•   Muutosjohtaminen HY00BQ87-3003 01.02.2022-31.05.2022  5 op  (TYJ22KJ) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Osaa vertailla ja luokitella muutosjohtamisen käsitteitä
    Osaa arvioida ja analysoida muutoksen vaikutusta yksilöön ja organisaatioon
    Osaa suunnitella ja arvioida strategisia kehitysprojekteja
    Osaa tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan ja esimiestyötään
    Osaa analysoida strategisia päätöksiä eettisen, kestävän ja kansainvälisen näkökulman kautta

    Vastuuopettaja

    Hanna-Kaisa Ellonen

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojakson oppimateriaalit ja suositeltu kirjallisuus on listattu opintojakson Canvas-oppimisalustalle. Materiaalit on saatavina sähköisinä (videot, tieteelliset artikkelit). Lisäksi opiskelijan itse etsimä materiaali muutosjohtamiseen liittyen.

    Toteutustapa

    Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa ja sillä hyödynnetään Canvas-oppimisalustaa. Opintoon ei sisälly lukujärjestykseen aikataulutettuja tapaamisia, vaan opiskelijat voivat edetä opinnolla omaan tahtiin perehtymällä opetusmateriaaliin ja suorittamalla opintojakson tehtäviä.

    Lukukauden aikana järjestetään Zoomissa kaksi vapaaehtoista tilaisuutta, jolloin opiskelijat voivat esittää kysymyksiä opettajalle. Näistä tilaisuuksista informoidaan Canvas-oppimisalustalla lukukauden aikana.

    Opettaja arvioi palautettuja suorituksia opintojakson edetessä ja opiskelija saa opintojakson suoritusmerkinnän viimeistään kuukausi viimeisen tehtävän palautuksen jälkeen.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Arviointikriteerit:

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

    - luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
    - ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
    - tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
    - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
    - käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
    - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
    - luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
    - viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

    Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
    - käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
    - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
    - tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
    - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.02.2022 - 31.05.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • TYJ22KJ
    Paikkoja

    41 - 120

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Pienryhmät
    • Pienryhmä 1 (Koko: 40. Avoin amk: 40.)
    Opettaja(t)

    Hanna-Kaisa Ellonen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Koulutus

    Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

    Toimipiste

    Laurea Verkkokampus

    T&K osuus

    5 op

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojaksolla hyödynnetään oppimateriaalina myös videoita, joilla eri toimialoilla työskentelevät johtajat kuvaavat kokemuksiaan muutosjohtamisesta.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opintojakso on avoinna 1.2.2022-31.5.2022. Opiskelijan tulee palauttaa kaikki opintojakson tehtävät 31.5.2022 kello 23:55 mennessä.

    Opiskelija voi edetä opintojaksolla oman aikataulunsa mukaan. Opiskelija saa kunkin tehtävän arvioinnin viimeistään kahden viikon päästä palautuksestaan. Opiskelija saa opintojakson suoritusmerkinnän viimeistään kuukausi viimeisen tehtävän palautuksen jälkeen. Opintojakso on siis mahdollista suorittaa (ja saada suoritusmerkintä) myös koko lukukautta nopeammin.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opiskelijan työmäärä koostuu itsenäisestä opiskelusta, oppimateriaaliin perehtymisestä ja oppimistehtävien suorittamisesta.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojakso koostuu 6 eri moduulista. Kukin moduuli sisältää tiiviin tietoperustan, ohjeet itsenäiseen opiskeluun sekä arvioitavan tehtävän. Osa tehtävistä voi olla pienrymä/paritehtäviä.

    Moduulien teemat ovat:
    * Muutosjohtaminen
    * Muutos yksilön tasolla
    * Muutos organisaation tasolla
    * Muutosviestintä
    * Yhteiskunnallinen muutos
    * Minä muutoksen johtajana