Siirry suoraan sisältöön

Soveltava liikunta (5 op)

Toteutuksen tunnus: G8292-TOS1811

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 19.08.2018

Ajoitus

29.08.2018 - 21.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Pauliina Louhiala
  • Irma Karhu

Vastuuopettaja

Irma Karhu

Ryhmät

  • TOS218SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S18, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata verenkierto- ja hengityselimistön toimintavajavuuksien merkityksen ihmisen hyvinvoinnille ja toimintakyvylle
- arvioida ja edistää asiakkaan toimintakykyä soveltavan liikunnan keinoin
- arvioida ja kehittää asiakkaan kannalta tarkoituksenmukaisia ja osallistumista tukevia apuvälineitä

Toteutustapa

Tutustutaan valitun soveltavan liikunnan kohderyhmään ja ohjauksen erityispiirteisiin. Tästä tehdään ryhmä-, pari- tai yksilötyö, joka raportoidaan muille seminaarissa.
Opintojakso sisältää myös soveltavan liikunnan teoriaa ja käytännön kokeiluja Otaniemen kampuksella.
Osana opintojakson käytännön osana on mahdollisuus toteuttaa yksilöllistä Valttitoimintaa erityistukea tarvitsevan lapsen tai nuoren kanssa. Tämä sisältää vähintään neljäerilaista harrastuskokeilukertaa alkutapaamisen ja lopputapaamisen lisäksi. Täytä VAU:n Valttilomake linkistä, jos et ole sitä jo tehnyt. Valttikoordinaattori anna.sjoman@student.laurea.fi auttaa sinua käytännön asioissa Valttitoiminnassa.
Valtti toimii vammaisen tai erityistä tukea tarvitsevan lapsen tai nuoren henkilökohtaisena liikuntaan saattajana syksyllä 2018. Jokainen Valtti saa oman henkilökohtaisen ohjattavan, jolle hän laatii kokeilusuunnitelman. Siinä testataan mallia, jossa opiskelija eli Valtti toimii harrastuksen pariin saattajana. Tavoitteena on että kokeilujen myötä vammainen lapsi löytää jonkin liikunnallisen harrastuksen. Valttina voi toimia myös vapaaehtoispohjalta, jossa tilanteessa otamme Valtille VAU:n kautta vakuutuksen. Lisätietoa löytyy Valtti-sivuilta, jonne pääsee http://www.vammaisurheilu.fi/10-uutinen/2725-valtti-ohjelmaan-367-hakijaa-tyypillinen-hakija-yksinainen-13-vuotias-poika.

Aika ja paikka

Syyslukukausi alkaen elokuun lopussa ja jatkuen joulukuulle (katso tarjonta) Otaniemen kampus ja eri kokeilupaikat Valttitoiminnassa, ohjattavan kiinnostuksen mukaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus:
EIPET, European Inclusive Physical Education training,
Kenny, M., McNeela, E. & Shevlin, M. 2005. Living and learning: the school experience of some young people with disabilities. Teoksessa Mind, M. & Rix, J. (toim.) Curriculum and Pedagogy in Inclusive Education: Values into practice.
Mälkiä, E. & Rintala, P. 2002. Uusi Erityisliikunta. Liikunnan sovellukset erityisryhmille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 154
Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. 2012. Soveltava liikunta (skannaukset tästä kirjasta). Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 168
Swain, J., French, S. & Cameron, C. 2003. Controversial issues in a disabling society. Buckingham; Philadelphia, PA: Open University Press.
Internet:
Erityisliikunta.fi: http://www.lts.fi/soveltava-liikunta
MALIKE, matkalle, liikkeelle, keskelle elämää: http://www.malike.fi/
Sovelta Liikunta SoveLi ry:http://www.soveli.fi/
Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry: http://www.vammaisurheilu.fi/
Tätä kaikkea on liikuntamaa: Tätä kaikkea on liikuntamaa
Voimaa vanhuuteen: http://www.voimaavanhuuteen.fi/
Välineet: http://www.valineet.fi/

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valtti valitsee lapsen tai nuoren kiinnostuksen mukaan kokeilupaikat ja kerrat.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

VAU on valtakunnallinen liikuntajärjestö vammaisille ja elinsiirtoliikkujille. Toimintaan kuuluu myös vammaisten ja erityistä tukea tarvitsevien lasten liikunta. VAU on kumppani EU:n tukemassa SEDY-hankkeessa (Sport Empowers Disabled Youth) 2015-2017, jota koordinoi Hollantilainen ammattikorkeakoulu. Osana hanketta Suomessa pilotoitiin Valtti-toimintamallia syksyllä 2016, jossa opiskelijat 15 paikkakunnalla toimivat vammaisen tai erityistä tukea tarvitsevan lapsen henkilökohtaisena sporttikummina (=Valttina). Valtti-toiminnan suosion myötä, tätä jatkettiin edelleen syksyllä 2017 ja tullaan jatkamaan syksyllä 2018. Valttitoimintaan hakevia lapsia ja nuoria on paljon, ja viime vuonna moni perhe jäi ilman valttia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa keskimäärin 27 tuntia. Soveltavan liikunnan ryhmätyön osuus on n. puolet opintojaksosta ja Valttiosuus puolet, työmäärästä riippuen. Tähän voit vaikuttaa mm. kokeilujen määrällä, osallistuminen ylimääräisiin koulutuksiin ja oppimistehtävän laajuudella. Kirjaa kaikki tunnit ylös, mm. matkustamiset paikoille, tiedonhaut, kokeilut, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen jne.

Sisältö ja sen jaksotus

Kaikkien perheiden kanssa Valtti Kick-off tapahtuma heti opintojakson alussa, jolloin tutustut lapseen ja keskustelet mitä harrastekokeiluja lähdette kokeilemaan yhdessä.
Ryhmätyön aiheet valitaan orientaatiopäivänä, ja niitä työstetään ryhmän mukaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Hae valtiksi 1.3-30.4.2018 (linkki auki vielä ilmoittautumisen ajan) https://www.vammaisurheilu.fi/ajankohtaista/valtti
Ohessa linkki perheille tarkoitettuun Valtti videoon: https://www.youtube.com/watch?v=eFOtRyP_Bg8&feature=youtu.be
Valttihaku: https://www.webropolsurveys.com/Answer/SurveyParticipation.aspx?SDID=Fin1485047&SID=2a22dd4a-a255-463d-9a10-3c6f1130e91f&dy=1543297514

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyön arviointi numeerisesti, Valttitoiminnassa hyväksytysti jätetyt tehtävät.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

•Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
•Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti.
•Perustella ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla sekä tutkitun tiedon avulla.
•Toimia ammatillisesti ja vastuullisesti ennakoimattomissa asiakas- ja ongelmatilanteissa.
•Toimia itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
•Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
•Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti sekä ymmärtää asiakastarpeita.
•Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
•Toimia ja perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

•Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
•Huolehtia omasta ja työyhteisönsä työturvallisuudesta sekä havaitsee kehittämiskohteita.
•Valita toimintatapoja tutkitun tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
•Toimia systemaattisesti ja kriittisesti tavoitteiden suunnassa monimutkaisissa tilanteissa. Toiminta usein joustavaa, järjestelmällistä, luovaa ja aktiivista.
•Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
•Priorisoida ja ylläpitää asiakkuuksia/asiakassuhteita.
•Edistää ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

•Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä hallitsee kokonaisuuksia.
•Kehittää toimintaympäristönsä työturvallisuutta.
•Kehittää toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitsemalla tutkittua tietoa.
•Toimia aloitteellisesti ja innovatiivisesti tavoitteiden mukaan. Toiminta pääsääntöisesti uutta luovaa, työelämää kehittävää ja selkeän ammatillista.
•Valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
•Toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti asiakassuhteissa sekä ymmärtää asiakkuuden merkityksen kokonaisuuden kannalta.
•Kehittää ja uudistaa monialaisen/-ammatillisen ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa.