Siirry suoraan sisältöön

Samanlaisia, erilaisia - monenlaisia mahdollisuuksia (5 op)

Toteutuksen tunnus: G8287-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 31.05.2018

Ajoitus

31.08.2018 - 21.10.2018

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea-ammattikorkeakoulu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Sari Haapa
  • Irma Karhu
  • Jaana Paasu

Vastuuopettaja

Irma Karhu

Ryhmät

  • TOS218SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S18, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ihmisen kasvun ja kehityksen erityisiä haasteita ja tuntee niihin liittyviä palvelujärjestelmiä
- tukea asiakkaiden erilaista tapaa oppia ja toimia
- ohjata kuntouttavaa toimintaa asiakkaan tarpeiden mukaisesti
- kohdata ja ratkaista haasteellisen käytöksen tilanteita

Toteutustapa

Tavoitteet:
Opiskelija osaa
•tunnistaa ihmisen kasvun ja kehityksen erityisiä haasteita ja tuntee niihin liittyviä palvelujärjestelmiä
•tukea asiakkaiden erilaista tapaa oppia ja toimia
•ohjata kuntouttavaa toimintaa asiakkaan tarpeiden mukaisesti
•kohdata ja ratkaista haasteellisen käytöksen tilanteita
Lähiopetusta 4 päivää + ryhmätehtävä
Opintojakso sisältää:
- Orientaatiopäivänä teoriaa erityisen asiakkaan kohtaamisesta, oppimisen tuesta ja palvelujärjestelmistä. Pienryhmien muodostaminen ja tapaaminen (1 pv)
- Asiantuntijapäivät Otaniemessä; järjestöjen ja yhdistysten esittäytyminen ja luentoja (2 pv)
- Oppimistehtävä ja purkupäivä (1 pv)
Monialaisten ryhmien tapaamiset oman aikataulun mukaan

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Optimassa Orientaatiopäivän ja ulkopuolisten asiantuntijoiden luennot sekä mahdollinen muu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollinen poissaolo tulee korvata osallistumalla vastaavanlaiseen koulutuspäivään ja raportoimalla siitä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Ryhmäprojekti valinnan mukaan: Järjestöt, koulu, päiväkoti, asiakkaan polku...
Perehtyminen erityisyyteen ja sen kohtaamiseen (tutkiva oppiminen)

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojakso on tarjolla kaikille Laurean opiskelijoille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Läsnäolo ja osallistuminen kaikkiin neljään lähiopetuspäivään pakollista.
Oppimistehtävä: Ryhmätyö.
Monialaisen ryhmän tapaamiset itsenäisesti ryhmän aikataulun mukaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Optiman keskustelupalstalla opettajan ja opiskelijoiden viestit. Henkilökohtaiset kysymykset sähköpostilla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyö arvioidaan numeerisesti, kts. alla arviointikriteerit. Läsnäolo lähiopetuspäivinä, jolloin opiskelija kirjoittaa oppimispäiväkirjaa, joka palautetaan päivän päätteeksi.

Hylätty (0)

Katso Laurean yleiset arviointikriteerit (ei täytä tyydyttävän arvosanan tasoa)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

•Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
•Perustella ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla sekä tutkitun tiedon avulla.
•Toimia ammatillisesti ja vastuullisesti ennakoimattomissa asiakas- ja ongelmatilanteissa.
•Toimia itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
•Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
•Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti sekä ymmärtää asiakastarpeita.
•Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
•Toimia ja perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa
•Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
•Valita toimintatapoja tutkitun tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa
•Toimia systemaattisesti ja kriittisesti tavoitteiden suunnassa monimutkaisissa tilanteissa. Toiminta usein joustavaa, järjestelmällistä, luovaa ja aktiivista.
•Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
•Priorisoida ja ylläpitää asiakkuuksia/asiakassuhteita.
•Edistää ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
•Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä hallitsee kokonaisuuksia
•Kehittää toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitsemalla tutkittua tietoa.
•Toimia aloitteellisesti ja innovatiivisesti tavoitteiden mukaan. Toiminta pääsääntöisesti uutta luovaa, työelämää kehittävää ja selkeän ammatillista.
•Valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
•Toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti asiakassuhteissa sekä ymmärtää asiakkuuden merkityksen kokonaisuuden kannalta.
•Kehittää ja uudistaa monialaisen/-ammatillisen ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa.