Tuottavuuden parantaminen ja palvelukehitys käyttäytymistaloustieteen keinoin (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9397-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 24.05.2020
Ajoitus
11.12.2020 - 30.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 35
Koulutus
- Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä (HYV5), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Kaisa Hytönen
- Markus Kanerva
Ryhmät
-
HYV520SJPäätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä, yamk, S20, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida ihmisten käyttäytymistä, joka aiheuttaa käytännönongelmia niin yksityisen kuin julkisen sektorin toiminnassa
- soveltaa käyttäytymistieteellisiä perusperiaatteita käytännönongelmien ratkaisemiseksi
- arvioida kriittisesti erilaisten mallien, teorioiden ja lähestymistapojen sopivuutta palvelukehityksessä sekä tehostaa niitä käyttäytymistaloustieteellisellä ymmärryksellä
Toteutustapa
Kolme lähiopetuspäivää, ryhmätyönä kirjoitettu artikkeli ja lukutehtäviä Canvas-alustalla. Artikkeleiden pohjalta valmistellaan julkaisu Laurean julkaisusarjaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson aikana esitettävä kirjallisuus.
Itsenäinen tiedonhaku.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Artikkelitehtävä integroituu työelämäkontekstiin.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Lähipäivät 11.12.2020, 12.2.2021, 15.4.2021 klo 9:00-16:30 Tikkurilan kampuksella.
Kansainvälisyys toteutuksella
Kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden soveltaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähipäivätyöskentely: 3 x 8t = 24t
Lukutehtävät: 40t
Artikkelin kirjoittamiseen orientoiva yksilötyö: 20t
Artikkelin työstäminen ryhmätyönä: 50t
Sisältö ja sen jaksotus
Tällä opintojaksolla sovelletaan ohjelmassa aiemmin opittuja asioita ja suunnitellaan käytännön toimenpiteitä, joilla ihmisten käyttäytymistä voidaan muuttaa ilman kieltoja tai valintamahdollisuuksien rajoittamista. Ensisijainen tapa toteuttaa näitä toimenpiteitä on niin kutsuttu tuuppaus, englanniksi nudge, jota akateemisen tutkimustyön pohjalta hyödyntää esimerkiksi Iso-Britannian valtionhallinnon alainen Behavioural Insights Team, kun se suunnittelee keinoja vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä -koulutuksen ydinopintoihin. Opintojaksolla oletetaan, että opiskelija hallitsee opintojaksojen A9393, A9394 ja A9395 sisällöt. Mikäli et ole suorittanut kyseisiä opintojaksoja, mutta haluat osallistua tälle opintojaksolle, niin ole yhteyksissä opintojakson opettajaan (kaisa.hytonen@laurea.fi).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
YAMK-opintojakson arviointikriteerit
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/YAMK_arviointikriteerit_2011.pdf
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta: Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Ongelmanratkaisu: Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. Kehittäminen: Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. Viestintä: Viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietoperusta: Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Ongelmanratkaisu: Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. Kehittäminen: Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. Viestintä: Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietoperusta: Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. Ongelmanratkaisu: Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. Kehittäminen: Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa. Viestintä: Viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.