Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttinen harjoittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: G8359-SFG1811

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 31.05.2018

Ajoitus

03.09.2018 - 26.10.2018

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Kati Nykänen
  • Pauliina Louhiala
  • Tapani Risto

Vastuuopettaja

Pauliina Louhiala

Ryhmät

  • SFG217SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S17, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata progressiivisesti etenevän terapeuttisen harjoittelun perusperiaatteet erilaisissa toimintaympäristöissä
- soveltaa terapeuttisia harjoittelun menetelmiä perustellusti, asiakaslähtöisesti ja turvallisesti ennaltaehkäisemään ja korjaamaan kehon toimintojen ja rakenteiden vaurioita, toiminnan rajoitteita sekä osallistumisen esteitä
- arvioida asiakkaan tavoitteellisen terapeuttisen harjoittelun soveltuvuutta ja tuloksellisuutta

Toteutustapa

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:

- Kuvata progressiivisesti etenevän terapeuttisen harjoittelun perusperiaatteet erilaisissa toimintaympäristöissä
- Soveltaa terapeuttisia harjoittelun menetelmiä perustellusti, asiakaslähtöisesti ja turvallisesti ennaltaehkäisemään ja korjaamaan kehon toimintojen ja rakenteiden vaurioita, toiminnan rajoitteita sekä osallistumisen esteitä
- Arvioida asiakkaan tavoitteellisen terapeuttisen harjoittelun soveltuvuutta ja tuloksellisuutta

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pihlman ym. 2018. Liikkuvuusharjoittelu - hallittua voimaa ja liikkuvuutta. VK-Kustannus Oy.

American College of Sports Medicine. 2013. ACSM´s Guidelines for exercise testing and prescription. 9. painos. Hong Kong: Lippincott Williams & Wilkins.

Arokoski J., Alaranta H., Pohjolainen T., Salminen J & Viikari-Juntura E. (toim.) 2009. Fysiatria. 4. painos. Keuruu: Duodecim.

Fogelholm M., Vuori I. & Vasankari T. (toim.). 2011. Terveysliikunta. 2. painos. Keuruu: Duodecim.

Lisäksi opintojaksolla jaettava materiaali.

Kauranen K. & Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tampere: Liikuntatieteellinen Seura.

Keskinen KL., Häkkinen K, Kallinen M. (toim.). 2010. Kuntotestauksen käsikirja. 2. painos. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 161. Tampere: Liikuntatieteellinen Seura.

Suni J. & Taulaniemi A. (toim.) 2012. Terveyskunnon testaus - Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Kunnossa Kaiken Ikää: http://www.kkiohjelma.fi/

Käypä Hoito -suositus. Liikunta.13.01.2016. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Käypä hoito -johtoryhmän asettama työryhmä. http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50075

Physiotools: https://edulaurea.physiotoolsonline.com/

PTStudio: https://ptstudio.com/

UKK-instituutti: http://www.ukkinstituutti.fi/

http://www.acsm.org/

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso sisältää yhteistyöprojeksin Espoon kaupungin liikuntatoimen Seniorisporttiklubeilla.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso sisältää luentoja, itsenäistä opiskelua, työpajaharjoittelua sekä ryhmätehtävän Espoon kaupungin Seniorisporttiklubeilla. Lisäksi opintojaksoon sisältyy Physiotools ja PT-Studio -ohjelmistojen esittely ja näiden käytön harjoittelu.
Opintojakso sisältää allasterapian harjoittelua joka toteutuu Laurean ulkopuolella - paikka tarkentuu opintojaksolla.
Opintojakson lopussa on kirjallinen tentti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5, arviointikriteerit on esitetty alla.

Hylätty (0)

Opiskelija:
- Ei osaa käyttää asianmukaisia ammattikäsitteitä eikä voi osoittaa perehtyneensä aiheen tietoperustaan
- Opiskelijan toiminta asiakkaan kanssa on turvatonta tai ei- asianmukaista
- Opiskelija ei osaa toimia ohjattuna eikä pysty perustelemaan toimintaansa
- Opiskelija ei noudata toiminnassaan ammattieettisiä perusteita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija:
- Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä aiheen tietoperustaan
- Osaa toimia turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista, kokeilevaa tai hapuilevaa
- Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustelee toimintaansa annetuilla ohjeilla
- Osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti
- Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja
- Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
- Osaa toimia ryhmän jäsenenä
- Osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
- Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä
- Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan
- Osaa perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla
- Selviytyy itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä
- Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja
- Osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- Osaa toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti
- Perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
- Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä
- Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti
- Perustelee toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- Osaatoimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
- Osaa valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa
- Toimii asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti
- Osaa edistää ryhmän toimintaa
- Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan