Siirry suoraan sisältöön

Muutoksen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9326-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 26.05.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Pekka Matvejeff

Ryhmät

  • TYJ19SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S19, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- luoda muutokseen valmistavan suunnitelman ja innostaa muita muutoksen tekemiseen
- luoda uusia muutosviestinnän tapoja ja ymmärtää muutosviestinnän tärkeyden
- mitata muutoksen tuloksia eri näkökulmista
- ymmärtää omia vahvuuksia ja heikkouksia muutoksen johtamisessa

Toteutustapa

Opintojakson lähipäivissä käsitellään muutoksen johtamisen tietoperustaa luennoiden ja yhteiskehittäen. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista ensimmäiseen lähiopetuspäivään.
Opintojaksoon kuuluu kolme tehtävää:
1 FIKTIO (1 opintopiste)
Lue romaani/omaelämänkerta tai vastaava muutoksesta ja kirjoita lyhyt essee (maks. 5 sivua) muutoksen vaiheista ja merkityksestä ihmisen elämässä. Tämä tehtävä yhdistetään myöhemmin FAKTA-tehtävään. (Yksilötehtävä)
2 FAKTA (2 opintopistettä)
Lue tutkittua tietoa muutosjohtamisesta ja kirjoita siitä raportti (maks. 5 sivua) yhdistäen tutkittua tietoa FIKTIO-tehtävän tarinaan. Käytä vähintään 5 tutkimuksellista lähdettä. Hae erilaisia malleja muutoksesta ja keskity esimerkiksi muutosviestintään, muutoksen prosesseihin, yksilön näkökulmaan tai organisaation näkökulmaan. (Yksilötehtävä)
3 MUUTOS (2 opintopistettä)
Osallistamisprojekti. Jokainen ryhmä suunnittelee muutoksen läpivientiä ja pyrkii saamaan muita innostumaan muutoksesta käyttämällä fasilitointimentelmiä tai osallistavia menetelmiä. (Ryhmätehtävä)
Toteutustapaa voidaan muokata opiskelijaryhmän kanssa yhdessä ensimmäisenä lähipäivänä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Allen, J., Jimmieson, N. L., Bordia, P., & Irmer, B. E. (2007). Uncertainty during organizational change: Managing perceptions through communication. Journal of change management, 7(2), 187-210.
Auvinen, T., Aaltio, I., & Blomqvist, K. (2013). Constructing leadership by storytelling–the meaning of trust and narratives. Leadership & Organization Development Journal, 34(6), 496-514.
Hon, A. H., Bloom, M., & Crant, J. M. (2014). Overcoming resistance to change and enhancing creative performance. Journal of Management, 40(3), 919-941.
Kotter, J. P. (2014). Accelerate: building strategic agility for a faster-moving world. Harvard Business Review Press.
Kunze, F., Boehm, S., & Bruch, H. (2013). Age, resistance to change, and job performance. Journal of Managerial Psychology, 28(7/8), 741-760.
Langley, A, Smallman, C., Tsoukas, H. & Van de Ven, A. 2013: Process Studies of Change in Organization and Management: Unveiling Temporality, Activity, and Flow Journal of Academy Management, February 1, 2013 vol. 56 no. 1 1-13
Lindell, J. 2017. Muutosjohtajuuden pirullinen puoli. Väitöskirja Acta Wasaensia 375, Sosiaali- ja terveyshallintotiede https://www.univaasa.fi/fi/research/publications/orders/database/?julkaisu=894
Matos Marques Simoes, P., & Esposito, M. (2014). Improving change management: How communication nature influences resistance to change. Journal of Management Development, 33(4), 324-341.
Ponteva, K. (2010). Onnistu muutoksessa. WSOYpro Oy. WS Bookwell Oy, Juva. Löytyy e-kirjana Talentumin kautta.
Saarisilta & Heikkilä (toim.)Yhdessä innovoimaan - osallistuva innovaatiotoiminta ja sen johtaminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa - Osuva-tutkimushankkeen loppuraportti
julkari.fi
Julkaisun pysyvä osoite on http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-433-5
Vakola, M. 2013: Multilevel Readiness to Organizational Change: A Conceptual Approach. Journal of Change Management Vol. 13, Iss. 1
Verschoor, C. 2015. Change ahead: How research and design are transforming business strategy. Amsterdam: BIS Publishers.
Wenhao Luo Lynda Jiwen Song Diether R Gebert Kai Zhang Yunxia Feng , (2016)," How does leader communication style promote employees’ commitment at times of change? ", Journal of Organizational Change Management, Vol. 29 Iss 2 pp. 242 – 262
Oppimistehtävässä käytettävä kirjallisuutta täydennetään opiskelijoiden omien toiveiden mukaisesti. Opiskelijat voivat edellä esitettyjen tehtävien puitteissa itse suunnitella käytettävää kirjallisuutta jo etukäteen.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelijat voivat yhdistää opintojakson osallistamisprojektin työelämän kehittämiseen (omaan organisaatioon).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.