Kokonaisvaltaisen hoidon kehittäjänä muuttuvissa toimintaympäristöissä (10 op)
Toteutuksen tunnus: F7112-SHF1811
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
28.08.2018 - 21.12.2018
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Lohja, sote
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja
Opettaja
- Pirkko Rimpilä-Vanninen
- Liisa Ranta
- Kirsi Siira
- Anu Elorinne
- Heikki Ruuskanen
- Anu Sinisalo
Vastuuopettaja
Liisa Ranta
Ryhmät
-
SHF216SNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S16, Lohja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
toimia erilaisissa hoitotyön toimintaympäristöissäeri-ikäisten potilaiden/asiakkaiden kanssa näyttöön perustuen
toimia moniammatillisessa työryhmässä ja verkostoitua eri palveluiden järjestäjien kesken
suunnitella ammattitaitoisesti asiakkaan itse- ja omahoidon ohjausta ja tukemista sekä asiakkaan osallistamista palveluiden suunnitteluun huomioiden asiakas kokonaisvaltaisesti
kuvataä jatkuvan ammattitaidon kehittämisen merkitystä osana sairaanhoitajan työtä
Toteutustapa
Eri-ikäisen asiakkaan/potilaan kokonaisvaltainen hoitotyö eri toimintaympäristöissä.
Opintojakson aikana opiskelija kehittää ja syventää osaamistaan oman ammatillisen kehittymistarpeen mukaisesti suhteessa sairaanhoitajan osaamisalueisiin.
Opintojakson aikana opiskelu tapahtuu ryhmässä työpajoissa ja itsenäisesti virtuaalisesti.
-opintokäynti
-työpajoja ja asiantuntijaluentoja + seminaari
-itsenäistä työskentelyä virtuaalisesti pajojen välillä
-työelämäyhteistyö
-tuotoksena henkilökohtainen portfolio
Portfolio rakentuu opintojakson aikana työpajatyöskentelyn ja pajojen itsenäisten tehtävien kautta
Aika ja paikka
Lohjan kampus
27.08.2018 - 22.12.2018
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuutta ja lähteitä opintojen tueksi:
-Keskeinen näyttöön perustuva lähdemateriaali ja tietokannat.
-Soteuudistukseen liittyvä materiaali
esim. Valtioneuvosto: Sote- ja maakuntauudistus http://alueuudistus.fi, STM, THL, Sairaanhoitajaliitto
-Airo, K. 2017. (toim.) Mitä hyötyä on palvelumuotoilusta? Laurea-ammattikorkeakoulun julkaisuja 89.
-Espoon kaupungin Sivistystoimen palvelumuotoilun työkalupakki http://designresearch.aalto.fi/groups/encore/wp-content/uploads/2013/11/Sivistystoimen_tyokalupakki_palvelumuotoiluun2.pdf
-Stinkdorn; Hormess; Lawrence &Schneider 2018.THIS IS SERVICE DESIGN DOING. O'Reilly Media, Inc, USA.
-Terveys- ja Sosiaalialan Yrittäjät ry:n eli TESO ry:https://www.teso.fi/
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyön laajuus on 2 op/10 op.
Yhteistyön teemana on työhyvinvointi ja potilaan hoidon laatu.
Yhteistyön kumppaneina toimivat Lohjan kaupunki, TYÖKE-hanke ja TTL.
Tarkempi yhteistyön esittely tapahtuu opintojakson aloituksessa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Lähipäivien ja opintokäyntien ajankohdat selviävät tarjonnasta.
Portfolion palautus 9.12.2018
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työelämäyhteistyö 2 op
Lähitapaamiset + opintokäynti 1 op
Itsenäinen työskentely 7 op
Lisätietoja opiskelijoille
Pajoihin osallistuminen on osa opintojakson suoritusta.Poissaolot tulee korvata osallistumalla erillisiin pajan aihetta käsitteleviin seminaareihin/tilaisuuksiin, jotka toteutuvat Laurean eri kampuksilla tai alueella. Korvaavaan tilaisuuteen osallistuminen tulee osoittaa erillisellä todistuksella tai lomakkeella sekä portfolioon kuvaus tilaisuuden merkityksestä ammatillisen osaamisen kehittymisessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko on 0-5.
Arviointikriteerti löytyvä Linkistä https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/arviointijauusinnat/arviointi/Sivut/default.aspx
Arviointi koostuu
- portfolion kokonaisuudesta ja aiheiden soveltamisesta valittuun toimintaympäristöön. Aiheiden perustelua näyttöön perustuvaan tietoon sekä oman ammatillisen kasvun reflektoimiseen.
-aktiivisuudesta lähipäivissä