Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutuksen verkostot -harjoittelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: G8370-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

11.01.2023 - 12.06.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Joni Heikkilä
  • Valpuri Seikkula
  • Heidi Leinonen
  • Johanna Stepanoff
  • Kaisa Porkka-Toivonen
  • Pauliina Louhiala
  • Riikka Saukkola

Vastuuopettaja

Riikka Saukkola

Ryhmät

  • SFG220SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S20, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata fysioterapiatoimintaa osana monialaista kuntoutuspalvelujärjestelmää
- toteuttaa ja arvioida fysioterapiaa palvelujen kehittämisessä sekä hyödyntää asiakaslähtöisiä verkostoja ja kumppanuuksia
- arvioida fysioterapiatyön laadun ja johtamisen sekä yrittämäisen toiminnan mahdollisuuksia käyttäjälähtöisten palvelujen kehittämisessä
- rakentaa ja arvioida asiantuntijuuttaan ja sen kehittämistä asiakaslähtöisen kuntoutuksen yhteisöissä ja monialaisissa kuntoutuspalvelujen kehittämisen verkostoissa

Toteutustapa

Harjoittelut ovat opintojaksoja, joihin ilmoittautuminen tapahtuu Pakissa Laurean ilmoittautumisajankohtina. Ydinopintojen harjoittelut suositellaan tehtäväksi suunnitellun aikataulun mukaisesti, jonka näet HOPS:si. Valinnaisen harjoittelun ajankohdan voit valita omiin opintoihisi sopivaksi.

Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen- harjoittelu suoritetaan fysioterapian työelämäympäristöissä, mutta se on mahdollista suorittaa myös Laurea -amk:n "Projektiharjoitteluna" Laurea -amk:n kontekstissa. Opiskelija vastaa itse harjoittelupaikan hankkimisesta ja merkitsee oman harjoittelupaikkansa tiedot heti harjoittelupaikan saatuaan Canvaksen Excel -taulukkoon. Samassa fysioterapian toimintaympäristössä voi suorittaa vain yhden pakolisen harjoittelun.

Harjoitteluun nimetään ohjaava opettaja, jonka kanssa sovit ennen harjoittelun alkua ohjauskäytänteistä. Opiskelija laatii jokaisella harjoittelujaksolle osaamistavoitteet ja kirjaat tavoitteet arviointilomakkeelle. Osaamistavoitteet ovat oman toiminnani ja itsereflektion sekä ohjaavan fysioterapeutin toiminnan ja arvioinnin lähtökohtana. Arvioi osaamisesi kehittymistä vähintään harjoittelusi väliarvioinnissa sekä loppuarvioinnissa. Kirjaa itsearviointisi arviointilomakkeeseen.

Harjoittelun tehtävästä sekä arvioinnista ja työajan seurannasta (35h/vko + 5h/vko tiedonhankintaa) löytyy ohjeet Canvasissa.Tehdyt työtunnit kirjataan työaikapassiin ja hyväksytetään ohjaavalla fysioterapeutilla. Harjoittelujakson päätyttyä harjoittelun tehtävä, arviointilomake ja työaikapassi palautetaan Canvasiin.

Harjoitteluiden tarkemmat ohjeet ja tehtävät löytyvät Canvasista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hyödynnä näyttöön perustuvaa informaatiota ja tutkittua tietoa soveltavan osaamisesi kehittämisessä sekä harjoittelutehtävässä, esimerkiksi Laurea:n LibGuides ja kirjaston palveluja hyödyntämällä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Palkallinen harjoittelu osana ammattikorkeakoulututkintoa on mahdollista vain silloin, kun opiskelija on palkattu koulutuksensa AMK-tutkintoa vastaavaan työhön. Palkallinen työ voi korvata ammattitaitoa edistävää harjoittelua. Jos aiot suorittaa palkallisen harjoittelun, keskustele asiasta etukäteen tutor-opettajasi kanssa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Ensimmäisessä pitkässä harjoittelussa harjoittelun ohjaus tapahtuu samalla tavalla kuin muissakin 10 op:n pakollisten opintojen harjoittelujaksoissa.Tarkemmat tiedot harjoitteluiden ohjauksista löytyy Canvaksesta.

Työelämänkehittäminen mahdollistetaan yhteisellä tavoitteen- ja tehtävien asettamisella sekä niiden kehittävällä arvioinnilla.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Harjoittelun suositusajankohdan näet Pakista ja Canvasista.

Opiskelija laatii henkilökohtaiset osaamistavoitteet harjoitteluun ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.

Harjoittelun tehtävät tulee palauttaa alkuperäisen arviointilomakkeen (sis. tavoitteet, itsearvioinnin, ohjaajan arvioinnin) sekä harjoittelun työaikaa mitanneen passin kanssa arviointikeskustelua varten viikko harjoittelun päättymisen jälkeen Laurea harjoittelun ohjaajalle.

Kansainvälisyys toteutuksella

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Harjoittelun viikkotyöaika on 40h/vko, josta 5 h/vko on omaa aikaan ja paikkaan sitomatonta tiedonhankintaa ja harjoittelutehtävän tekoa.

Lisätietoja opiskelijoille

Harjoittelu hylätään tai suositellaan keskeytettäväksi, mikäli opiskelija:

- ei huomio turvallisuusnäkökohtia asiakkaan fysioterapiassa ja toimintaympäristössä, vaan asiakkaan turvallisuus on vaarassa
- ei toimi vuorovaikutuksessa asiakasta ja hänen oikeuksiaan kunnioittavasti, vaan asiakasta loukkaavasti
- ei noudata sovittuja sääntöjä, kuten harjoittelun tuntimäärää ja/tai aikatauluja, vaan on muuten kuin sairastumisen vuoksi pois harjoittelusta ja/tai myöhästelee toistuvasti ja/tai poistuu toistuvasti ennen työajan päättymistä
- ei osaa kysyttäessä perustella mitään valintojaan käyttämilleen tutkimis-, ohjaus- ja terapiamenetelmille
- ei raportoi kirjallisesti asiakkaan fysioterapiaprosessia
- ei osaa reflektoida ja tunnistaa reflektion perusteella mitään toimintansa vahvuuksia ja haasteita.

Mikäli jokin edellä mainituista kriteereistä toteutuu, harjoittelu on hylätty. Mikäli jokin näistä kriteereistä toteutuu harjoittelun puolivälin arvioinnissa, harjoittelu suositellaan keskeytettäväksi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella. ” (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelijan harjoittelun tavoitteet on hyväksytty, arviointilomake ja työaikapassi on hyväksytty sekä harjoittelun tehtävä on arvioitu hyväksytyksi alla olevan kriteeristön mukaisesti.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa.(Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.