Siirry suoraan sisältöön

Voimavaraistavat työtavat sosiaalisessa kuntoutuksessa ja terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä (10 op)

Toteutuksen tunnus: A9539-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 01.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 15.05.2020

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, sote

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla (SYA7), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Marjo Ritmala
  • Ossi Salin
  • Mikko Häkkinen

Ryhmät

  • SYA720KJ
    Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, K20, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- hahmottaa sosiaalisen kuntoutuksen, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen monitieteisenä ja monialaisena työmuotona
- tunnistaa ja arvioida psykososiaalisen toimintakyvyn edistämiseen liittyviä tarpeita sekä soveltaa työssään voimavaraistavia ja terapeuttisia työmenetelmiä psykososiaalisen toimintakyvyn ja terveyden edistämiseksi
- toimia, johtaa ja kehittää psykososiaalista toimintakykyä edistäviä työmuotoja ja palveluja erilaissa ympäristöissä, työyhteisöissä ja moniammatillisissa tiimeissä tutkittuun tietoon perustuen
- laatia sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita ja arvioida tavoitesuuntaista toimintaa GAS -menetelmään perustuen

Toteutustapa

Opintojakson toteuttamistavat:
*Orientoiva tehtävä
*Osallistuminen kontaktiopetukseen
*Itsenäinen työskentely(teor.lähtökohdat, päiväkirja)
*Opiskelijaesitykset menetelmistä
*Verkkotyöskentely
*Lukupiiri
*Työelämäyhteistyö (uuden työmenetelmän kokeilu sekä mahdollisuus osallistua hanketyöskentelyyn)
Oppimistehtävät:
1. Voimavaraistavien työtapojen ja sosiaalisen kuntoutuksen teoreettiset lähtökohdat (3 op).
Tässä tehtävässä tarkastele seuraavia kysymyksiä:
a) Mitä voimavaraistavilla työtavoilla tarkoitetaan sosiaali- ja terveysalan työssä?
b) Millä tavoinasiakkaiden voimavaroja voidaan vahvistaa?
c) Määrittele sosiaalisen kuntoutuksen keskeiset käsitteet, sosiaalista kuntoutusta ohjaava lainsäädäntö ja tällä hetkellä käytössä olevat työtavat.
Laadi oppimasi pohjalta 15-25 sivun pituinen raportti lähdeviitteineen(sivumäärä ei sisällä kansilehteä eikä lähteitä)
Raportin rakenne:
Kansilehti: opintojakso, opiskelijatiedot
Sisällysluettelo
Johdanto
Teksti otsikoineen ja mahdollisine alaotsikoineen (muista lähdeviitteet tekstissä ja kappaleiden lopussa)
Lähdeluettelo
Arviointi: 1-5
2. Voimavaraistavien työtapojen ja sosiaalisen kuntoutuksen menetelmien soveltaminen ja kehittäminen (4 op):
a) Osallistuminen kontaktipäiviin
b) Henkilökohtainen oppimispäiväkirja
c) Uuden työtavan kokeilu omassa työssä
Oppimispäiväkirjassa pohdit lähiopetuksessa käsiteltyjä teemoja ja uuden työtavan kokeilua. Hyödynnä pohdinnassasi lähdekirjallisuutta ja omia kokemuksiasi. Pidä oppimispäiväkirjaa jokaisen lähiopetuskerran jälkeen. Päiväkirjan teemat ilmoitetaan jokaisen kontaktipäivän yhteydessä. Oppimispäiväkirjan tulee olla palautettuna 20.5.2020 mennessä.
Voimavaraistaviin työtapoihin ja/tai sosiaaliseen kuntoutukseen liittyvän menetelmän kokeileminen ja arviointi joko omassa tai muussa soveltuvassa työympäristössä. Tällä tarkoitetaan "kevyttä" kokeilua esim. jonkin yksityiskohdan muuttamista omassa työtehtävässä. Tehtävän voi tehdä myös yhdessä toisen opiskelijan kanssa. Sisällytä tämän kokeilun kuvaus ja arviointi oppimispäiväkirjaasi.
Arviointi 1-5
3. Esitys voimavaraistavaan työskentelyyn ja/tai sosiaaliseen kuntoutukseen liittyvästä työtavasta (2 op)
Laatikaa pienryhmässä esitys jostakin voimavaraistavasta/terapeuttisesta/kuntouttavasta työmenetelmästä. Tehtävän tarkoituksena on jakaa ja kehittää monipuolisesti opiskelijoiden asiantuntijuutta voimavaraistavien työtapojen ja/tai sosiaalisen kuntoutuksen käytännöistä. Tehtävän tehdään pääsääntöisesti omassa pienryhmässä. Hyödynnä esityksen valmistelussa teoreettista materiaalia(teoreettiset lähtökohdat, tutkittua tietoa vaikuttavuudesta ym.) Esitystapa yleisöä osallistava.Esityspäivistä sovitaan myöhemmin.
Arviointi: Hyväksytty/hylätty.
4. Lukupiiri (1 op): Kirjallisuuteen/tutkimusraportteihin syventyminen ja reflektointi. Tarkempi ohjeistus opintojakson alkaessa.
Arviointi: Hyväksytty/Hylätty.

Aika ja paikka

Leppävaaran kampus (kevätlukukausi 2020)
Lähiopetuspäivät:
10.1. klo 9-17
30.1. klo 9-17
29.2. klo 9-17
20.3. klo 9-17
16.4. klo 9-17
9.5. klo 9-17
Lukupiirityöskentely- ja muista yhteisistä työskentelyajoista opiskelijat sopivat itsenäisesti keskenään.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

De Jong, P. & amp; Berg, I. K. 2016 tai 2012.
Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja.
Dolan, Y. 2017 (löytyy sama kirja eri painoksina) pieni askel. Tie hyvään elämään traumaattisen kokemuksen jälkeen. Lyhyterapiainstituutti Oy.
Juujärvi, S. & Salin, O. 2019. Kohti motivoivaa ohjausta: sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten itsearviointia ohjausosaamisestaan. Psykologia 2/2019.
Järvikoski, A. & Härkäpää, K. 2011. Kuntoutuksen perusteet. 5. uudistettu painos. Helsinki: WSOY pro Oy. Järvikoski, A. 2013. Monimuotoinen kuntoutus ja sen käsitteet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2013:43.
http://thl32-kk.lib.helsinki.fi/handle/10024/114972
Kelan GAS opas:
http://www.kela.fi/documents/10180/0/Gas+-k%C3%A4sikirja/07692e5a-c6d0-48f0-97a1-0737c4add7f8
King, R., Lloyd, C. & Meehan, T. 2012. Manual of Psychosocial Rehabilitation.
Wiley-Blackwell. (myös sähköisenä)
Kiviaho, M. & Toivonen, V-M. (2011 tai vanhempi painos) Tässä suhteessa. NLP-kirja.
Helsinki:ai-ai. (luvut 6-8)
Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P.(2008) Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi. kirjaa on saatavilla PKS-seudun ammattikorkeakoulujen kirjastoista. (luvut 1-3)
Harri Kostilainen & Ari Nieminen (toim.) SOSIAALISEN KUNTOUTUKSEN NA?KO?KULMIA JA MAHDOLLISUUKSIA. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/141721/Diak_Tyoelama_13_verkko.pdf?sequence=4&isAllowed=y. )
Lindh, J., Härkäpää, K. & Kostamo-Pääkkö (toim.). 2018. Sosiaalinen kuntoutuksessa. Lapland University Press.
Mattila, A. S. 2012. Onnentaidot. Kohti hyvää elämää. Duodecim.
Mattila, A. S. 2006. Näkökulman vaihtamisen taito. WS Bookwell.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Sosiaalisen kuntoutuksen teemanumero
http://www.kuntoutussaatio.fi/files/1341/4-12-valmis.pdf
Pietikäinen, A. (2009). Joustava mieli: Vapaudu stressin, uupumuksen ja masennuksen yliotteesta. Helsinki: Duodecim.
Piirainen, A. 2016. Laaja-alainen ja monikerroksinen kuntoutuksen osaaminen. Jyväskylän yliopisto.
Positiivisen psykologian voima. (2015). L. Uusitalo-Malmivaara (toim.). PS-kustannus.
Psykoterapiat. (2014 tai uudempi painos) M. O. Huttunen & H. Kalska (toim.). Duodecim.
Shelly Turkle ”Connected, but alone?” (suom.tekstitys klikkaa kuvan alareunassa olevaa tekstitysikonia)
https://www.youtube.com/watch?v=t7Xr3AsBEK4
Ted talks Rehabilitation ”Everything you think you know about addiction is wrong”.
https://www.youtube.com/results?sp=SADqAwA%253D&q=rehabilitation+ted+talk

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Teoreettiset perusteet -raportti ja oppimispäiväkirja palautus 15.5.2020 mennessä

Lukupiiriraportti palautus 15.4.2020 mennessä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Teoreettiset lähtökohdat raportti:
Kiitettävä K5:
Raportissa analysoidaan voimavaraistavan työskentelyn ja sosiaalisen kuntoutuksen kysymyksiä, teoreettisia näkökulmia ja siihen liittyvää lainsäädäntöä sekä työtapoja kriittisesti ja monipuolisesti tietoa integroiden. Voimaraistavaa työskentelyä ja sosiaalista kuntoutusta tarkastellaan monialaisena ilmiönä. Lähdekirjallisuuteen on perehdytty huolellisesti, ja kirjoittaja hallitsee aiheen asiasisällöt ja käsitteet. Työssä yhdistellään luontevasti teoreettista tietoa ja omia näkemyksiä. Tekstistä välittyy arvioiva suhtautuminen lähdeaineistoon. Rakenne on selkeä ja johdonmukainen, ulkoasu virheetön. Työ osoittaa kypsää ja luovaa ajattelua. Argumentaatio on tieteellisen täsmällistä.
Hyvä H4-H3:
Raportissa pohditaan voimavaraistavan työskentelyn ja sosiaalisen kuntoutuksen kysymyksiä monipuolisesti tuoden esiin erilaisia teoreettisia näkökulmia ja oma kokemuksia. Pohdinnassa näkyy sosiaalisen kuntoutuksen monialaisuus. Aihealueeseen on perehdytty hyvin ja työ osoittaa keskeisten sisältöjen hallintaa. Teoreettinen osaaminen ja lähteiden käyttö on vakuuttavaa, käsitteiden käyttö osaavaa. Työn rakenne on selkeä ja johdonmukainen.
Tyydyttävä T2-T1
Työ on sisällöllisesti suppea. Lähdekirjallisuuden lukeminen välittyy, mutta siihen ei ole syvennytty tarpeeksi ja käsittelytapa on yksipuolinen tai niukka. Keskeiset käsitteet on ymmärretty, mutta teoriaa ja käytäntöä ei ole pystytty yhdistämään, eli omaa pohdintaa ei ole liitetty lähdeaineistoon, sille ei ole etsitty lähteistä vahvistusta tai teorialle ei ole esitetty kritiikkiä. Tekstin sujuvuudessa ja loogisessa etenemisessä on puutteita.
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit:
Kiitettävä K5:
Oppimispäiväkirjassa käsitellään voimavaraistavan työskentelyn ja sosiaalisen kuntoutuksen kysymyksiä teoreettisia näkökulmia ja käytännön kokemuksia kriittisesti ja monipuolisesti tietoa integroiden. Voimavaraistavaa työskentelyä ja sosiaalista kuntoutusta tarkastellaan monialaisena ilmiönä. Oppimispäiväkirja sisältää perusteltuja kehittämisehdotuksia ja uusia ideoita. Oman osaamisen arviointi on monipuolista ja reflektoivaa
Hyvä H4-H3
Oppimispäiväkirjassa pohditaan sosiaalisen kuntoutuksen kysymyksiä kriittisesti ja monipuolisesti tuoden esiin erilaisia teoreettisia näkökulmia ja oma kokemuksia. Pohdinnassa näkyy sosiaalisen kuntoutuksen monialaisuus. Oman osaaminen arviointi on realistisista ja täsmällistä.
Tyydyttävä T2-T1
Oppimispäiväkirjassa nostetaan esiin voimavaraistavan työskentelyn ja sosiaalisen kuntoutuksen kysymyksiä ja omia kokemuksia.
Voimavaraistavaa työskentelyä ja sosiaalista kuntoutusta käsitellään oman työn viitekehyksestä käsin. Oman osaamisen arviointi jää yleiselle tasolle.