Eettinen toiminta ja päätöksenteko (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9460-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, sote
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Soile Juujärvi
Ryhmät
-
SYA521SJJohtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, S21, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja reflektoida omia ja työyhteisön asenteita ja arvoja
- tunnistaa ja analysoida eettisiä ongelmia moniammatillisessa yhteistyössä, lähijohtamisessa ja organisaation kehittämisessä
- ratkaista eettisiä ongelmia ammattialan arvoja ja eettisiä teorioita hyödyntäen
- perustella eettisiä ratkaisujaan osana ammatillista päätöksentekoa ja johtamista
- ajaa potilaan tai asiakkaan oikeuksia
- käynnistää toimenpiteitä eettisen toimintakulttuurin kehittämiseksi
Toteutustapa
Opintojakso koostuu l verkko-opetuksesta, välitehtävistä ja pienryhmäkeskusteluista Canvas-oppimisalustalla ryhmän laatiman aikataulun mukaisesti. Opetuksessa käsitellään sosiaali- ja terveydenhuollon kannalta keskeisiä eettisiä lähestymistapoja ja ajankohtaisia eettisiä ongelmia. Koronatilanteesta johtuen opintojakso toteutetaan verkossa.
Opiskelija tuo vuorollaan verkkokeskusteluun eettisen ongelman, josta keskustellaan lähiopetuksen ja kirjallisuuden aineistojen pohjalta. Verkkokeskustelua hyödynnetään opintojakson kirjallisessa tehtävässä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Juujärvi, S,, Myyry, L. & Pesso, K. (2007, 2011). Eeettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi. (Saatavilla Laurean kirjastoista)
Ammattieettiset ohjeet:
Sosiaalialan ammattihenkilöstön eettiset ohjeet (2017)
http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
Sairaanhoitajien eettiset ohjeet
https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/
Fysioterapeuttien eettiset ohjeet
https://www.wcpt.org/policy/ps-ethical-responsibilities
Valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan eettisen neuvottelukunnan (ETENE) julkaisut http://etene.fi/julkaisut
Lisälukemista:
Sosiaaliset oikeudet: näkökulmia perustaan ja toteutumiseen (2017). Nykänen, E. (toim.) Helsinki: THL. E-kirja Laurean kirjastossa.
Muu erikseen ilmoitettava kirjallisuus
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Lähiopetus: katso ryhmän aikataulu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja välitehtävät 1/3
Verkkokeskustelu 1/3
Itsenäinen työskentely ja kirjallinen tehtävä 1/3
Sisältö ja sen jaksotus
KORONATILANTEESTA JOHTUEN OPINTOJAKSO TOTEUTETAAN VERKKO-OPETUKSENA
1. lähiopetus 14.1. 2022
Eettinen toiminta ja eettinen ongelmanratkaisu
Arvot ja ammattietiikka
Verkkoluento 25.1. 2022 18.00-20.00: Huolenpidon ja oikeudenmukaisuuden etiikat
2. lähiopetus 3.2. 2022
Sosiaalietiikan teoriat
3. lähiopetus 5.3. 2022
Eettisen toimintakulttuurin kehittäminen
Eettinen johtaminen
Kirjallisen tehtävän palautus 31.3.2022 mennessä
Lisätietoja opiskelijoille
Juujärvi ym. (2008, 2011) "Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa" on opintojakson käsikirja. Opiskelua auttaa orientoiva tutustuminen lähiopetuksen aiheisiin kirjan perusteella.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu aktiivisuuteen lähiopetuksessa, verkkokeskusteluissa, välitehtävien suorittamiseen ja kirjalliseen tehtävään.
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän kriteerejä arvioinnin eri osa-alueilla, osallistuu riiittämättömästi verkkokeskusteluun , ei tee välitehtäviä tai ei palauta opintojakson kirjallista tehtävää sovitussa ajassa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa tyypillisiä eettisiä ongelmia työyhteisössä.
Opiskelija osaa analysoida eettisiä ongelmia asiakkaiden ja ammattilaisten
hyvinvoinnin ja oikeuksien näkökulmasta.
Opiskelija ymmärtää tutkitun tiedon merkityksen ja osaa käyttää ammatillisia arvoja ammatillisessa päätöksenteossa.
Opiskelija osallistuu keskusteluun ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija tekee toimenpide-ehdotuksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa eettisiä ongelmia jokapäiväisessa työelämässä.
Opiskelija osaa analysoida eettisiä ongelmia työyhteisön ja johtamisen näkökulmasta.
Opiskelija käyttää tutkittua tietoa, ammatillisia arvoja ja erilaisia eettisiä teorioita ammatillisessa päätöksenteossa.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti keskusteluun ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija tekee perusteltuja kehittämisehdotuksia työelämän käytänteiden parantamiseksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tunnistaa eettisiä ongelmia epäselvissä työelämän tilanteissa.
Opiskelija analysoi eettisiä ongelmia yhteiskunnallisesta perspektiivistä. Hän muodostaa ja hallitsee tutkittuun tietoon, ammatillisiin arvoihin ja eettisiin teorioihin perustuvan näkemyksen.
Opiskelija käynnistää aktiivisesti keskustelua ja ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija käynnistää perusteltuja työelämän kehittämistoimenpiteitä.