Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön asiantuntijuudessa kehittyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: B0324-SHB1811A

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 31.05.2018

Ajoitus

28.08.2018 - 21.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Terhi Hautaviita
  • Sanna Pirinen

Vastuuopettaja

Sanna Pirinen

Ryhmät

  • SHB216SA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S16, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- reflektoida asiantuntijuutensa kehittymistä
- toimia hoitotyön ajantasaisten ohjelmien ja suositusten sekä näyttötiedon mukaisesti
- käyttää erilaisia hoito- ja ohjausmenetelmiä asiakaslähtöisesti
- toteuttaa ja ohjaa turvallista lääkehoitoa vaihtuvissa hoitotyön tilanteissa

Toteutustapa

Opintojakso ei sisällä lähiopetusta ja opintojaksoon sekä siihen liittyvien tehtävien ohjaus sovitaan opiskelijalähtöisesti.
Opintojakso B0324 suoritetaan moduulin V ammattitaitoa edistävän harjoittelun B0239 yhteydessä, mutta tämän opintojakson B0324 (Hoitotyön asiantuntijuudessa kehittyminen) edellyttämä opiskeljan työ ei sisälly harjoitteluun.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelijalähtöisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutus sisältyy sairaanhoitajakoulutuksessa pakollisena opintojaksona ydinosaamisen moduulin V B047 Yhteiskuntavastuullinen asiantuntijatyö. Toteutuksella ei ole valinnaista suoritustapaa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtävät suoritetaan harjoittelun B0239 yhteydessä, mutta ne eivät ole työelämäyhtteistyötä tai TKI-toimintaa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson toteutukseen, tehtäviin ja ohjaukseen perehdytään opintojakson aloitusinfossa. Opintojaksoon sisältyvien raporttien palautus tapahtuu opiskelijakohtaisesti riippuen ammattitaitoa edistävän harjoittelun B0239 ajankohdasta.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei KV-yhteyksiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, joka on opiskelijan työtä 135 tuntia. Opintojakso ei sisällä lähiopetusta ja opintojaksoon sekä siihen liittyvien tehtävien ohjaus sovitaan opiskelijalähtöisesti.
Opintojakso B0324 suoritetaan moduulin V ammattitaitoa edistävän harjoittelun B0239 yhteydessä, mutta tämän opintojakson B0324 (Hoitotyön asiantuntijuudessa kehittyminen) edellyttämä opiskeljan työ ei sisälly harjoitteluun.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso jakautuu rakenteeltaan kahteen (2) osioon:
1. Sairaanhoitajan asiantuntijuuden kehittymisen kuvaus. (2 op=54 tuntia) Opiskelija kuvaa sairaanhoitajan asiantuntijuuden kehittymisen polun valitsemassaan harjoitteluympäristössä harjoittelun B0239 (Työn kehittämisen harjoittelu) aikana.
- Asiantuntijuuden kehittymisen kuvaamisen voi toteuttaa esimerkiksi haastattelemalla yhtä (1) harjoitteluympäristössä jo pidempään työskennellyttä sairaanhoitajaa tai hoitotyön esimiestä, minkä pohjalta opiskelija tuottaa kirjallisen kuvauksen asiantuntijuuden kehittymisestä. Asiantuntijuuden kehittymisen kuvaamisessa opiskelija hyödyntää Hoitotyön tutkimussäätiön asiantuntijuusmallia (http://www.hotus.fi/hotus-fi/asiantuntijuusmalli). Siten asiantuntijuuden kehittymisessä voi tarkastella esimerkiksi kliinisessä hoitotyössä toimivaa sairaanhoitajaa, ja miten tässä roolissa toimiva sairaanhoitaja ylläpitää ja syventää omaa osaamistaan (ks. asiantuntijuutta kuvaava taulukko/Hotus). Kuvaus tehdään Laurean yhteiseen raporttipohjaan, ja palautetaan Optiman palautuslaatikkoon harjoittelun päättymisen ajankohtana.
2. Opiskelijan oman hoitotyön asantuntijuuden kehittymisen tarkasteleminen opintojakson B0239 Työn kehittämisen harjoittelu aikana. (3 op= 81 tuntia) Opiskelija reflektoivat kahta (2) eri teemaa opintojakson B0329 Työn kehittämisen harjoittelu aikana, ja tuottaa näistä teemoista ohjeistuksen mukaisen kirjallisen raportin, joka palautetaan Optiman palautuskansioon harjoittelun päätyttyä. Raportin ohjeistus käydään läpi yhteisessä moduulin V aloitusinfossa.

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja opintojakson suoritustavasta, tehtävänannosta ja arvioinnista sekä muusta opintojaksoon liittyvästä ohjauksesta saa joko Sanna Piriseltä (mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyön harjoitteluiden osalta) tai Terhi Hautaviidalta (muut harjoitteluympäristöt).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimenetelminä opiskelijan tuottamat kirjalliset raportit (osiot 1 ja 2).
Arvioinnin suorittavat:
Sanna Pirinen arvioi mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyöhön suuntautuvien harjoitteluiden raportit ja Terhi Hautaviita muihin harjoitteluympäristöihin suuntautuvien harjoitteluiden raportit.
Mikäli opiskelija suoritaa moduulin V ammattitaitoa edistävän harjoittelun B0239 sairaanhoitajan palkallisessa sijaisuudessa, niin opiskelija tuottaa tämän opintojakson B0324 raportit tämän palkallisen sijaisuuden aikana.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää kahden (2) kirjallisen raportin tuottamista: asiantuntijuuden kehittymistä kuvaavan urapolun raportoiminen sekä opiskelijan asiantuntijuuden kehittymistä tarkastelevan reflektoivan raportin tuottaminen.
Opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamisen arviointikriteereinä ovat:
- opiskelija tarkastelee hoitotyön asiantuntijuuden kehittymistä ammattiin valmistumisen jälkeen autenttisessa hoitotyön toimintaympäristössä
- opiskelija perehtyy valtakunnallisen hoitotyön asiantuntijuusmalliin (Hotus)
- opiskelija reflektoi omaa hoitotyön asiantuntijuuden kehittymistä
- opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lääkehoidon ohjaustilanteen autenttisessa hoitotyön toimintaympäristössä

Hylätty (0)

Opiskelijan suoritus hylätään, mikäli hän ei tee opintojakson hyväkystyn suorittamisen edellyttämiä tehtäviä. Mikäli opiskelijan palauttamat tehtävät ovat puutteellisia arviointikriteereiden perusteella, tehtävä/t palautetaan opiskelijalle täydennettäviksi. Täydennetyn tehtävän palautuspäivämäärä sovitaan opiskelijan kanssa.