Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoiluosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9529-3012

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Outi Kinnunen

Vastuuopettaja

Outi Kinnunen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessin ja keskeiset menetelmät
- soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan keväällä 2021 etäyhteydellä (Zoom/Teams & Miro) eikä siihen sisälly lähiopetusta kampuksella (Laurean ohjeistus, Covid19 pandemia).

Opintojakso on tarkoitettu avoimen yamkin -opiskelijoille, jotka eivät ole aikaisemmin opiskelleet palvelumuotoilua. Kyseessä on palvelumuotoiluosaamisen perusteet. Opintojakso on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita palvelumuotoilusta ja muotoiluajattelusta ja haluavat oppia hyödyntämään sitä omassa toiminnassaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tuulaniemi, J. 2016. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum Pro.

Stickdorn, M. & Schneider, J. 2013. This is Service Design Thinking. Amsterdam: BIS Publishers.

Polaine, A., Løvlie, L., & Reason, B. 2013. Service design: From insight to implementation. New York, NY: Roselfeld Media.

Lusch, R.F., Vargo, S.L. 2006. Service-dominant logic: reactions, reflections and refinements. Marketing Theory 6, 281–288.

Ojasalo, K., Ojasalo, J. 2015. Adopting a service logic for marketing: An empirical study on developing a service design tool.
The Nordic School, Service Marketing and Management for the Future, 309 – 334.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelija saa käytännön kokemuksen palvelumuotoiluprojektin toteuttamisesta oman yritysprojektin kautta.

Pohdi jokin palvelu, prosessi tai tuote, jota haluat kehittää. Kyseessä voi olla oman työpaikkasi tai harrastuksesi. Kirjoita selkeä kuvaus, mistä palvelusta, prosessista tai tuotteesta on kyse, mikä on sen kohderyhmä/asiakas ja mitä siinä tulisi kehittää ja miksi.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

• 11.3.2021 klo 9 – 16.00 Muotoiluajattelu kehittämisessä ja palvelumuotoilun prosessi
• 12.3.2021 klo 9 – 16.00 Palvelumuotoilun menetelmät ja yhteiskehittäminen
• 1.4.2021 klo 9 – 18.00 välillä Tiimikohtainen ohjaus, virtuaalinen tapaaminen 1 tunti per tiimi
• 16.4.2021 klo 9 – 16.00 Konseptin luominen ja businessmallit, yritysprojektin esittelyt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä 10h
Oma kehittämistehtävä 60 h
Ryhmätyö 40h
Opetuskerrat 26h

Sisältö ja sen jaksotus

- Ymmärtää palveluajattelun yhteyttä palvelumuotoiluun sekä suunnitteluajattelua palvelumuotoilun taustalla
- Arvioida palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- Syntetisoida palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessit ja keskeiset menetelmät
- Soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä
- Analysoida omaa osaamista sekä arvioida erilaisten roolien ja osaamisten merkitystä yhteiskehittämisessä
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti tietoa palvelumuotoilusta sekä soveltaa sitä käytäntöön omassa työssään.

Lisätietoja opiskelijoille

Tarkempi sisältö:

• 11.3.2021 klo 9 – 16.00 Muotoiluajattelu kehittämisessä ja palvelumuotoilun prosessi
o Intro opintojaksoon ja ennakkotehtävien läpikäynti
o Opintojakson oppimistehtävät
o Mistä muotoiluajattelu tulee ja mitä se tarkoittaa
o Erilaisia muotoilun prosessimalleja
o Palvelumuotoilun prosessin eri vaiheet, niiden sisältö teoreettisesta sekä käytännön näkökulmasta

• 12.3.2021 klo 9 – 16.00 Palvelumuotoilun menetelmät ja yhteiskehittäminen
o Palvelumuotoilulle tyypilliset menetelmät ja työkalut, niiden läpikäynti ja käytännön harjoittelua
o Mitä yhteiskehittäminen on ja miten se liittyy palvelumuotoiluun?
o Yhteiskehittämisen perusteoria
o Kehittämistiimien muodostaminen ja tiimikohtaisen sparrauksen varaaminen huhtikuulle

• 1.4.2021 klo 9 – 18.00 välillä Tiimikohtainen ohjaus, virtuaalinen tapaaminen 1 tunti per tiimi
o Tiimikohtaisissa sparrauksissa käydään läpi kehittämistehtävää, jotka jokainen opiskelija toteuttaa. Käydään läpi mahdolliset haasteet ja sparrataan prosessia toimivaksi.

• 16.4.2021 klo 9 – 16.00 Konseptin luominen ja businessmallit, yritysprojektin esittelyt
o Palvelumuotoiluprosessin viimeinen vaihe, miten luodaan konseptimalli kehitetystä palvelusta?
o Erilaisia businessmalleja niiden testaaminen
o Jokainen tiimi esittelee omat projektinsa ja muut antavat vertaisarvioinnin toteutuksesta
o Kurssin päätös ja palautteet


Ennakkotehtävä:
Pohdi jokin palvelu, prosessi tai tuote, jota haluat kehittää. Kyseessä voi olla oman työpaikkasi tai harrastuksesi. Kirjoita selkeä kuvaus, mistä palvelusta, prosessista tai tuotteesta on kyse, mikä on sen kohderyhmä/asiakas ja mitä siinä tulisi kehittää ja miksi.
Palauta kirjoitus 10.3. mennessä kurssin ohjaajalle osoitteeseen outi.kinnunen@laurea.fi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).


Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. "(Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.