Samanlaisia, erilaisia - monenlaisia mahdollisuuksia (5 op)
Toteutuksen tunnus: G8287-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 31.08.2019
Ajoitus
02.09.2019 - 24.10.2019
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, liko
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Henna Hertell
- Elina Kauhanen
- Irma Karhu
Vastuuopettaja
Irma Karhu
Ryhmät
-
TOS219SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ihmisen kasvun ja kehityksen erityisiä haasteita ja tuntee niihin liittyviä palvelujärjestelmiä
- tukea asiakkaiden erilaista tapaa oppia ja toimia
- ohjata kuntouttavaa toimintaa asiakkaan tarpeiden mukaisesti
- kohdata ja ratkaista haasteellisen käytöksen tilanteita
Toteutustapa
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
•tunnistaa ihmisen kasvun ja kehityksen erityisiä haasteita ja tuntee niihin liittyviä palvelujärjestelmiä
•tukea asiakkaiden erilaista tapaa oppia ja toimia
•ohjata kuntouttavaa toimintaa asiakkaan tarpeiden mukaisesti
•kohdata ja ratkaista haasteellisen käytöksen tilanteita
Lähiopetusta 4 päivää + ryhmätehtävä
Opintojakso sisältää:
- Orientaatiopäivänä teoriaa erityisen asiakkaan kohtaamisesta, oppimisen tuesta ja palvelujärjestelmistä. Pienryhmien muodostaminen ja tapaaminen (1 pv)
- Asiantuntijapäivät Otaniemessä; järjestöjen ja yhdistysten esittäytyminen ja luentoja (2 pv)
- Oppimistehtävä ja purkupäivä (1 pv)
Monialaisten ryhmien tapaamiset oman aikataulun mukaan
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Optimassa Orientaatiopäivän ja ulkopuolisten asiantuntijoiden luennot sekä mahdollinen muu materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollinen poissaolo tulee korvata osallistumalla vastaavanlaiseen koulutuspäivään ja raportoimalla siitä.
Ei HOT- ja TOPI-suorituksia.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Ryhmäprojekti valinnan mukaan: Järjestöt, koulu, päiväkoti, asiakkaan polku...
Perehtyminen erityisyyteen ja sen kohtaamiseen (tutkiva oppiminen).
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management), jonne sinun tulee viedä tekemäsi projektit, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä. Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Läsnäolo ja osallistuminen kaikkiin neljään lähiopetuspäivään pakollista.
Oppimistehtävä: Ryhmätyö.
Monialaisen ryhmän tapaamiset itsenäisesti ryhmän aikataulun mukaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Optiman keskustelupalstalla opettajan ja opiskelijoiden viestit. Henkilökohtaiset kysymykset sähköpostilla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätyö arvioidaan numeerisesti, kts. alla arviointikriteerit. Läsnäolo lähiopetuspäivinä, jolloin opiskelija kirjoittaa oppimispäiväkirjaa, joka palautetaan opettajalle päivän päätteeksi.
LINK arviointikriteerit
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
•Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
•Perustella ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla sekä tutkitun tiedon avulla.
•Toimia ammatillisesti ja vastuullisesti ennakoimattomissa asiakas- ja ongelmatilanteissa.
•Toimia itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
•Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
•Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti sekä ymmärtää asiakastarpeita.
•Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
•Toimia ja perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa
•Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
•Valita toimintatapoja tutkitun tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa
•Toimia systemaattisesti ja kriittisesti tavoitteiden suunnassa monimutkaisissa tilanteissa. Toiminta usein joustavaa, järjestelmällistä, luovaa ja aktiivista.
•Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
•Priorisoida ja ylläpitää asiakkuuksia/asiakassuhteita.
•Edistää ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
•Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä hallitsee kokonaisuuksia
•Kehittää toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitsemalla tutkittua tietoa.
•Toimia aloitteellisesti ja innovatiivisesti tavoitteiden mukaan. Toiminta pääsääntöisesti uutta luovaa, työelämää kehittävää ja selkeän ammatillista.
•Valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
•Toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti asiakassuhteissa sekä ymmärtää asiakkuuden merkityksen kokonaisuuden kannalta.
•Kehittää ja uudistaa monialaisen/-ammatillisen ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa.