Siirry suoraan sisältöön

Muutoksen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9326-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 01.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Pekka Matvejeff
  • Maria Ekström

Ryhmät

  • TYJ20KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto) K20, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- luoda muutokseen valmistavan suunnitelman ja innostaa muita muutoksen tekemiseen
- luoda uusia muutosviestinnän tapoja ja ymmärtää muutosviestinnän tärkeyden
- mitata muutoksen tuloksia eri näkökulmista
- ymmärtää omia vahvuuksia ja heikkouksia muutoksen johtamisessa

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kolmena lähiopetuspäivänä. Lähiopetuspäivien välillä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti. Lähiopetuspäivien välillä opiskelijat saavat tarvittaessa ohjausta vastuuopettajalta.

Opintojakson lähipäivissä käsitellään muutoksen johtamisen tietoperustaa luennoiden ja yhteiskehittäen. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista ensimmäiseen lähiopetuspäivään.

Opintojaksoon kuuluu kolme tehtävää:
1 FIKTIO (1 opintopiste)
Lue romaani/omaelämänkerta tai vastaava muutoksesta ja kirjoita lyhyt essee (maks. 5 sivua) muutoksen vaiheista ja merkityksestä ihmisen elämässä. Tämä tehtävä yhdistetään myöhemmin FAKTA-tehtävään. (Yksilötehtävä)
2 FAKTA (2 opintopistettä)
Lue tutkittua tietoa muutosjohtamisesta ja kirjoita siitä raportti (maks. 5 sivua) yhdistäen tutkittua tietoa FIKTIO-tehtävän tarinaan. Käytä vähintään 5 tutkimuksellista lähdettä. Hae erilaisia malleja muutoksesta ja keskity esimerkiksi muutosviestintään, muutoksen prosesseihin, yksilön näkökulmaan tai organisaation näkökulmaan. (Yksilötehtävä)
3 MUUTOS (2 opintopistettä)
Osallistamisprojekti. Jokainen ryhmä suunnittelee muutoksen läpivientiä ja pyrkii saamaan muita innostumaan muutoksesta käyttämällä fasilitointimentelmiä tai osallistavia menetelmiä. (Ryhmätehtävä)

Toteutustapaa voidaan muokata opiskelijaryhmän kanssa yhdessä ensimmäisenä lähipäivänä.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaalit jaetaan aloituspäivän yhteydessä Optimaan. Opintojaksolla käytettävä kirjallisuus ja muu lähdeaineisto määritellään opiskelijoiden kanssa yhdessä heidän henkilökohtaisten oppimistehtävien perusteella.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson oppimistehtävä sovelletaan joko omaan työnantajaorganisaatioon tai muuhun valittavaan kohteeseen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloituspäivä la 8.2.2020 klo 9-16.30 Tikkurilan kampus
Toinen lähiopetuspäivä la 7.3.2020 klo 9-16.30 Tikkurilan kampus
Kolmas lähiopetuspäivä to 23.4.2020 klo 9-16.30 Tikkurilan kampus

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksokohtaiset arviointimenetelmät käydään läpi opintojakson aloituspäivänä.

Yleiset arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.