Päätöskäyttäytymisen tutkimisen menetelmiä (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9395-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä (HYV5), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Kaisa Hytönen
- Markus Kanerva
- Jarmo Heinonen
Ryhmät
-
HYV521SJPäätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä, yamk, S21, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• soveltaa keskeisiä käyttäytymistaloustieteen menetelmiä
• laatia ja toteuttaa kokeellisia tutkimusasetelmia
• analysoida tutkimusasetelmassa kerättyä aineistoa tilastollisin menetelmin
• arvioida interventioiden vaikuttavuutta
Toteutustapa
Tällä opintojaksolla opiskellaan tapoja, joilla päätöksentekoa ja sen taustalla vaikuttavia mekanismeja voidaan tutkia eri tilanteissa. Tutuksi tulevat erityisesti satunnaistetut vertailukoeasetelmat (RCT). Harjoittelemme laatimaan koeasetelmia sekä analysoimaan ja tulkitsemaan olemassa olevia havaintoaineistoja tarkoituksenmukaisella tavalla. Tutkimusosaaminen on erityisen hyödyllistä vaikkapa omassa organisaatiossa tehtävässä kehittämistyössä, ja sitä pääsee soveltamaan käytännössä myös opinnäytetyössä.
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina. Opintojakson lähipäivät pyritään toteuttamaan Tikkurilan kampuksella syksyn tilanne ja silloin voimassaoleva Laurean ohjeistus huomoiden. Jos lähiopetusta ei voida järjestää kampuksella se järjestetään etäyhteyden kautta. Lähipäivät ovat:
pe-la 10.-11.9.2021 klo 13-16.00
to 18.11.2021 klo 9-16.30
to 9.12.2021 klo 9-16.30
Opintojaksolla käytetään Canvas-oppimisalustaa. Opintoihin liittyvät materiaalit ja tehtävät julkaistaan Canvas-työtilassa. Lähipäivien ulkopuolella viestintä tapahtuu Canvasissa (ilmoitukset, keskustelupalsta, viestit).
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. 13. painos. Helsinki: Tammi
Menetelmäopetuksen tietovaranto KvantiMOTV / KvaliMOTV (verkkolähde
Luca, M., & Bazerman, M. H. (2020). The Power of Experiments: Decision Making in a Data-Driven World. Mit Press.
Ariely, D., & Wertenbroch, K. (2002). Procrastination, deadlines, and performance: Self-control by precommitment. Psychological science, 13(3), 219-224.
Levitt, S. D., & List, J. A. (2009). Field experiments in economics: The past, the present, and the future. European Economic Review, 53(1).
Gallo A. 2016, A Refresher on Randomized Controlled Experiments, Harvard Business Review.
Haynes, L., Goldacre, B., & Torgerson, D. (2012). Test, learn, adapt: developing public policy with randomised controlled trials. Cabinet Office.
Davenport T.H. 2009 How to Design Smart Business Experiments, Harvard Business Review.
Anderson, E. T. and Simester, D. 2011. A Step-to-Step Guide to Smart Business Experiments. Harvard Business Review
Ariely, D. 2010 Why Businesses Don’t Experiment. Harvard Business Review
Bond, R. M., Fariss, C. J., Jones, J. J., Kramer, A. D., Marlow, C., Settle, J. E., & Fowler, J. H. (2012). A 61-million-person experiment in social influence and political mobilization. Nature, 489(7415), 295-298.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Tehtäviä integroidaan työelämäkontekstiin. Opintojaksolla analysoidaan opintojaksolla kerättyä aineistoa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksosuoritus edellyttää lähiopetuspäiviin osallistumista. Lähipäivät sisältävät tietoperustaa, keskustelua ja pieniä ryhmätehtäviä, jotka eivät sisälly lukumateriaaliin. Mahdollisissa pakollisissa poissaolotilanteissa opiskelija sopii opettajan kanssa lähipäivän korvaavasta suorituksesta.
Ensimmäisessä lähipäivässä sovitaan tehtävien palautusaikataulusta.
Kansainvälisyys toteutuksella
Toteutuksella hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähipäivätyöskentely: 3 x 8t = 24t
Lähipäivien kertaus: 10t
Ennakkotehtävä:10t
Lukutehtävät: 30t
Tilastoharjoituksen työstäminen: 30t
Koeasetelman laatiminen: 30t
Sisältö ja sen jaksotus
Tällä opintojaksolla opiskellaan tapoja, joilla päätöksentekoa ja sen taustalla vaikuttavia mekanismeja voidaan tutkia eri tilanteissa. Tutuksi tulevat erityisesti satunnaistetut vertailukoeasetelmat (RCT). Harjoittelemme laatimaan koeasetelmia sekä analysoimaan ja tulkitsemaan olemassa olevia havaintoaineistoja tarkoituksenmukaisella tavalla. Tutkimusosaaminen on erityisen hyödyllistä vaikkapa omassa organisaatiossa tehtävässä kehittämistyössä, ja sitä pääsee soveltamaan käytännössä myös opinnäytetyössä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä -koulutuksen ydinopintoihin.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. … Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi.” (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.