Siirry suoraan sisältöön

Palveluliiketoiminnan muuttuvat ajattelumallit (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9458-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.04.2021 - 11.04.2021

Ajoitus

01.05.2021 - 31.08.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Maria Ekström
  • Johanna Aalto

Vastuuopettaja

Maria Ekström

Ryhmät

  • TYJ21KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K21, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida liiketoimintamalleja ja niiden taustalla vaikuttavia ajattelumalleja
- arvioida liiketoiminnan ajattelumallien ilmenemistä käytännössä
- luoda suunnitelman liiketoiminnan ajattelumallin kehittämiseksi omassa organisaatiossa
- syntetisoida palveluajattelun eri näkökulmia
- ymmärtää palveluajattelun vaikutus liiketoimintaan ja organisaatioihin

Toteutustapa

Opintojakso suoritetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina. Opintojakso suoritetaan verkossa. Lähiopetusta ei ole.
opiskleijoilla on orientaation aikana halutessaan mahdollista keskustella (Zoom) opettajan kanssa jaksosta ja sen suorittamisesta. Aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.
Huomaa kuitenkin, että opintojaksolla oppiminen perustuu yhteisölliseen oppimiseen (yhteisöoppimiseen), vertaisoppimiseen ja yhdessä tekemiseen. Osa tehtävistä on riippuvaisia toisten suorittamisesta.

Oppimisalustana toimii CANVAS. Interaktiivinen keskustelu toteutetaan opintojakson aikana oppimisympäristössä.
Opintojakson pääasiallinen toteutuskieli on suomi; osa aineistosta on englanninkielisiä.

Opintojakso kaikkine tehtävineen tulee suorittaa hyväksytysti 1.6. - 31.8.2021 välisenä aikana. Opintojakson suorittamiseen ei myönnetä lisäaikaa.

Orientaatio opintojaksolle. Pakollinen kaikille opintojaksoon osallistujille. Suoritettava 31.5.-13.6.2021 välisenä aikana. Mikäli orientaatio osuutta ei ole hyväksytysti suoritettu, opiskelija poistetaan opintojaksolta. Orientaatio tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen muiden oppimistehtävien aloittamista (ennen moduuli1 siirtymistä).

Opintojakso on modulaarinen. Jokaiseen moduuliin liittyy lyhyt luentoalustus (verkkoluento). Jokaiseen moduuliin on lisäksi taustamateriaaleja ja oppimistehtäviä.

Opintojakson suorittamista helpottaa opiskelijan oma suorittamisen suunnittelu ja oppimistehtävien huolellinen kalenterointi.


[Kirjaa tähän keskeinen tieto opintojakso toteutuksen sisällöstä, toteutustavasta, oppimisympäristöstä, käytettävistä T&K -menetelmistä sekä ohjaus- ja viestintäkäytänteistä. Tarkista yllä olevista tiedoista, että kampustieto on valittu, jos toteutukseen kuuluu yksikön tapaaminen tai tentti, joka edellyttää läsnöoloa kampuksella. Tällöin virtuaalipisteet eivät saa olla täydet, koska sillä indokoidaan täysin verkossa toteutuvaa opintoa.]

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Laurea LibGuides

Laurea LibGuides -> Service innovation and Design -> Article Recommendations
https://libguides.laurea.fi/c.php?g=482538&p=3300467

Tietokannat artikkelien hakuun
https://libguides.laurea.fi/etusivu

eKirjat -> LibGuides

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.

Ole tarvittaessa yhteydessä opettajaan orientaatiojakson aikana!

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyö ja TKI toteutuu tällä opintojaksolla opiskelijan oman työelämän kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Mikäli orientaatiota ei ole hyväksytysti suoritettu annettuun takarajaan 13.6.2021 mennessä, opiskelijan arvosanaksi tulee 0 ja hänet poistetaan opintojakson suorittamisesta.

Opintojakson suorittaminen päättyy 31.8.2021



[Mikäli opinnolla edellytetään pakollista läsnäoloa, on se kirjattava ja perusteltava opinnon toteutussuunnitelmassa (Laurean tutkintosääntö 18 §).

Kansainvälisyys toteutuksella

[Kuvaa tässä kansainvälisyyden toteutumista opintojaksolla (esim. kansainväliset yhteistyötahot).
Tämän tietokentän sisältöjä tarkastellaan seurattaessa toteutustapoja ja strategisten tavoitteiden toteutumista.]

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakso on 5 op.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla tarkastellaan palveluliiketoiminnan kehittymistä ja siihen vaikuttavia teoreettisia näkökulmia ja ajattelumalleja. Siten tavoitteena on tutustuttaa opiskelija muuttuviin liiketoimintaan vaikuttaviin ajattelumalleihin ja niiden vaikutuksiin.
Aiheina muun muassa palvelujen markkinointi ja johtaminen, palveluinnovaatiotutkimus sekä näiden ja palvelumuotoilun yhteys.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

[Mikäli toteutuksen tiedoissa on ilmaistu, että toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n tai 3AMKin tai opiskelijoille, kerro kohderyhmälle varattu paikkamäärä tässä. Tarvittaessa tässä myös ilmaistaan mille kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu, jos kohderyhmällä halutaan olevan etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.]

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy [Optimasta, Canvasista, Teamsistä, jos muualta mistä; voit myös lisätä OneDrive linkin].

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

[Ohje: Kirjaa tähän arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta.]

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. … Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi.” (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]