Siirry suoraan sisältöön

Soveltava liikunta (5 op)

Toteutuksen tunnus: G8364-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

25.08.2022 - 07.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 60

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Joni Heikkilä
  • Kati Nykänen
  • Laura Kaarna

Vastuuopettaja

Kati Nykänen

Ryhmät

  • SFG220SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S20, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida ja edistää asiakkaan osallistumista ja liikuntakäyttäytymistä eri toimintaympäristöissä 
- soveltaa fysioterapeuttisen ohjauksen ja neuvonnan, terapeuttisen harjoittelun ja terveysliikunnan keinoja eri-ikäisille asiakkaille 
- ohjata asiakkaalle tarkoituksenmukaisia soveltavan liikunnan palveluja 
- toimia monitoimijaisessa yhteistyössä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen ja henkilöiden kanssa. 

Toteutustapa

Tutustut opintojaksolla fysioterapeutin työn kannalta olennaisiin soveltavan liikunnan lajeihin, ohjauksen keinoihin, apuvälineisiin ja tapoihin soveltaa terapeuttista harjoittelua eri kohderyhmille. Painotus opintojaksolla on erityisesti lasten ja nuorten fysioterapiassa.

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua monipuolisen materiaalin avulla, käytännön harjoituksia sekä asiantuntijoiden puheenvuoroja.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- EIPET, European Inclusive Physical Education training,
- Kenny, M., McNeela, E. & Shevlin, M. 2005. Living and learning: the school experience of some young people with disabilities. Teoksessa Mind, M. & Rix, J. (toim.) Curriculum and Pedagogy in Inclusive Education: Values into practice.
- Mälkiä, E. & Rintala, P. 2002. Uusi Erityisliikunta. Liikunnan sovellukset erityisryhmille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 154
- Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. 2012. Soveltava liikunta. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 168
- Swain, J., French, S. & Cameron, C. 2003. Controversial issues in a disabling society. Buckingham; Philadelphia, PA: Open University Press.
- Erityisliikunta.fi: http://www.lts.fi/soveltava-liikunta
- MALIKE, matkalle, liikkeelle, keskelle elämää: http://www.malike.fi/
- Sovelta Liikunta SoveLi ry: http://www.soveli.fi/
- Suomen Paraolympiakomitea: http://www.paraolympia.fi
- Välineet: http://www.valineet.fi/

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla on yhteistyötä Suomen Paralympiakomitean ja Rinnekodin kanssa.

Voit valita kahdesta erilaisesta työelämäyhteistyön muodosta:

1. Valttina toimiminen liikuntarajoitteiselle lapselle Suomen Paralympiakomitean kouluttamana
2. Kehitys- ja liikuntavammaisen ohjaus Rinnekodin henkilökunnan ohjauksessa

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson orientaatio on 25.8.2022 klo 9-12 Laurea Otaniemen kampuksella.

Ennakkoinfo opintojakson valinnaisisista osuuksista ma 23.5. klo 13-14 Zoomissa: https://laurea.zoom.us/j/68466595579

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa keskimäärin 27 tuntia.

Valtti -toiminta (Valinnainen moduuli) edellyttää omaa ajankäytön suunnittelua ja aikataulujen sopimista asiakasperheiden kanssa.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla rakennat soveltavan liikunnan tietoperustaa itsenäisellä opiskelulla, tehtävillä sekä työpajoissa. Kontaktitapaamisissa on asiantuntijavierailuja ja perehtymistä soveltavan liikunnan tietoperustaan. Työpajoissa harjoitellaan erityisliikuntaryhmien ohjaamista ja pääset kokeilemaan soveltavan liikunnan apuvälineitä.

* Opintojakson teemat:
* Soveltavan liikunna peruskäsitteet
* Soveltavan liikunnan lajit ja apuvälineet
* Näkövammaisen ohjaaminen
* Krooninen väsymysoireyhtymä, Long covid ja fysioterapia
* Monialaiset asiantuntijaluennot, joissa kerrytät tietoperustaasi erityisryhmien kohtaamisesta ja ohjaamisesta
* Erityislapsen kohtaaminen ja ohjaaminen sekä perhekeskeinen kuntoutus
* Äitiysfysioterapia

Valinnaisessa osuudessa voit valita mielenkiintosi mukaan 2 opintopisteen Valtti -kummina toimimisen tai kehitysvammaisen ohjaamisen yhteistyössä Rinnekodin kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Ennen opintojaksolle osallistumista, sinulla tulisi olla osaamista asiakkaan tutkimisesta, terapeuttisesta harjoittelusta, fysioterapiamenetelmistä. Lisäksi olisi suositeltavaa, että olet ollut jo työelämäharjoittelussa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:

- Yksilötehtävä (1-5)
- Ryhmän ohjaus ja kirjallinen raportti (1-5)
- Valinnainen tehtävä: oppimispäiväkirja (hyv / hyl)

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Hylätty (0)

Opintojakso on hylätty, jos opiskelija
- ei osallistu työpajoihin
- ei suorita annettuja oppimistehtäviä