Tulevaisuuksien johtamisen ja ennakoinnin menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9323-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 26.05.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Susanna Kivelä
- Anu Nousiainen
- Minna Koskelo
Vastuuopettaja
Susanna Kivelä
Ryhmät
-
TYJ19SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S19, Yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista
Toteutustapa
Workshoptyöskentely, itsenäinen- ja ryhmätyöskentely, trendiaamainen ja kirjallinen raportti
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esim.
•Vapaavuori, M. & von Bruun, S. (toim.) Miten tutkimme tulevaisuutta? Tulevaisuuden tutkimuksen seura
•Kettunen, J. & Meristö, T. (toim.) Seitsemän tarinaa ennovaatiosta. Rohkea uudistaa ennakoiden. Teknologiateollisuus
•Hiltunen, E .(2010) Weak Signals in Organizational Futures Learning http://hsepubl.lib.hse.fi/pdf/diss/a365.pdf
Lisäksi erikseen ilmoitettava kirjallisuus sekä artikkelit
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Trendikorttiprosessi päivittää Laurean trendikirjastoa. TKI-hankkeita tukevat monitorointitoimeksiannot
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Leppävaaran Laurea
5.10. klo 9.00-16.30
9.11. klo 9.00-16.30
29.11. klo 9.00-16.30
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso toteutetaan kolmena luento- ja työpajapäivänä. Lisäksi opintojaksoon sisältyy tulevaisuuden ennakointimenetelmiä soveltava kehittämistehtävä. Opintojakson luento- ja työpajapäivien teemat ovat:
- Ensimmäinen lähipäivä: Johdanto, toimintaympäristön monitorointi & skenaariomentelmät
- Toinen lähipäivä: Toimintaympäristön monitorointi
- Kolmas lähipäivä: trendiaamainen ja trendikorttien esittely. Skenaarioiden rakentaminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähipäiväosallistuminen, trendiaamiainen ja kirjallinen raportti
Hylätty (0)
Opintojakso-osallisuminen jää puutteelliseksi, kirjallinen raportti ei ole tehtäväksiannon mukainen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.