimii asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti. Edistää ryhmän toimintaa. Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Lisätiedot

Opintojaksosta ei ole enää toteutuksia. Jos sinulla on opintojakso suorittamatta, ilmoittaudu opintojaksolle ML00BW67 Ravitsemispalveluprosessit 10 op ja sovi suoritustavasta opettajan kanssa.