Palvelumuotoiluosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9529-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.05.2019 - 10.06.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Sami Kauppinen
- Päivi Tossavainen
Ryhmät
-
TYJ19SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S19, Yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hahmottaa palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessin ja keskeiset menetelmät
- soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä
Toteutustapa
Palvelujen suuri ja kasvava merkitys yhteiskunnassa korostaa palvelujen kehittämisen ja palveluinnovaatioiden merkitystä. Palvelun kehittäminen yhdessä asiakkaiden (käyttäjien/ kuluttajien) ja eri sidosryhmien kanssa asiakkaan arvon muodostumisen periaatteilla vaikuttaa laaja-alaisesti organisaatioiden toimintaan strategiasta lähtien. Palvelumuotoilun osaaminen merkitsee siten myös liiketoiminnan, toimialan ja taloushallinnon osaamista kuten esimerkiksi hinnoittelua, investointien laskentaa ja kannattavuuden ymmärtämistä. Palveluajattelu teoreettisena tulokulmana selittää, miksi ja mihin palvelumuotoilua tarvitaan. Opintojaksossa teoreettisena viitekehyksenä toimii siis toisaalta palveluajattelu mutta myös muotoiluajattelu. Palvelumuotoiluosaaminen on siis laaja-alaista ja vaatii sekä työtä että harjoittelua kehittyäkseen. Palvelumuotoilusta (englanniksi service design) saadaan hyötyjä silloin kun se yhdistyy liike-elämän edellytyksiin ja lainalaisuuksiin, ja sitä systemaattisesti sovelletaan palvelun kehittämisessä.
3 lähipäivää - osa lähipäivistä voidaan korvata virtuaalisena toteutuksena
Leppävaara 3.10.; 7.11., ja 28.11.2019
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Gummerus, Johanna & von Koskull, Catharina (eds)(2015). The Nordic School –
Service marketing and management for the future, Hanken School of Economics, Helsinki, Finland
Polaine, Andrew; Løvlie, Lavrans and Reason, Ben (2013) SERVICE DESIGN From Insight to Implementation, Rosenfeld Media; Brooklyn, New York
Miettinen, Satu (eds) (2011). Palvelumuotoilu – uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. TeknologiaTeollisuus.Tammerprint Oy.
Miettinen, Satu ja Koivisto Mikko( eds)(2009):Designing Service with Innovative Methods. Kuopio Academy of Design. Otava
Reason, Ben; Løvlie, Lavrans and Brand Flu, Melvin (2015). Service Design for Business: A Practical Guide to Optimizing the Customer Experience. Wiley.
Schneider, J. and Stickdorn, M. (2010). This is service design thinking. Basics, Tools, Cases. Consortium Book Sales & Dist,
Moritz S. (2005), Service Design, A Practical Access to an Evolving Field, KIDS Köln International School of Design.
Kuosa, Tuomo and Westerlund, Leo (2013): Service Design. On the evolution of Design expertise. Research report. Lahti University of Applied Sciences and Tallinn University.
Koivisto,M.; Säynäjäkangas, J. ja Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. AlmaTalent.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
[Kirjoita tähän esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista.]
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö ja TKI-integraatio toteutuvat opintojaksolla kehittämistehtävän puitteissa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksolla on ennakkotehtävä.
Kansainvälisyys toteutuksella
[Kuvaa tässä kansainvälisyyden toteutumisesta opintojaksolla (esim. kansainväliset yhteistyötahot).
Tämän tietokentän sisältöjä tarkastellaan seurattaessa toteutustapoja ja strategisten tavoitteiden toteutumista.]
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
[Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä eri kokonaisuuksissa/tehtävissä. Kuormittavuuden laskemiseen löydät työvälineen Pepin opettajan työpöydän valikosta ”Toteutukset”. ]
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu YAMK-opiskelijoille, jotka eivät ole aikaisemmin opiskelleet palvelumuotoilua. Kyseessä on palvelumuotoiluosaamisen perusteet.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet esitellään lähipäivänä 1 ja toteutussuunnitelmassa