Asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: G8352-SFG1811
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
03.10.2018 - 12.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Kati Nykänen
- Heikki Penttilä
Vastuuopettaja
Kati Nykänen
Ryhmät
-
SFG218SNFysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S18, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- käyttää terveyttä ja toimintakykyä edistäviä ammattikäsitteitä
- arvioida ja tunnistaa väestön terveyteen ja hyvinvointiin sekä ikääntymiseen liittyvät tarpeet ja mahdollisuudet sekä niihin yhteydessä olevat tekijät terveyttä edistävän fysioterapian näkökulmasta
- suunnitella ja toteuttaa erilaisille kohderyhmille ja erityisesti ikääntyneille terveyden edistämiseen, toimintakykyyn ja terveyttä edistävän esteettömän ympäristön mahdollisuuksiin liittyviä käyttäjälähtöisiä palveluita
Toteutustapa
Opintojakso koostuu neljästä teemasta, joissa keskeistä on fysioterapian asiakkaan toimintakyvyn ja terveyden edistäminen ja tukeminen. Opintojakso kolme ensimmäistä teemaa: Terveyden edistäminen, asiakkaan toimintakyky ja apuvälineet toteutetaan syskyllä 2018 ja ergonomian osuus keväällä 2019. Ergonomian työpajoissa on 100% läsnäolo (poissaolot korvattava).
Opintojakso koostuu luennoista ja ohjaustapaamisista, itsenäisistä tehtävistä Optima-työtilassa ja Fysioterapia & Kuntoutus -messuilla, työpajaharjoittelusta Otaniemen kampuksella, tiimeissä tehtävästä pienimuotoisesta projektityöskentelystä sekä oman asiakkaan kohtaamisesta ja siihen liittyvän oppimispäiväkirjan tekemisestä.
Aika ja paikka
Opintojen pääasiallinne toteutuspaikka on Otaniemen kampus. Lisäksi opiskelijat vierailevat Fysioterapia & Kuntoutus -messuilla 3.-4.10. Helsingissä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Launis, M. & Lehtelä, J. (toim.). 2011. Ergonomia. Helsinki: Työterveyslaitos.
Potilaan siirtymisen ergonominen avustaminen 2007, Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 6. Helsinki.
Pääkkönen, R., Rantanen, S. & Uitti, J. 2006. Työn terveysvaarojen tunnistaminen. Työterveyslaitos. Sosiaali- ja
terveysministeriö.
Salminen A-L. 2010. Apuvälinekirja.
Sillanpää, J. 2008. Työn kuormittavuus. Teoksessa: Työsuojelun perusteet. Helsinki: Työterveyslaitos. S.94-115.
Takala, E-P. & Lehtelä, J. 2015. Ergonomia. Teoksessa: Arokoski, J., Mikkelsson, M., Pohjolainen. T. & Viikari-Juntura, E. (toim.)
Fysiatria, Duodecim, Helsinki (löytyy terveysportista sähköisenä)
Tamminen-Peter, L. ja Wickström, G. 2013. Potilassiirrot – taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Helsinki.
Potilaan siirtymisen ergonominen avustaminen. 2015. Työterveyslaitos. Ergonomia. Ergonomiaa työelämän eri aloille.
Työturvallisuuslaki 23.8.2002/738
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Oman asiakkaan ohjaaminen tapahtuu pareittain, poikkeustapauksissa yksin.
Ergonomia-osio on hyväksiluettavissa TTL:n Ergonomia-kortin suorittaneilla.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Yhteistyö Espoon liikuntatoimen ja Folkhälsanin kanssa, jossa tarjotaan ohjausta ikääntyneille tai liikuntarajoitteisille. Kehittämistehtävät Seniori365.fi -palveluun. Apuvälineissä yhteistyö Haltija Oy:n kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Fysioterapia ja Kuntoutus -messut 3.-4.10.2018.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan tekemää työtä
Sisältö ja sen jaksotus
Perehdytään teemoihin:
Toimintakyky kansainvälisen terveyden ja toimintakyvyn käsitteistön mukaan (ICF)
Terveyden edistäminen
Apuvälineet asiakkaan toimintakyvyn edistäjänä
Ergonomia (keväällä 2019)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Apuvälineet: Fysioterapia & Kuntoutus -messujen itsenäinen tehtävä (hyväksytty / hylätty)
2. Terveyden edistäminen: kehittämistehtävä Seniori365.fi -palveluun (hyväksytty / hylätty
3. ICF & Toimintakyky: oppimispäiväkirja (1-5)
4. Ergonomian itsenäinen ennakkotehtävä (hyv/hyl)
5. Ergonomian ryhmätehtävä (1-5)
Arvioinnissa sovelletaan Laurean amk tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa, vaativuustaso I.
Hylätty (0)
Opintojakso tai suorituksen osa on hylätty, jos opiskelija:
- ei toimi annettujen ohjeiden mukaisesti
- ei osallistu ergonomian pakollisiin työpajoihin
- ei kykene raportoimaan tehtäviä tai toimintaansa (tehtävät, oppimispäiväkirja)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden jai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden