Siirry suoraan sisältöön

Muutoksen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9326-TYA21811

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 31.05.2018

Ajoitus

01.10.2018 - 03.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Maria Ekström

Vastuuopettaja

Maria Ekström

Ryhmät

  • SYA518KJ
    Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, K18, Leppävaara
  • NYA318KJ
    Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut, yamk, K18, Leppävaara
  • TYA218KJ
    Turvallisuusjohtaminen, yamk, K18, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- luoda muutokseen valmistavan suunnitelman ja innostaa muita muutoksen tekemiseen
- luoda uusia muutosviestinnän tapoja ja ymmärtää muutosviestinnän tärkeyden
- mitata muutoksen tuloksia eri näkökulmista
- ymmärtää omia vahvuuksia ja heikkouksia muutoksen johtamisessa

Toteutustapa

Opintojaksolla on 3 lähipäivää. Lähipäivissä käsitellään muutoksen johtamisen tietoperustaa luennoiden ja yhteiskehittäen. Opintojaksoon kuuluu kolme tehtävää:
1 FIKTIO (1 opintopiste)
Lue romaani/omaelämänkerta muutoksesta ja kirjoita lyhyt essee (maks. 5 sivua) muutoksen vaiheista ja merkityksestä ihmisen elämässä. Tämä tehtävä yhdistetään myöhemmin FAKTA-tehtävään. (Yksilötehtävä)
2 FAKTA (2 opintopistettä)
Lue tutkittua tietoa muutosjohtamisesta ja kirjoita siitä raportti (maks. 5 sivua) yhdistäen tutkittua tietoa FIKTIO-tehtävän tarinaan. Käytä vähintään 5 tutkimuksellista lähdettä. Hae erilaisia malleja muutoksesta ja keskity vaikka muutosviestintään, muutoksen prosesseihin, yksilön näkökulmaan, organisaation näkökulmaan etc. Näkökulman valitseminen helpottaa kirjoittamista. (Yksilötehtävä)
3 MUUTOS (2 opintopistettä)
Vertaillaan muutosviestinnän käytänteitä (esim. kahden organisaation muutosviestintää, voi myös olla esim. soteuudistukseen liittyvää viestintää) tarkastelemalla käytänteitä teoreettisia käsitteitä käyttäen. Luodaan parempia käytänteitä, muutosviestinnän työkalupakkia.
Esitetään työ yhdellä dialla/videolla ja palautetaan optimaan kuvaava raportti (sisältää teorianäkökulmat, vertailu/kuvaus, ehdotus parempaan muutosviestintään) maksimipituudeltaan 10 sivua. (Ryhmätehtävä)

Aika ja paikka

LEPPÄVAARASSA
Torstaina 4. lokakuuta klo 9-16
Torstaina 8. marraskuuta klo 9-16
Lauantaina 1. joulukuuta klo 9-16
Tarkempi aikataulu löytyy eliademysta joka avautuu viimeistään kesäkuun 12. pnä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Allen, J., Jimmieson, N. L., Bordia, P., & Irmer, B. E. (2007). Uncertainty during organizational change: Managing perceptions through communication. Journal of change management, 7(2), 187-210.
Hon, A. H., Bloom, M., & Crant, J. M. (2014). Overcoming resistance to change and enhancing creative performance. Journal of Management, 40(3), 919-941.
Kotter, J. P. (2014). Accelerate: building strategic agility for a faster-moving world. Harvard Business Review Press.
Kunze, F., Boehm, S., & Bruch, H. (2013). Age, resistance to change, and job performance. Journal of Managerial Psychology, 28(7/8), 741-760.
Langley, A, Smallman, C., Tsoukas, H. & Van de Ven, A. 2013: Process Studies of Change in Organization and Management: Unveiling Temporality, Activity, and Flow Journal of Academy Management, February 1, 2013 vol. 56 no. 1 1-13
Lindell, J. 2017. Muutosjohtajuuden pirullinen puoli. Väitöskirja Acta Wasaensia 375, Sosiaali- ja terveyshallintotiede https://www.univaasa.fi/fi/research/publications/orders/database/?julkaisu=894
Matos Marques Simoes, P., & Esposito, M. (2014). Improving change management: How communication nature influences resistance to change. Journal of Management Development, 33(4), 324-341.
Ponteva, K. (2010). Onnistu muutoksessa. WSOYpro Oy. WS Bookwell Oy, Juva. Löytyy e-kirjana Talentumin kautta.
Saarisilta & Heikkilä (toim.)Yhdessä innovoimaan - osallistuva innovaatiotoiminta ja sen johtaminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa - Osuva-tutkimushankkeen loppuraportti
julkari.fi
Julkaisun pysyvä osoite on http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-433-5
Vakola, M. 2013: Multilevel Readiness to Organizational Change: A Conceptual Approach. Journal of Change Management Vol. 13, Iss. 1
Verschoor, C. 2015. Change ahead: How research and design are transforming business strategy. Amsterdam: BIS Publishers.
Wenhao Luo Lynda Jiwen Song Diether R Gebert Kai Zhang Yunxia Feng , (2016)," How does leader communication style promote employees’ commitment at times of change? ", Journal of Organizational Change Management, Vol. 29 Iss 2 pp. 242 – 262

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelijat voivat yhdistää opintojakson projektin työelämän kehittämiseen (omaan yritykseen, organisaatioon)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
Viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä:
Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
Viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisö