Valmentava johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9512-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.01.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Mikko Häkkinen
Ryhmät
-
SYA521SJJohtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S21, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- johtaa työprosesseja ja kehittää työkulttuuria
- johtaa yhteistyötä erilaisia yhteistyön menetelmiä soveltaen
- johtaa alaisten motivaatiota ja osaamista
- hahmottaa ja ymmärtää yksilön vastuun, yhteisön vastuun ja tulosvastuun osana johtamista
- johtaa työyhteisöä oikeudenmukaisesti sosiaali- ja terveysalan arvoihin perustuen
- arvioida työtä ja työyhteisöä
Toteutustapa
Sisältö / oppimistapahtumat
- opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
- oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
- voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
- työyhteisön valmentaminen
- valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
- valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Opiskelijat toteuttavat yksin tai pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raportin. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuutta josta voi lähteä liikkeelle:
Carlsson, M., Forssell, C. (2017): Esimies ja coaching. Oivaltava coaching johtamisen Tietosanoma.
Furman, B., Ahola, T. (2007): Onnistuminen on joukkuelaji. Reteaming valmentajan käsikirja. Lyhytterapiainstituutti oy.
Furman, B., Ahola, T. (2012): Tuplatähti. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Tammi.
Furman, B., Ahola, T. (2013): COOPERATION - Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään. Lyhytterapiainstituutti. (Myös vanhempi painos käy: Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään)
Ristikangas, M-R., Grunbaum, L. (2016): Valmentava esimies. Alma Talent.
Ristikangas, M-R., Ristikangas, V. (2017): Valmentava johtajuus. Alma Talent.
Ruutu, S., Salmimies, R. (2016): Työnohjaajan opas. Valmentava ja ratkaisukeskeinen työote.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso sisältää projektiosuuden aidossa työelämän ympäristössä (valmennus).
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Oppimistehtävien palauttamisajankohdista sovitaan opintojakson alkaessa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälistä kirjallisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, kokonaistyömäärä on 135 tuntia, josta kontaktiopetusta on noin 20 tuntia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Hylätty (0)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit