Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9324-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 01.12.2019

Ajoitus

06.01.2020 - 06.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Yhteinen

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Kaarina Murtola

Vastuuopettaja

Kaarina Murtola

Ryhmät

  • TYJ20KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto) K20, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia erilaisissa tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa
- argumentoinnin kielelliset keinot
- tulkita ja tarkastella kriittisesti tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksellisia tekstejä
- arvioida toisten tutkimus- tai kehittämishankkeita ja esittää niistä perusteltuja ja asianmukaisia kehittämisideoita
- laatia tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen

Toteutustapa

Virtuaalinen toteutus Optima-oppimisympäristössä. Webinaareissa käytetään Zoom-verkkokokoustyökalua.

Tutkimusviestinnän opintojakson sisältö on suunniteltu tukemaan erityisesti opinnäytetöitä, jotka palvelevat työelämän kehittämistä ja työelämän uudistamista.

Sisältö:
Opinnäytetyö tekstilajina: muodolliset ja funktionaaliset osat, otsikointi ja tyyli
Tutkimusetiikka, lähdekritiikki ja lähdemerkintöjen yleiset periaatteet
Referointi, referoiva kieli
Oma ääni opinnäytetyössä, metateksti ja argumentointi
Tutkimustekstin tyyli ja kieli
Yleistajuinen puheenvuoro, argumentoiva puheenvuoro
Esityksen havainnollistaminen
Olennaisen sisällön tiivistäminen laajemmasta tekstikokonaisuudesta ja ydinviestin muotoilu
Erilaisia julkistamiseen liittyviä tekstilajeja

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa viestiä hyvien tutkimusviestintäkäytänteiden mukaisesti ja loogisesti argumentoiden
- osaa noudattaa tutkimusviestinnän eettisiä periaatteita
- osaa arvioida hyvien tutkimusviestintäkäytänteiden toteutumista toisten teksteissä
- osaa arvioida omaa tutkimusviestintätaitoaan
- osaa viestiä omasta opinnäytetyöstään tai tutkimushankkeensa yleistajuisesti ja ymmärrettävästi eri kohderyhmille
- tuntee julkistamiseen liittyviä tekstilajeja ja niiden kielenkäytön keinoja sekä rakenne- ja sisältövaatimuksia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelumateriaali:
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Kolmas, uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2014. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: Sanoma Pro.
Strellman, U. & Vaattovaara, J. 2013 (toim.). Tieteen yleistajuistaminen 2013. Helsinki: Gaudeamus.
Väliverronen, E. 2016. Julkinen Tiede.Tampere: Vastapaino.

Taustakirjallisuutta:
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalla tutkijalle. Juva: PS-Kustannus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Juva: PS-Kustannus.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyö toteutuu opiskelijan suorittamien oppimistehtävien yhteyksissä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Webinaariaikataulut läsnäolovaatimuksineen on ilmoitettu kohdassa "Aika ja paikka".

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 13 h
Oppimistehtävät 70 h (45 h + 25 h)
Pakollinen harjoitus 7 h
Itsenäinen työskentely 45 h
Yhteensä 135 h

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävä osaaminen: hyväksytty vähintään alemman korkeakoulututkinnon opinnäytetyö.
Toteutukselta on varattu 20 paikkaa Campusonline-opiskelijoille.
Webinaareissa käytetään Zoom-verkkokokoustyökalua.
Lisätietoja mm. https://video.laurea.fi/media/Tapaamisen+toiminnot+-+Zoom-ohjevideo/0_5pcv4qcl

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosanalla H–5 arvioitavat tuotokset:
Ennakkotehtävä on pakollinen tehtävä, joka on palautettava viikkoa ennen opintojakson aloituswebinaaria. Tehtävän palautus määräaikaan mennessä on vahvistus opintojaksolle osallistumisesta. Vain määräaikaan mennessä tehtävän palauttaneet voivat jatkaa opintojaksolla opiskelua. Ennakkotehtävä avataan opintojaksolle hyväksymisen jälkeen Optimassa.

Dialoginen kommentoiva referaatti, joka voidaan mahdollisesti hyödyntää opiskelijan opinnäytetyön tietoperustassa (osuus 70 % kokonaisarvioinnista)
Blogin tai podcastin seurantatehtävä (osuus 30 % kokonaisarvioinnista)
Lisäksi arvosanalla hyväksytty/hylätty arvioitavia harjoitustehtäviä.

Opintojakson kokonaisarvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi. Arvioinnissa sovelletaan Laurean ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakson yleisiä arviointikriteereitä https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/YAMK_arviointikriteerit_2011.pdf