Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoiluosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9529-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.05.2019 - 10.06.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Sami Kauppinen
  • Päivi Tossavainen

Ryhmät

  • TYJ19SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S19, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessin ja keskeiset menetelmät
- soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä

Toteutustapa

Palvelujen suuri ja kasvava merkitys yhteiskunnassa korostaa palvelujen kehittämisen ja palveluinnovaatioiden merkitystä. Palvelun kehittäminen yhdessä asiakkaiden (käyttäjien/ kuluttajien) ja eri sidosryhmien kanssa asiakkaan arvon muodostumisen periaatteilla vaikuttaa laaja-alaisesti organisaatioiden toimintaan strategiasta lähtien. Palvelumuotoilun osaaminen merkitsee siten myös liiketoiminnan, toimialan ja taloushallinnon osaamista kuten esimerkiksi hinnoittelua, investointien laskentaa ja kannattavuuden ymmärtämistä. Palveluajattelu teoreettisena tulokulmana selittää, miksi ja mihin palvelumuotoilua tarvitaan. Opintojaksossa teoreettisena viitekehyksenä toimii siis toisaalta palveluajattelu mutta myös muotoiluajattelu. Palvelumuotoiluosaaminen on siis laaja-alaista ja vaatii sekä työtä että harjoittelua kehittyäkseen. Palvelumuotoilusta (englanniksi service design) saadaan hyötyjä silloin kun se yhdistyy liike-elämän edellytyksiin ja lainalaisuuksiin, ja sitä systemaattisesti sovelletaan palvelun kehittämisessä.
3 lähipäivää - osa lähipäivistä voidaan korvata virtuaalisena toteutuksena
Leppävaara 3.10.; 7.11., ja 28.11.2019

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Gummerus, Johanna & von Koskull, Catharina (eds)(2015). The Nordic School –
Service marketing and management for the future, Hanken School of Economics, Helsinki, Finland
Polaine, Andrew; Løvlie, Lavrans and Reason, Ben (2013) SERVICE DESIGN From Insight to Implementation, Rosenfeld Media; Brooklyn, New York
Miettinen, Satu (eds) (2011). Palvelumuotoilu – uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. TeknologiaTeollisuus.Tammerprint Oy.
Miettinen, Satu ja Koivisto Mikko( eds)(2009):Designing Service with Innovative Methods. Kuopio Academy of Design. Otava
Reason, Ben; Løvlie, Lavrans and Brand Flu, Melvin (2015). Service Design for Business: A Practical Guide to Optimizing the Customer Experience. Wiley.
Schneider, J. and Stickdorn, M. (2010). This is service design thinking. Basics, Tools, Cases. Consortium Book Sales & Dist,
Moritz S. (2005), Service Design, A Practical Access to an Evolving Field, KIDS Köln International School of Design.
Kuosa, Tuomo and Westerlund, Leo (2013): Service Design. On the evolution of Design expertise. Research report. Lahti University of Applied Sciences and Tallinn University.
Koivisto,M.; Säynäjäkangas, J. ja Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. AlmaTalent.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

[Kirjoita tähän esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista.]

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyö ja TKI-integraatio toteutuvat opintojaksolla kehittämistehtävän puitteissa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla on ennakkotehtävä.

Kansainvälisyys toteutuksella

[Kuvaa tässä kansainvälisyyden toteutumisesta opintojaksolla (esim. kansainväliset yhteistyötahot).
Tämän tietokentän sisältöjä tarkastellaan seurattaessa toteutustapoja ja strategisten tavoitteiden toteutumista.]

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

[Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä eri kokonaisuuksissa/tehtävissä. Kuormittavuuden laskemiseen löydät työvälineen Pepin opettajan työpöydän valikosta ”Toteutukset”. ]

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu YAMK-opiskelijoille, jotka eivät ole aikaisemmin opiskelleet palvelumuotoilua. Kyseessä on palvelumuotoiluosaamisen perusteet.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiperusteet esitellään lähipäivänä 1 ja toteutussuunnitelmassa