Restonomi ravitsemispalvelun tuottajana (5 op)
Toteutuksen tunnus: ML00BJ52-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 01.12.2019
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Teemu Sirainen
- Tuula Kuivanen
- Henry Lybäck
- Anikó Lehtinen
Vastuuopettaja
Henry Lybäck
Ryhmät
-
MLA219SAPalveluliiketoiminnan koulutus, verkkopainotteinen monimuotototeutus, S19, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata tuotantoprosessin
- tuottaa asiakaslähtöisiä ravitsemispalveluja
- toimia vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä
Toteutustapa
Opintojakso rakkentuu osaksi BarLaurea oppimisympäristöä. Opintojakson aikana opiskelija suorittaa 10 käytännön oppimisvuoroa ravintolaympäristössä. Käytännön oppimisen tavoitteena on
1. kuvata ravintolatoiminnan tuotantoprosessi.
2. tuottaa asiakaslähtöisiä ravitsemispalveluita
3. toimia vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikultuurillisen työyhteisön jäsenenä.
Opintojakson keskeinen sisältö:
-opiskelija suorittaa 10 käytännön vuoroa ravintolaympäristön tuotantoprosessissa. Opiskelija saa itse määrittää halutessaan ravintolan tai tarjoamme mahdollisuuden tulla BarLaurean oppimisympäristöön oppimaan opintojakson keskeiset tavoitteet. Opiskelija tuottaa oppimispäiväkirjan opintojaksolla käsiteltävistä opintojakson aihealueista-> 1. omavalvonta ja hygienia 2. työturvallisuus. 3. ravitsemus ja 4. vastuullisuus. Näistä aihealueista tulee erilliset tehtävät, jotka liittyvät osaksi käytännön oppimista ravintolan tuotannon toimintympäristössä. Opiskelija tekee tehtävät omaan oppimispäiväkirjaansa.
Aika ja paikka
Aikataulu:viikolla 3-22( 13.1.-31.5.) voi suorittaa käytännön vuoroja.
Paikka: BarLaurea tai itse hankittu työelämän oppimispaikka.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimismateriaali tulee nähtäväksi Optima-työtilassa ennen opintojakson alkua.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksosta on mahdollisuus suorittaa hankitun osaamisen tunnistaminen (HOT) näytön kautta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Rakentuu BarLaurean toimintaan ja sen yhteistyökumppaneihin.
Kansainvälisyys toteutuksella
BarLaurean oppimisympäristössä on kansainvälisiä opiskelijoita, heidän kanssaan päivittäin tuotamme asiakaslähtöisiä palveluita asiakkaillemme.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
!0 käytännön vuoroa on 75 tuntia
Annettujen tehtävien tekeminen ja koostaminen oppimispäiväkirjaan hyödyntäen annettua oppimismateriaalia 60 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
BarLaurea oppimisympäristö on tärkeä osa Laurea-ammattikorkeakoulusta valmistuvien restonomien oppimiskokemuksia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit
Arviointi etupäässä laadullista sisältäen BL-opiskelun kokonaisuutena. Käytännön vuorojen tekeminen ja osallistuminen tuotantoprosessin annettuihin tehtäviin 40% arvosanasta. Oppimispäiväkirjan tuottaminen ja siihen kuuluvat tehtävät sekä oppimateriaalin hyödyntäminen 60% arvosanasta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä
Saavuttaa kohteena olevat tulokset, mutta tarvitsee työskentelyssään runsaasti tukea. Oppimisprosessi on katkonainen ja syntyneet tuotokset niukkoja ja heikosti perusteltuja. Työskentelee tiimissä seurailijana.
Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan. Toimii turvallisesti, joskin toiminta usein kaavamaista/kokeilevaa/hapuilevaa/omalähtöistä. Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustelee toimintaansa annetuilla ohjeilla. Toimii ohjattuna asianmukaisesti. Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja. Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon. Toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä
Työskentely moitteetonta ja saavuttaa toiminnallaan asetetut tavoitteet. Tuotokset tavanomaisia, osin ohuesti perusteltuja. Hallinnoi omaa oppimisprosessiaan, hoitaa sovitusti tehtävänsä tiimissä. Perustelee, vertailee, analysoi toimintaansa yleisillä ohjeilla. Selviytyy itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä. Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.Toimii ammatillisesti asiakastilanteissa. Toimii ryhmässä tavoitesuhteisesti. Perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Työskentelee innovatiivisesti, kriittisesti ja tuottavasti suhteessa osaamisen kehittämisen kriteereihin. Hallitsee moitteettomasti omaa oppimisprosessiaan tiimissä. Käyttää asiantuntevasti ja systemaattisesti ammattikäsitteitä. Perustelee toimintaa tutkitun tiedon avulla. Toiminta on joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. Valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita, malleja ja perustelee valintansa. Toimii asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti. Edistää ryhmän toimintaa. Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Lisätiedot
Opintojaksosta ei ole enää toteutuksia. Jos sinulla on opintojakso suorittamatta, ilmoittaudu opintojaksolle ML00BW67 Ravitsemispalveluprosessit 10 op ja sovi suoritustavasta opettajan kanssa.