Siirry suoraan sisältöön

Verkkovälitteinen ohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9537-SYA51811

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 31.05.2018

Ajoitus

20.08.2018 - 21.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, sote

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Ossi Salin
  • Outi Ahonen
  • Piia Silvennoinen

Ryhmät

  • SYA518KJ
    Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, K18, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää teknologiavälitteisiä ja -avusteisia sovelluksia asiakastyössä ja palveluiden tuottamisessa (eSosiaalityö ja eHealth)
- hahmottaa ja ymmärtää verkkovälitteiseen ohjaukseen liittyvät erityispiirteet (esim. vuorovaikutus verkkovälitteisessä asiakastyössä)
- hahmottaa ja ymmärtää verkkotoimintaympäristöön ja tietoturvaan liittyvät erityispiirteet
- ohjata asiakasta verkkovälitteisesti

Toteutustapa

Oppimisjakson sisältö tiivistetysti
1. lähipäivä 5.9.2018 klo 9.00-16.30
Aamupäivä:
- Soten muuttuva asiantuntijuus ja sote digitalisaatiossa
- Paneeli aiheesta - Millä tavalla teknologia muuttaa sosiaali- ja terveydenalan ja erityisesti omaa työtäsi? Miten voit omassa työyhteisössäsi hyödyntää verkkovälitteistä ohjausta? paneelikeskusteluun liittyvä ennakkomateriaali löytyy Pepistä kohdasta - Oppimateriaalit ja suositeltava kirjallisuus ja Optimasta opintojakson kansiosta. Kirjaa ylös ajatuksia ko. teemoista ja tallennan dokumentti itsellesi ja hyödynnän pohdintoja tulevassa oppimispäiväkirjassa. Oppimispäiväkirja ohjeistetaan opintojakson alkaessa tarkemmin.
- Välitehtävän ohjeistus palautuksineen
Iltapäivä:
- Tutustumiskäynti Helsingin kaupungin kotihoidossa
VÄLITEHTÄVÄ
10 ryhmää, 3 henkeä per ryhmä. Opiskelijaryhmä tuottaa monialaista neuvontaa tarvitsevan asiakkaan casekuvauksen. Opiskelijaryhmä voi hyödyntää motivoivan haastattelun opintojaksolla tehtyä casekuvausta, jos se on mahdollista. Tavoitteenaon rakentaa sellainen casekuvaus, jossa hyödynnetään erilaisia verkkovälitteisen ohjauksen menetelmiä ja monialainen ohjaus on keskiössä. Nämä casekuvaukset ovat simulaatioiden pohjana ja simulaatioskenaariot kohdistuvat motivoivan haastattelun ja ratkaisukeskeisen strategian soveltamiseen erilaisissa verkkovälitteisen ohjauksen ympäristössä. välitehtävän tulee tulee olla valmis viikkoa ennen viimeistä lähipäivää ja palautetaan Optiman Välitehtävän palautuskansioon.
2. lähipäivä 6.10.2018 klo 9.00-16.30
Aamupäivä:
- Etiikka ja arvot sekä lait (tietosuoja ja turva) verkkovälitteisessä ohjauksessa sosiaali- ja terveyslalalla
- Verkkovuorovaikutusosaaminen
Iltapäivä:
- ODA-hanke Jari Numminen - ODA-hankkeen rakentamat uudet palvelut
- Simulaatiodemo
3. lähipäivä 10.11.2018 klo 9.00-16.30
Päivän sisältö:
- Simulaation kertaus
- Simulaatiocaset
Ohjeet opintojakson oppimispäiväkirjaan.
Pidä henkilökohtaista oppimispäiväkirjaa, jossa reflektoit lähiopetuksessa käsiteltyjä asioita annettujen kysymysten pohjalta. Hyödynnä pohdinnassasi omia kokemuksiasi ja lähdekirjallisuutta. Kirjoita päiväkirjaa jokaisen lähiopetuskerran pohjalta 3 sivun verran (fontti Calibri, fonttikoko 11, riviväli 1,5). Pohdi jokaisen oppimiskerran jälkeen, mitä olet oppinut lähipäivänä. Oppimispäiväkirjan tulee olla valmis 30.11.2018 mennessä. Palautus Optiman palautuslaatikkoon.
Oppimispäiväkirjan kysymykset.
1. lähipäivän kysymykset:
Millaisia mahdollisuuksia verkkovälitteinen ohjaus antaa työhösi? Miten verkkovälitteinen ohjaus muuttaa työtäsi/työn tekemisen tapaa?
2. lähipäivän kysymykset:
Pohdi asiakkaan roolin muuttumista verkkovälitteisessä ja monikanavaisessa vuorovaikutuksessa. Miten asiakkaan roolin muuttuminen muuttaa ammattilaisen vuorovaikutusta ja millaisia vaatimuksia se asettaa vuorovaikutusosaamiselle?
3. lähipäivän kysymykset:
Miten osaamisesi on vahvistunut verkkovälitteisessä ohjauksessa? Miten simulaatiopedagogiikka on tukenut oppimistasi?

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Orientoiva tehtävä ennen 5.9 olevaa lähipäivää:
Perehdy alla oleviin materiaaleihin, jotka löydät verkosta.
Ennakkomateriaali 1. päivään luettavaksi paneeli keskustelun pohjaksi sekä pohdinta tehtävään. Kaksi ensimmäistä materiaalia on uusia ja Sote-tietohyötykäyttöön strategiaan olette tutustuneet jo keväällä Elina Rajalahden ohjaamissa tietohallinnon opinoissa. Tarkastelkaa strategiaa nyt nimenomaan ohjauksen näkökulmasta.
Ritvanen, J. (2017). Voiko sosiaalityötä tehdä verkossa? – Verkkososiaalityön käsitteen määrittelyä Teoksessa M. Kivistö & K. Päykkönen (toim.) Sosiaalityö digitalisaatiossa. Lapin yliopiston yhteiskuntatieteellisiä julkaisuja. C. Työpapereita 58, 73-93. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-035-7
Hyppönen, H., Aalto, A-M., Reponen, J., Kangas, M., Kuusisto-Niemi, S., Heponiemi, T. Kansalainen – pystyn itse? Kokemuksia sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisistä palveluista kansalaisille. Tutkimuksesta tiiviisti 2, tammikuu 2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135932/URN_ISBN_978-952-343-040-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palvelujen tukena. Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020. Sosiaali- ja Terveysministeriö ja Kuntaliitto; 2015. Saatavilla: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/70321
Mönkkönen, Kaarina. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
Rautio, P. & Saastamoinen, M. 2006 (toim.) Minuus ja identiteetti. Sosiaalipsykologinen ja sosiologinen näkökulma (löytyy optimasta)
Goldszmidt, M. (2016) When I say...Sociomateriality ( löytyy optimasta).
Orlikowski, W. (2007): Sociomaterial Practices: Exploring Technology at Work (löytyy optimasta)