Siirry suoraan sisältöön

LY/AM Hyödynnä somemarkkinoinnin voima / Betesda-säätiö (15 op)

Toteutuksen tunnus: LY00BK28-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 16.05.2022

Opintopistemäärä

15 op

Virtuaaliosuus

8 op

TKI-osuus

15 op

Toteutustapa

47 % Lähiopetus, 53 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, liko

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

7 - 7

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen

Opettaja

  • Mervi Talonen

Vastuuopettaja

Mervi Talonen

Ryhmät

  • HLBV21SN
    Liiketalouden ydinosaamisen P2P-projektit

Toteutustapa

Projektin tavoitteena on panostaa somemarkkinoinnin voimaan Betesda-säätion toiminnan tunnettuuden ja näkyvyyden kasvattamiseksi sekä työnhakijoiden ja omaisten yhteydenottojen lisäämiseksi. Taitavasti rakennettu somemarkkinonti auttaa myös parantamaan Betesdan asiakaspalvelua ja sitouttamaan asiakassuhteita.

Projektin tarkoituksena on tuottaa somemarkkinointisuunnitelma, tehdä vertailuanalyysi (benchmarking) ja toteuttaa somekampanja. Projektissa kirkastetaan Betesda-säätiön perusviesti, valitaan oikeat somekanavat, suunnitellaan ja toteutetaan mielenkiintoisia sisältöjä ja panostetaan laadukkaisiin valokuviin.

Projektissa pohditaan myös, millainen sisältö sopii Betesdan somekanaviin, miten usein sisältöä pitää tuottaa ja miten vuorovaikutus somekanavissa toteutuu. Säännölliset postaukset ovat myös hyvä tapa rakentaa brändiä, pysyä seuraajien mielessä sekä kasvattaa yrityksen luotettavuutta.

Lisäksi pohditaan, onko tärkeätä seuraajien määrä (jotka kaikki eivät ole kohderyhmää), vai juuri ne oikeat Betesda-säätion palveluista ja työpaikoista kiinnostuneet seuraajat, jotka ovat tuotteen ja palvelun puolestapuhujia. Keskeisiä Betesdan kohderyhmiä ovat työntekijät, opiskelijat ja omaiset.

Mitä somemarkkinointi vaatii?
Projektissa määritellään somemarkkinoinnin osalta seuraavaa:
1. Kuka tai keitä olette? (yritystarina)
2. Mitä yrityksesi tekee? (tuotteen tai palvelun perusviesti)
3. Kenelle tuote tai palvelu on tarkoitettu? (kohderyhmä)
4. Miten teillä viestitään? (viestinnän sävy ja ilme)
5. Missä teillä viestitään? (somekanavien valinta kohderyhmän mukaan)
6. Kenen vastuulla viestintä ja somemarkkinointi on?
7. Benchmarking (vertailuanalyysi)
8. Somemarkkinoinnin tavoitteet, seuranta ja mittarit

Projekti sopii opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita tai tulevat työskentelemään markkinoinnin, mainonnan, viestinnän, asiakaspalvelun tai myynnin parissa, suunnittelevat somekampanjoita, tekevät tuloksellista sisältömarkkinointia ja haluavat oppia sosiaalisen median hyötyjä liiketoiminnan näkökulmasta.

Betesda-kodit tarjoavat turvallista ja elämänmakuista asumista kolmella eri paikkakunnalla niin kaupunki- kuin maalaismiljöössä: Palvelukoti Hopea, Vantaa / Palvelukoti Jokela, Lohja / Palvelukoti Kotivalli, Sipoo. Betesdan asukkaat ovat ikääntyneitä, muistisairaita, vammautuneita sekä päihde- ja mielenterveyskuntoutujia. Betesda-kodit ovat toimineet Uudellamaalla jo 50 vuoden ajan. Betesda-säätiö on Laurean avainkumppani.

Projekti toteutetaan P2P-opiskelijaprojektina. Projektin briiffin eli toimeksiannon jälkeen tiimi työstää projektisuunnitelman, jonka esittelee asiakkaalle, ja kun suunnitelma on hyväksytty tehdään projektisopimus ja aloitetaan työskentely.

Projektista voi saada osaamista ja opintopisteitä myös muihin moduuleihin.

Ohjaustapaaminen on maanantaisin klo 10-11. Viestintäkäytänteistä sovitaan projektin alkaessa.

Jos opiskelijapaikat tässä projektissa täyttyvät, opiskelija voi hakea jälki-ilmoittautumisessa niihin projekteihin ja opintojaksoihin, joissa on vielä tilaa.

Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto valitaan erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Projektin toimeksiantaja:
Betesda-säätiö
Toimitusjohtaja Armi Lampi

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Projektia ohjataan viikoittain maanantaisin klo 10-11.

Opiskelijana voit vertailla Lukkarikoneessa ohjausaikoja ja valita projektit/opinnot, jotka eivät osu päällekkäin. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Ohjaaja lähettää projektiin hyväksytyille briiffikutsun vielä erikseen noin viikkoa ennen aloitusibriiffiä.

Lisäksi projektitiimi sopii aloitusbriiffin jälkeen oman ajankohdan projektin työstämiseksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija käyttää projektiin työaikaa yhteensä n. 16 tuntia viikossa: tiimityöskentelyyn n. 8 h ja itsenäiseen työskentelyyn n. 8 h viikossa. Lisäksi viikoittainen tunnin ohjaustapaaminen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan AMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa.

Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. ”

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy projektin tästä osoitteesta: https://laureauas-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/ninvila_laurea_fi/Ee0mCS43jIVJkXeukZOExuIBVDaRW_FvSEEH7qwQ951rBw?e=AplXei

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Projektin arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointikriteereiden vaatimustasoa I. Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Arviointikriteerit löytyvät myös opiskelijaintrasta > Opintosuoritukset ja arviointi > Arviointi.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Opiskelijan tulee tarvittaessa ”täydentää projektin osaamistavoitteista puuttuvaa osaamista, kunnes osaaminen voidaan arvioida hyväksytyllä tasolla. ” (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei muuta ole ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.