Ihminen taloudellisten päätösten tekijänä (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9393-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 24.05.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 35
Koulutus
- Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä (HYV5), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Kaisa Hytönen
Ryhmät
-
HYV520SJPäätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä, yamk, S20, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida ja tunnistaa työelämän kannalta oleellisia yksilön päätöksentekoon liittyviä ilmiöitä
- tulkita ja tarkastella yksilön päätöksentekoon liittyviä tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksellisia tekstejä
- analysoida yksilön päätöskäyttäytymistä käyttäytymistaloustieteen psykologisesta näkökulmasta
- tunnistaa tunteiden ja rationaalisuuden roolin päätöksenteossa
- tunnistaa eettisen toiminnan periaatteita päätöksenteon ilmiöiden soveltamisessa
Toteutustapa
Kolme lähiopetuspäivää, itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyöskentelyä Canvas-alustalla. Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ennakotehtävän lukumateriaali: Jon Krakauer (2011), Into Thin Air, https://laurea.finna.fi/Record/laurus.88699
Max H. Bazerman, Don A. Moore, Judgment in Managerial Decision Making, 8th Edition, Wiley. (Luvut 1-7, 9, 12)
Muu opintojakson aikana esitetty kirjallisuus.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Jaksotehtävä integroidaan työelämään.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
11.-12.9., 12.11. klo 9:00-16:30 Tikkurilan kampuksella.
Kansainvälisyys toteutuksella
Vieraileva luennoitsija Prof. Martijn van den Assem VU Amsterdam -yliopistosta vierailijaluennoitsijana 11.-12.9.
Kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden soveltaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähipäivätyöskentely: 3 x 8t = 24t
Lähipäivien kertaus: 10t
Lukutehtävä ensimmäiseen lähipäivään: 11t
Lukupiirityöskentely pienryhmissä: 40t
Jaksotehtävä yksilötyönä: 50t
Sisältö ja sen jaksotus
Tällä opintojaksolla perehdytään päätöstemme taustalla vaikuttaviin psykologisiin perustekijöihin. Lähtökohtana on taloudellinen päätöksenteko, ja opetuksesta vastaa pääosin amsterdamilaisen Vrije Universiteit –yliopiston professori Martijn van den Assem. Viimeisenä lähipäivänä kertaamme sisältöjä ja sparraamme jaksotehtävää. Opintojakson kirjallisuuden perehdytään pienryhmissä lukupiirityöskentelyn kautta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
YAMK-opintojakson arviointikriteerit suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/YAMK_arviointikriteerit_2011.pdf
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta: Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Ongelmanratkaisu: Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. Kehittäminen: Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. Viestintä: Viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietoperusta: Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Ongelmanratkaisu: Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. Kehittäminen: Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. Viestintä: Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietoperusta: Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. Ongelmanratkaisu: Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. Kehittäminen: Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa. Viestintä: Viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.