Siirry suoraan sisältöön

Muutoksen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9326-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2020 - 29.11.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Pekka Matvejeff

Ryhmät

  • TYJ21KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K21, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- luoda muutokseen valmistavan suunnitelman ja innostaa muita muutoksen tekemiseen
- luoda uusia muutosviestinnän tapoja ja ymmärtää muutosviestinnän tärkeyden
- mitata muutoksen tuloksia eri näkökulmista
- ymmärtää omia vahvuuksia ja heikkouksia muutoksen johtamisessa

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkossa kolmena Zoom-opetuspäivänä. Zoom-opetuspäivien välillä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti. Zoom-opetuspäivien välillä opiskelijat saavat tarvittaessa ohjausta verkossa vastuuopettajalta. Mahdollisista muutoksista toteutustapaan informoidaan opiskelijoita hyvissä ajoin etukäteen.

Opintojakson Zoom-päivissä käsitellään muutoksen johtamisen tietoperustaa luennoiden ja yhteiskehittäen. Opintojakson oppimistavoitteiden saavuttamiseksi on tärkeää osallistua kaikkiin Zoom-opetuspäiviin. Mikäli opiskelija ei osallistu aloituspäivään, eikä ilmoita etukäteen pätevää syytä poissaolostaan, opiskelija poistetaan ilman erillistä ilmoitusta opintojaksolle hyväksyttyjen listalta.

Opintojaksoon kuuluu kaksi tehtävää:

1 ONNISTU MUUTOKSESSA (Ryhmätehtävä)
Osallistamisprojekti. Jokainen ryhmä (X henkilöä/ryhmä) suunnittelee muutoksen läpivientiä ja pyrkii saamaan muita innostumaan muutoksesta käyttämällä erilaisia osallistamisen menetelmiä).

Valitkaa keskenänne jokin teitä puhutteleva tai kuvitteellinen muutoscase, jota pohditte ensimmäisenä lähiopetuspäivänä läpikäytyjen teemojen kautta (mikä onnistui, mitä olisi voinut tehdä paremmin). Voitte syventää esitystänne FAKTA ja FIKTIO-tehtävässä käsittelemistänne tarinoista/tutkimuksista. Voitte myös hyödyntää opintojakson aikana kuulemianne asiantuntijaluentoja.

Valmistelkaa yhdessä esitys (hissipuhe tai vastaava) ja sopikaa kuka/ketkä esittävät sen viimeisenä Zoom-opetuspäivänä. Luovuutta saa käyttää!


2 FAKTA ja FIKTIO (yksilötehtävä, jaksotehtävä)
Valitse jokin omaan kokemukseesi perustuva muutoscase tai kirjallisuudesta/mediasta/julkisuudesta löytyvä sinua kiinnostava case. Tutustu sellaiseen omaelämäkertaan/romaaniin (FIKTIO), josta löytyy yhtymäkohtia valitsemaasi muutoscaseen. Yhdistä pohdintojasi kirjallisuudesta (FIKTIO) ja muutoscasesta.

Lue lisäksi sellaista tutkittua tietoa (FAKTA) johtamisesta, joka mielestäsi soveltuu valitsemaasi muutoscaseen ja tukee valitsemaasi omaelämäkertaa/romaania. Käytä vähintään viittä (5) tutkimuksellista lähdettä. Hae erilaisia malleja muutoksesta ja keskity esimerkiksi viestintään, muutoksen prosesseihin, yksilön näkökulmaan tai organisaation näkökulmaan. Analysoi ja pohdi muutoscasea tutkimuksellisten lähteiden avulla.

Kirjoitelmasi on yksi kokonaisuus (noin 10- max 15 sivua), jonka voit laatia esseen muotoon. Tämä antaa sinulle vapauksia myös henkilökohtaiseen pohdintaan. Voit myös pohtia kokonaisuutta esimerkiksi tarinallisuuden kautta (storytelling). Voit myös valita itsellesi sopivan viitekehyksen pohdintaasi esimerkiksi opintojakson aikana kuulemistasi asiantuntijaluennoista.

Toteutustapaa voidaan muokata opiskelijaryhmän kanssa yhdessä ensimmäisenä lähipäivänä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaalit jaetaan aloituspäivän yhteydessä Canvas-alustalle. Opintojaksolla käytettävä kirjallisuus ja muu lähdeaineisto täsmentyy asiantuntijaluentojen ja henkilökohtaisten oppimistehtävien alkuvaiheessa.

Opiskelijat voivat etukäteen tutustua yleiseen muutosjohtamista käsittelevään tutkimukseen/kirjallisuuteen ja tehdä kirjallisuus-/tutkimusvalintoja oppimistehtavän perusteella (ks. oppimistehtävän kuvaus).

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson oppimistehtävä sovelletaan joko omaan työnantajaorganisaatioon tai muuhun valittavaan kohteeseen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloituspäivä Zoomissa lauantaina 6.3.2021 klo 9-16.30 on yhteinen Leppävaaran ryhmän toteutuksen (A9328-3009) kanssa. Opintojakson Zoom-päivien linkit lähetetään opiskelijoille erikseen.

Toinen Zoom-opetuspäivä to 15.4.2021 klo 9-16.30
Kolmas Zoom-opetuspäivä la 22.5.2021 klo 9-16.30

Kaikki Zoom-päivät tallennetaan. Korona-pandemian tilanne voi vaikuttaa opintojakson toteutustapaan. Mahdollisista muutoksista tässä toteutussuunnitelmassa kuvattuun toteutustapaan informoidaan opiskelijoita hyvissä ajoin etukäteen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson tavoite:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• luoda muutokseen valmistavan suunnitelman ja innostaa muita muutoksen tekemiseen
• luoda uusia muutosviestinnän tapoja ja ymmärtää muutosviestinnän tärkeyden
• mitata muutoksen tuloksia eri näkökulmista
• ymmärtää omia vahvuuksia ja heikkouksia muutoksen johtamisessa

Kevään 2021 erityisinä teemoina opintojaksolla ovat toimintaympäristöjen ymmärtäminen, itsensä johtaminen sekä kriisijohtaminen ja –viestintä. Näistä kaikista teemoista on paitsi luentoja, myös aihioita opintojakson oppimistehtäväksi.

Päiväkohtainen ohjelma ja vierailevat luennoitsijat julkistetaan ensimmäisen Zoom-päivän yhteydessä. Canvas-alusta avautuu opiskelijoille viimeistään päivää ennen ensimmäistä lähipäivää.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoon sovelletaan Laurean tutkintosääntöä. Tutkintosäännön 18§ sovellettaessa otetaan huomioon korona-pandemian aiheuttama tilanne.

Opintojakson oppimistavoitteiden saavuttamiseksi on tärkeää osallistua kaikkiin Zoom-opetuspäiviin. Mikäli opiskelija ei osallistu aloituspäivään, eikä ilmoita etukäteen pätevää syytä poissaolostaan, opiskelija poistetaan ilman erillistä ilmoitusta opintojaksolle hyväksyttyjen listalta.

Korona-pandemian tilanne voi vaikuttaa opintojakson toteutustapaan. Mahdollisista muutoksista tässä toteutussuunnitelmassa kuvattuun toteutustapaan informoidaan opiskelijoita hyvissä ajoin etukäteen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksokohtaiset arviointimenetelmät käydään läpi opintojakson aloituspäivänä.

Yleiset arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.