Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9461-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 01.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 07.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, sote

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 35

Koulutus

  • Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla (SYA7), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Mikko Häkkinen

Ryhmät

  • SYA720KJ
    Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, K20, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnan merkitystä työelämän kehittämisessä
- valita relevantin lähestymistavan tutkimus- ja kehittämistyölle
- valita tutkimus- ja kehittämistyönsä kannalta mielekkäät menetelmät
- rakentaa tutkittuun tietoon perustuvan viitekehyksen opinnäytetyölle
- arvioida tutkimus- ja kehittämistyön luotettavuutta ja eettisyyttä

Toteutustapa

Opintojakson laajuus 5 op (135 tuntia)
Opintojakso sisältää:
- Lähiopiskelua
- Ohjattua otsenäistä opiskelua ja pienryhmässä tapahtuvaa opiskelua.
Opintojakson opettaja on tavoitettavissa sähköpostitse (mikko.hakkinen@laurea.fi).

Aika ja paikka

Lähiopiskelu toteutetaan Leppävaaran kampuksella seuraavina päivinä:

01.02.2020 09.00 - 17.00 246
19.03.2020 09.00 - 17.00 182
07.05.2020 09.00 - 17.00 246

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

HAKALA, J.T., 2017. Tulevan maisterin graduopas. Helsinki: Gaudeamus.
HÄKKINEN, A. and SALASUO, M., 2015. Salattu, hävetty, vaiettu : miten tutkia piilossa olevia ilmiöitä. Tampere: Vastapaino.
HIRSJÄRVI, S. and HURME, H., 2008. Tutkimushaastattelu : teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press.
HIRSJÄRVI, S., REMES, P., SAJAVAARA, P. and SINIVUORI, E., 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. edn. Helsinki: Tammi.
KANANEN, J., 2017. Kehittämistutkimus interventiotutkimuksen muotona : opas opinnäytetyön ja pro gradun kirjoittajalle. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
KANANEN, J., 2015. Opinnäytetyön kirjoittajan opas : näin kirjoitan opinnäytetyön tai pro gradun alusta loppuun. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
KANANEN, J., 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä : kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu: Jyväskylän ammattikorkeakoulun kirjasto].
KIVISTÖ, S. and PIHLSTRÖM, S., 2018. Sivistyksen puolustus : miksi akateemista elämää tarvitaan? Helsinki: Gaudeamus.
KOSKINEN, I., RUUSKA, M., SUNI, T., SALMIVALLI, C., PAJUNEN, J., AIVELO, T., SALONEN, H., LEPPÄNEN, J., SAHLMAN, E. and LÄHTEENMÄKI-SMITH, K., 2018. Tutkimuksesta toimintaan : tieteentekijän opas viestintään ja vaikuttamiseen. Helsinki: Art House.
SVINHUFVUD, K., 2009. Gradutakuu. Helsinki: Tammi.
VALLI, R. and AALTOLA, J., 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin. 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 5., uudistettu ja täydennetty painos edn. Jyväskylä: PS-kustannus.
VALLI, R. and AARNOS, E., 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin. 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu : virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 5., uudistettu painos edn. Jyväskylä: PS-kustannus.
VILKKA, H., 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. edn. Jyväskylä: PS-kustannus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson aikana opiskelijat perehtyvät pienryhmissä erilaisiin työelämän kehittämishankkeisiin ja niihin liittyviin opinnäytetyömahdollisuuksiin.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla harjoitellan kansainvälisten, tieteellisten lähteiden laadun arviointia ja hyödyntämistä.
Opintojaksolla tutustutaan kansainvälisiin kehittämishankkeisiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5 op (135 tuntia opiskelijan työtä).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi on numeerinen.
- Pienryhmätehtävä: Analyyttinen perehtyminen yhteen YAMK-tasoiseen opinnäytetyöhön. Esitys analyysistä ryhmälle. Painoarvo arvioinnissa 1/2.
- Pienryhmätehtävä: Analyyttinen perehtyminen yhteen työelämän kehittämishankkeeseen. Hankkeen esittely ryhmälle. Painoarvo arvioinnissa 1/2.

Hylätty (0)

Arviointi toteutetaan YAMK-opintojakson arviointikriteerien mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointi toteutetaan YAMK-opintojakson arviointikriteerien mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointi toteutetaan YAMK-opintojakson arviointikriteerien mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointi toteutetaan YAMK-opintojakson arviointikriteerien mukaisesti.