Siirry suoraan sisältöön

Motivaatiolla muutokseen asiakas- ja esimiestyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9510-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 24.05.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Ossi Salin
  • Soile Juujärvi

Ryhmät

  • SYA520SJ
    Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S20, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- asiakaslähtöisen työskentelyn teoriaperustan
- rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
- ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
- motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
- reflektoida ja arvioida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
- hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa

Toteutustapa

Ammatillinen asiantuntijuus sosiaali- ja terveysalan murroksessa edellyttää aidon asiakaslähtöisen työskentelyotteen vahvistamista ja asiakastyön taitojen syventämistä. Opintojaksolla harjoitellaan tunneyhteyden rakentamista, ratkaisukeskeistä työskentelyä ja motivoivan haastattelun menetelmää asiakastyön ja työyhteisöjen kehittämisen tarpeisiin. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja oppimistehtävien työstämistä sen aikana. Opintojakso sisältää työskentelyä pienryhmissä.
Opintojakson tavoitteena on että opiskelija opintojakson jälkeen osaa
rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
tukea asiakasta tai alaista tavoitteiden asettamisessa
ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
reflektoida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Peruskirjallisuus:
Kiviaho, M. & Toivonen, V-M. (2011). Tässä suhteessa. Erilaisuus, yhteys ja yhteistyö. NLP vuorovaikutuskirja. Helsinki: ai-ai. (erityisesti luvut 6-8)
Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P. (2008). Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi. (erityisesti luvut 1-3) TAI
Oksanen, J. (2014). Motivointi työvälineenä. Jyväskylä: PS-kustannus
Aarninsalo, P. & Mattila, A-S.(2014). Ratkaisukeskeinen psykoterapia. Teoksessa M. Huttunen & H.
Kalska (toim.) Psykoterapiat. Helsinki: Duodecim.

Muu hyödyllinen ja täydentävä kirjallisuus:
Lähiopetuksen kansioissa olevat artikkelit:
Juujärvi, S. & Salin, O. (2019) Kohti motivoivaa ohjausta. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten itsearviointia ohjausosaamisestaan. Psykologia 54(2), 76-88.
Kim Berg, I. & Miller, W. (1994). Ihmeitä tapahtuu: periaatteita ja lähtökohtia (luku 1). Helsinki: Otava.
Arkowitz, H. & Miller, W. Learning, Applying, and ExtendinAarning Motivational Interviewing. Teoksessa H. Arkowitz, Westra, H. A & S. Rollick (2008). Motivational interviewing inthe treatment of psychological problems. Guilford Press
Angle, S. (2010). Piilevän motivaation jäljillä: Ratkaisukeskeinen elämäntapojen ja painonhallinnan ohjaus. Suomen lääkärilehti 2010/34, 2691-2696

Internet:
Käypähoito, Motivoiva haastattelu.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=B58AE5B106A367E30EDD2C99228EA277?id=nix02109
Päidelinkki, Motivoiva haastattelu
https://www.paihdelinkki.fi/fi/tietopankki/tietoiskut/paihdetyon-menetelmat-ja-koulutus/motivoiva-haastattelu-motivoiva
Enhancing Motivation for Change in Substance Abuse Treatment. Chapter 3 - Motivational Interwieving as a Counseling Style. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK64964/

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kirjallisen tehtävän palautus 10.1. 2021

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Orientoiva tehtävä, videotehtävät ja kirjallinen tehtävä (oppimispäiväkirja)

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta tyydyttävän osaamisen kriteerejä tai ei suorita annettuja tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa
luoda kontaktin asiakkaan kanssa
tehdä avoimia kysymyksiä
kartoittaa asiakkaan tilannetta asiakkaan kertoman perusteella
tukea asiakasta ammatillisen viitekehyksen mukaisesti
laatia tavoitteen yhdessä asiakkaan kanssa
kannustaa asiakasta
arvioida realistisesti omaa ja toisten toimintaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa
huomioida sanattoman ja sanallisen viestinnän vuorovaikutussuhteen rakentamisessa ja ylläpitämisessä
tehdä yhteenvetoja, tiivistyksiä ja selvennyksiä
selvittää asiakaan muutostarpeita
laatia asiakaslähtöisen tavoitteen yhdessä asiakkaan kanssa
käyttää erityyppisiä kysymyksiä asiakkaan motivoimiseksi
tunnistaa asiakkaan voimavaroja ja tukea niiden käyttöön ottamisessa
arvioida rakentavasti omaa ja toisten toimintaa käytännön tietoon perustuen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
tietoisesti hyödyntää sanallista ja sanatonta viestintää vuorovaikutussuhteen rakentamisessa ja ylläpitämisessä
heijastaa asiakkaan tunteita, sanoittaa muutokseen sisältyviä ristiriitoja ja hyödyntää tietoisesti muita heijastavan kuuntelun keinoja.
ohjata asiakasta tutkimaan muutostarpeitaan
tukea asiakasta hänelle merkityksellisen tavoitteen laatimisessa
edistää asiakkaan muutosta monipuolisesti tai luovasti
osaa vahvistaa asiakkaan pystyvyysuskomuksia ja myönteistä identiteettimuutosta
osaa arvioida kriittisesti omaa ja toisten toimintaa teoreettiseen tietoon perustuen