•   Kestävä kuluttajakäyttäytyminen HY00BP21-3001 11.02.2021-12.02.2021  5 op  (HYV620SJ) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Kurssin hyväksyttävästi suoritettuaan opiskelija:
    1. osaa ottaa vastuuta kuluttajakäyttäytymisen muuttamisesta kestävämpään suuntaan
    2. osallistuu kestävää kulutusta edistävään kansainväliseen keskusteluun
    3. osaa vaikuttaa sosiaalisiin normeihin, jotka mahdollistavat kestävää kulutusta
    4. tiedostaa tiedon ja tunteiden vuorovaikutusta kuluttajakäyttäytymisessä
    5. osaa luoda uusia kestäviä kulutusmalleja

    Vastuuopettaja

    Maria Ekström

    Toteutusmuoto

    20% Lähiopetus, 80% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Artikkelit (löytyvät Laurea Finnan kautta) Armstrong, C.M.; Niinimäki, K.; Lang, C.; Kujala, S. A Use-Oriented Clothing Economy? Preliminary Affirmation for Sustainable Clothing Consumption Alternatives. Sustain. Dev. 2016, 24, 18–31. Camacho-Otero, J., Boks, C., & Pettersen, I. N. (2018). Consumption in the circular economy: A literature review. Sustainability, 10(8), 2758. Catulli, M.; Lindley, J.; Reed, N.; Green, A.; Hyseni, H.; Kiri, S. What is Mine is NOT Yours: Further insight on what access-based consumption says about consumers. In Consumer Culture Theory; Emerald Group Publishing Limited: Bingley, UK, 2013. Mugge, R.; Jockin, B.; Bocken, N. How to sell refurbished smartphones? An investigation of different customer groups and appropriate incentives. J. Clean. Prod. 2017, 147, 284–296. Muranko, Z., Andrews, D., Newton, E. J., Chaer, I., & Proudman, P. (2018). The pro-circular change model (P-CCM): proposing a framework facilitating behavioural change towards a circular economy. Resources, Conservation and Recycling, 135, 132-140. Mylan, J. Understanding the diffusion of Sustainable Product-Service Systems: Insights from the sociology of consumption and practice theory. J. Clean. Prod. 2015, 97, 13–20. White, K., Habib, R., & Hardisty, D. J. (2019). How to SHIFT consumer behaviors to be more sustainable: A literature review and guiding framework. Journal of Marketing, 83(3), 22-49. Ellen MacArthur Foundation. (2015). Towards a circular economy: Business rationale for an accelerated transition.

    Toteutustapa

    Opintojakso toteutetaan seuraavalla formaatilla:
    Kaksi lähipäivää, 11-12.2.2021.Lähipäivien tavoitteena on luoda yhteinen käsitys siitä, miten voidaan parhaiten edistää tulevaisuuden kestävää kuluttajuutta.

    Lähipäiviin valmistaudutaan palauttamalla kaksi ennakkotehtävää. Toisessa tehtävässä luodaan synteesi tietoperustasta ja toisessa havainnoidaan kuluttajakäyttäytymistä tietoperustaa hyödyntäen.

    Oppimisympäristönä on Canvas, jossa opintojakson viestintä ja tehtävien palautus tapahtuu. Tavoitteena on olla yhteistyössä TKI-hankkeiden kanssa. Sovitaan tästä syksyllä 2020.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    ”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

    Tehtävä 1 arvioidaan viimeistään 15.2.2021
    Tehtävä 2 arvioidaan viimeistään 28.2.2021

    Arvosana kirjataan viimeistään 1.3.2021 olettaen, että opiskelija on palauttanut tehtävänsä määräaikaan mennessä.

    ”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä , tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    11.02.2021 - 12.02.2021

    Ilmoittautumisaika

    23.11.2020 - 29.11.2020

    Ryhmä(t)
    • HYV620SJ
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Opettaja(t)

    Maria Ekström

    Lisätietoja opiskelijoille

    Ilmoita viimeistään 31.12.2020, mikäli et voi osallistua opintojaksolle.

    Koulutus

    Kestävän kasvun johtaminen (HYV6), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    T&K osuus

    3 op

    Virtuaaliosuus

    4 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.”

    Opintojakson voi suorittaa osoittamalla hankittua osaamista vastaavalla YAMK-tasoisella opintojaksosuorituksella. Ole yhteydessä vastuuopettajan.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojaksolla tehdään yhteistyötä TKI-hankkeiden ja/tai työelämän kanssa opintojakson sisällön puitteissa.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Toteutuksella on kaksi lähipäivää 11-12.2.2021, jossa yhteiskehitetään ja luodaan yhteinen ymmärrys aihepiiristä. Läsnäolo lähipäivinä on suositeltavaa. Ole yhteydessä vastuuopettajaan mikäl läsnäolosi ei ole mahdollinen

    Tehtävä 1 Määraika 31.1.2021
    Tehtävä 2 Määräaika 10.2.2021

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Tavoitteena on olla yhteistyössä Laurean kv-partnerin kanssa. Tästä sovitaan viimeistään marraskuussa 2020.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

    Tehtävä 1 2 opintopistettä
    Tehtävä 2 2 opintopistettä
    Lähipäivät 1 opintopiste

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojaksolla tutustutaan myös ympäristövaikutusten markkinointitapoihin kriittisesti (katso lisätietoja kuluttaja-asiamiehen sivuilta). "Kuluttajat haluavat vaikuttaa valinnoillaan ja siksi on tärkeää, että yritykset tuovat esiin tuotteiden ympäristövaikutuksia." (lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2019/kestava-kulutus-on-yhteispelia--kuluttajien-on-voitava-luottaa-yritysten-ymparistovaitteisiin/ ) Tarkastellaan yritysten ympäristömarkkinointia (katso esim. Kuluttaja-asiamiehen linjausta https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/ymparistomarkkinointi/ ). Opintojakson keskeisiä näkökulmia ovat B2C ja C2C (vertaiskauppa).

    Aika ja paikka

    [Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa: - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta) - käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu) - tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen) - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

    Hyvä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta) - käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen) - viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

    Kiitettävä

    - luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta) - ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen) - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)