Siirry suoraan sisältöön

Eettinen toiminta ja päätöksenteko (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9460-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 01.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 19.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, sote

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 40

Koulutus

  • Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla (SYA7), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Karoliina Nikula
  • Mikko Häkkinen

Ryhmät

  • SYA720KJ
    Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, yamk, K20, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja reflektoida omia ja työyhteisön asenteita ja arvoja
- tunnistaa ja analysoida eettisiä ongelmia moniammatillisessa yhteistyössä, lähijohtamisessa ja organisaation kehittämisessä
- ratkaista eettisiä ongelmia ammattialan arvoja ja eettisiä teorioita hyödyntäen
- perustella eettisiä ratkaisujaan osana ammatillista päätöksentekoa ja johtamista
- ajaa potilaan tai asiakkaan oikeuksia
- käynnistää toimenpiteitä eettisen toimintakulttuurin kehittämiseksi

Toteutustapa

Opintojakson kokonaistyömäärä on 135 t. Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (24 t.) ja pienryhmäkeskusteluista Optima-työtilassa pienryhmän laatiman aikataulun mukaisesti.

Lähiopetuksessa käsitellään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakaskohtaamisten ja johtamisen ajankohtaisia eettisiä ongelmia ja niiden kannalta keskeisiä eettisiä lähestymistapoja.

Opiskelija tuo vuorollaan Optiman verkkokeskusteluun kohtaamansa työelämän eettisen ongelman, josta keskustellaan lähiopetuksen ja kirjallisuuden aineistojen pohjalta.



Opiskelija analysoi eettisen ongelman arvioitavassa kirjallisessa tehtävässä.

Aika ja paikka

Lähiopiskelupäivät:
pe 31.01.2020 klo 09.00 - 17.00
to 27.02.2020 klo 09.00 - 17.00
la 18.04.2020 klo 09.00 - 17.00

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Juujärvi, S,, Myyry, L. & Pesso, K. (2007, 2011). Eeettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi.

Sosiaaliset oikeudet: näkökulmia perustaan ja toteutumiseen (2017). Nykänen, E. (toim.) Helsinki: THL. E-kirja Laurean kirjastossa.

Sosiaalialan ammattihenkilöstön eettiset ohjeet (2017)
http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/

Sairaanhoitajien eettiset ohjeet
https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/

Fysioterapeuttien eettiset ohjeet
https://www.wcpt.org/policy/ps-ethical-responsibilities

Valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan eettisen neuvottelukunnan (ETENE) julkaisut http://etene.fi/julkaisut

Muu opintojaksolla osoitettava kirjallisuus.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Lähiopiskelupäivät:

pe 31.01.2020 klo 09.00 - 17.00
to 27.02.2020 klo 09.00 - 17.00
la 18.04.2020 klo 09.00 - 17.00

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälisiä tieteellisiä artikkeleita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopiskelu 24 t.
Verkkokeskustelu, itsenäinen opiskelu ja kirjallinen oppimistehtävä 111 t.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson pääoppikirja:

Juujärvi ym. (2008) Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu YAMK-opintojakson arviointikriteereihin.

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta tyydyttävän kriteerejä arvioinnin eri osa-alueilla, osallistuu riiittämättömästi verkkokeskusteluun tai ei palauta opintojakson kirjallista tehtävää sovitussa ajassa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa tyypillisiä eettisiä ongelmia työyhteisössä.
Opiskelija osaa analysoida eettisiä ongelmia asiakkaiden ja ammattilaisten
hyvinvoinnin ja oikeuksien näkökulmasta.
Opiskelija ymmärtää tutkitun tiedon merkityksen ja osaa käyttää ammatillisia arvoja ammatillisessa päätöksenteossa.
Opiskelija osallistuu keskusteluun ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija tekee toimenpide-ehdotuksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tunnistaa eettisiä ongelmia jokapäiväisessa työelämässä.
Opiskelija osaa analysoida eettisiä ongelmia työyhteisön ja johtamisen näkökulmasta.
Opiskelija käyttää tutkittua tietoa, ammatillisia arvoja ja erilaisia eettisiä teorioita ammatillisessa
päätöksenteossa.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti keskusteluun ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija tekee perusteltuja kehittämisehdotuksia työelämän käytänteiden parantamiseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa eettisiä ongelmia epäselvissä työelämän tilanteissa.
Opiskelija analysoi eettisiä ongelmia yhteiskunnallisesta perspektiivistä. Hän muodostaa ja hallitsee tutkittuun tietoon, ammatillisiin arvoihin ja eettisiin teorioihin perustuvan näkemyksen.
Opiskelija käynnistää aktiivisesti keskustelua ja ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija käynnistää tai kuvaa jäsentyneesti perusteltuja työelämän kehittämistoimenpiteitä.