Siirry suoraan sisältöön

Eettinen toiminta ja päätöksenteko (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9460-SYA61811

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 31.05.2018

Ajoitus

20.08.2018 - 21.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, sote

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Voimavaraistavien työtapojen kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla (SYA6), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Soile Juujärvi

Vastuuopettaja

Soile Juujärvi

Ryhmät

  • SYA618SJ
    Voimavaraistavien työtapojen kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, S18, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja reflektoida omia ja työyhteisön asenteita ja arvoja
- tunnistaa ja analysoida eettisiä ongelmia moniammatillisessa yhteistyössä, lähijohtamisessa ja organisaation kehittämisessä
- ratkaista eettisiä ongelmia ammattialan arvoja ja eettisiä teorioita hyödyntäen
- perustella eettisiä ratkaisujaan osana ammatillista päätöksentekoa ja johtamista
- ajaa potilaan tai asiakkaan oikeuksia
- käynnistää toimenpiteitä eettisen toimintakulttuurin kehittämiseksi

Toteutustapa

Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (24 h) ja pienryhmäkeskusteluista Optima-työtilassa ryhmän laatiman aikataulun mukaisesti. Lähiopetuksessa käsitellään sosiaali- ja terveydenhuollon kannalta keskeisiä eettisiä lähestymistapoja ja ajankohtaisia eettisiä ongelmia.
Opiskelija tuo vuorollaan verkkokeskusteluun eettisen ongelman, josta keskustellaan lähiopetuksen ja kirjallisuuden aineistojen pohjalta. Opiskelija analysoi eettisen ongelman arvioitavassa kirjallisessa tehtävässä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Juujärvi, S,, Myyry, L. & Pesso, K. (2007, 2011). Eeettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi.
Sosiaaliset oikeudet: näkökulmia perustaan ja toteutumiseen (2017). Nykänen, E. (toim.) Helsinki: THL. E-kirja Laurean kirjastossa.
Sosiaalialan ammattihenkilöstön eettiset ohjeet (2017)
http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
Sairaanhoitajien eettiset ohjeet
https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
Fysioterapeuttien eettiset ohjeet
https://www.wcpt.org/policy/ps-ethical-responsibilities
Valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan eettisen neuvottelukunnan (ETENE) julkaisut http://etene.fi/julkaisut

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Hankkeen opetus on osa hanketta Osaavan työvoiman varmistaminen sosiaali- ja terveydenhuollon murroksessa (COPE). Opintojaksolla kerätään tutkimusaineistoa ja se sisältää alku- ja loppukyselyt.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Lähiopetus: katso ryhmän aikataulu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1/3
Verkkokeskustelu 1/3
Itsenäinen työskentely ja tehtävä 1/3

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö
1. lähiopetus
Restin eettisen toiminnan malli
Huolenpidon ja oikeudenmukaisuuden etiikat
2. lähiopetus
Sosiaalietiikan teoriat
3. lähiopetus
Ammattieettiset ohjeet
4. lähiopetus
Oikeudenmukaisuus johtamisessa
Loppukysely sovittuun ajankohtaan mennessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Juujärvi ym. (2008) Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa on opintojakson käsikirja. Opiskelua auttaa orientoiva tutustuminen lähiopetuksen aiheisiin kirjan perusteella.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvointi perustuu aktiivisuuteen lähiopetuksessa, verkkokeskusteluissa ja kirjalliseen tehtävään.

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta tyydyttävän kriteerejä arvioinnin eri osa-alueilla, osallistuu riiittämättömästi verkkokeskusteluun tai ei palauta opintojakson kirjallista tehtävää sovitussa ajassa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa tyypillisiä eettisiä ongelmia työyhteisössä.
Opiskelija osaa analysoida eettisiä ongelmia asiakkaiden ja ammattilaisten
hyvinvoinnin ja oikeuksien näkökulmasta.
Opiskelija ymmärtää tutkitun tiedon merkityksen ja osaa käyttää ammatillisia arvoja ammatillisessa päätöksenteossa.
Opiskelija osallistuu keskusteluun ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija tekee toimenpide-ehdotuksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tunnistaa eettisiä ongelmia jokapäiväisessa työelämässä.
Opiskelija osaa analysoida eettisiä ongelmia työyhteisön ja johtamisen näkökulmasta.
Opiskelija käyttää tutkittua tietoa, ammatillisia arvoja ja erilaisia eettisiä teorioita ammatillisessa
päätöksenteossa.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti keskusteluun ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija tekee perusteltuja kehittämisehdotuksia työelämän käytänteiden parantamiseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa eettisiä ongelmia epäselvissä työelämän tilanteissa.
Opiskelija analysoi eettisiä ongelmia yhteiskunnallisesta perspektiivistä. Hän muodostaa ja hallitsee tutkittuun tietoon, ammatillisiin arvoihin ja eettisiin teorioihin perustuvan näkemyksen.
Opiskelija käynnistää aktiivisesti keskustelua ja ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija käynnistää perusteltuja työelämän kehittämistoimenpiteitä.