Toimintatutkimus ja osallistavat menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9322-TYA21811
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 19.08.2018
Ajoitus
28.08.2018 - 21.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kehitysyksikkö opetus ja aluekehitys
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Jarmo Heinonen
Ryhmät
-
SYA518KJJohtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, K18, Leppävaara
-
NYA318KJTulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut, yamk, K18, Leppävaara
-
TYA218KJTurvallisuusjohtaminen, yamk, K18, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- syventää tietojaan ja osaamistaan toimintatutkimuksen lähestymistavasta ja sen luonteesta
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintatutkimukseen perustuvan tutkimus- ja kehittämishankkeen
- toteuttaa yhdessä eri toimijoiden kanssa systemaattisesti etenevän kehittämisprosessin
- arvioida toimintatutkimuksen ja kehittämisprosessin eri vaiheita arviointimenetelmiä hyödyntämällä
- käyttää käyttäjälähtöisiä, osallistavia ja luovia menetelmiä kehittämistyössä
Toteutustapa
Opintojakson suoritukseen kuuluvat lähiopetuspäivät, sekä yksilötyönä valmistettavat oppimistehtävät. Opiskelijoiden kaikki raportit ja esitykset ovat julkisia. Ohjaus tapahtuu lähiopetuspäivinä.
Opintojakson suorittanut opiskelija osaa menetelmällisen lähestymistavan, jossa tutkija osallistuu kiinteästi tutkittavana olevan kohdeorganisaation toimintaan ja aktiivisesti kehittää sen toimintaa identifioimalla ja ratkaisemalla ongelmia ja pyrkimällä tiettyihin toimintaa parantaviin päämääriin menetelmät, jossa tutkija ja mahdollisesti muut kohdeorganisaation jäsenet tutkivat yhdessä ongelman ilmenemistä, keräävät tietoa ilmiöstä ja pohtivat sen synty- ja kehitysvaihtoehtoja sekä kokeilevat ratkaisuvaihtoehtoja toiminnan kehittämiseksi .
Opintojakson kuvaus Opintojaksossa tutustutaan tutkimusmenetelmiin, joiden avulla samanaikaisesti muutosagenttina kehitetään organisaation toimintaa. Toimintatutkimus on prosessi, joka tähtää asioiden muuttamiseen ja kehittämiseen entistä paremmiksi. Keskeistä on uudella tavalla ymmärretty prosessi. Toimintatutkimus on lähestymistapa, joka ei ole kiinnostunut vain siitä miten asiat ovat, vaan ennen kaikkea siitä, miten niiden tulisi olla
Toteutustapa: Ennakkotehtävä ja luennot sekä yhdessä tehtävät oppimistehtävät.
Ennakkotehtävänä oppimistehtävä (OT 1) on Luku- ja kirjoitustehtävä
Oppimistehtävä 2 (OT) tehdään tunneilla.
Jälkitehtävä: Oma tutkimussuunnitelma ja opintojaksolla esitellyn menetelmän (yhden) käyttö siinä. Voi käyttää tutkimussuunnitelmassa omaa opinnäytetyötään aihiona.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Jotain kirjoja toimintatutkimuksesta
Bassey, M. (1998). “Action Research for Improving Educational Practice”, in: Halsall, R. (ed.), Teacher Research and School Improvement: Opening Doors from Inside. Open University Press: Buckingham. p. 93-108.
Bassey, M. (1999). Case Study Research in Educational Settings. Open University Press: Buckingham.
Blaxter, L., Hughes, C. & Tight, M. (1996). How to Research. Open University Press: Buckingham.
Costello, P. M. (2003). Action Research. Continuum: London.
Denscombe, M. (1998). The Good Research Guide for Small-Scale Social Research Projects. Open University Press: Buckingham.
Denscombe, M. (2002). Ground Rules for Good Research: A Ten Point Guide for Social Researchers. Open University Press: Buckingham.
Frost, P. (2002). “Principles of the Action Research Cycle”, in: Ritchie, R., Pollard, A., Frost, P. & Eaude, T. (eds.), Action Research: a Guide for Teachers. Burning Issues in Primary Education, Issue 3. National Primary Trust, Birmingham. p. 24-32.
GTCW - General Teaching Council for Wales (2002). Professional Development Pilot Projects: Information Booklet 2002-2003. GTCW: Cardiff.
Heikkinen, H.L.T., Huttunen, R. & Moilanen, P. (1999). Siinä tutkija missä tekijä. Toimintatutkimuksen perusteita ja näköaloja. Atena Kustannus: Jyväskylä.
Heikkinen, H.L.T., Rovio, E. & Syrjälä, L. (2006). Toiminnasta Tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura: Helsinki.
Hopkins, D. (2002). A Teacher’s Guide to Classroom Research. Open University Press: Buckingham.
Kuula, A. (1999). Toimintatutkimus. Kenttätyötä ja muutospyrkimyksiä. Vastapaino: Tampere.
Kuusela, P. (2005). Realistinen toimintatutkimus? Toimintatutkimus, työorganisaatiot ja realismi. Työturvallisuuskeskus: Helsinki.
Reason, P. & Bradbury, H. (2001). The Handbook of Action Research. Thousand Oaks: London.
Virkkunen, J., Engeström, Y., Pihlaja, J. & Helle, M. (1999). Muutoslaboratorio. Uusi tapa oppia ja kehittää työtä. Kansallinen työelämän kehittämisohjelma: Helsinki.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Toteutustapa ja ohjaus: Opintojakson suoritukseen kuuluvat lähiopetuspäivät, sekä yksilötyönä valmistettavat oppimistehtävät. Opiskelijoiden kaikki raportit ja esitykset ovat julkisia. Ohjaus tapahtuu lähiopetuspäivinä.
Luku- ja kirjoitustehtävä (OT1) palautetaan 4.10.2018 klo 18:00 mennessä Optimaan. Oman oppimistehtävän (OT2) suullinen esittäminen 1.12.2018 on pakollista, tehtävä palautetaan 8.11.2018 klo 18:00 mennessä Optimaan.
Jälkitehtävä: Oma tutkimussuunnitelma ja opintojaksolla esitellyn menetelmän (yhden) käyttö siinä. Palautuspäivä 15.12.2018 klo 18 mennessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Arviointitapa: Arviointiasteikko: K5 - T1.
- Oppimistehtävän OT1 raportti 50 % arvioinnista (yksilötehtävä)
- Oppimistehtävän OT2 raportti 50 % arvioinnista (yksilötehtävä)
- Esitykset, suulliset esitykset arvostellaan: hyväksytty/hylätty
Sisältö ja sen jaksotus
Toimintatutkimus ja osallistavat menetelmät, 5 op
Opintojaksokoodi ja toteutuskoodi: Opintojakson koodi A9322, toteutuskoodi TYA21811
Toteutusaikataulu:4.10.2018 (Leppävaara), 8.11 (Leppävaara) ja 1.12.2018 (Leppävaara) klo 9-16;30
Ennakkotehtävänä oppimistehtävä (OT 1) on Luku- ja kirjoitustehtävä (kts. "Kommentti" lopusta)
Lähipäivät (4.10, 8.11, 1.12).
1. 4.10.2018 9.00-16;30 luokka 258
Opintojakson esittely, pelisäännöt
Oppimistehtävät (2 kpl), OT1/ luku- ja kirjoitustehtävä ja
OT2/toimintatutkimus menetelmänä
Alustus toimintatutkimukseen tieteellisenä menetelmänä
Toimintatutkimuksen työkalujen esittelyä
2. 8.11.2018 klo 9.00-16:30 luokka 240
Toimintatutkimuksen työkalujen syventäminen
Toisen menetelmän etsiminen ja analyysi
Parityönä + esittely (fläppi)
Parityö 2 + esittely
Oppimistehtävän (OT1) purku, learning cafe
3. 1.12.2018 klo 9.00-16;30 (la) luokka 247
OT2::n purku: 5 per ryhmä ja valitsee parhaan esityksen OT2:n parhaiden esittely, esitykset
Osallistavat menetelmät ja lyhyt esittely (tuplatiimimenetelmä) Parityönä yhden osallistavan
menetelmän selvittäminen ja analyysi
Toimintatutkimustyökalujen esittelyt
Osallistavien menetelmien esittelyt, 5 per ryhmä
Parhaiden esittelyt, esitykset Opintojaksopalaute, janamalli
Jälkitehtävä: Oma tutkimussuunnitelma ja opintojaksolla esitellyn menetelmän (yhden) käyttö siinä. Voi käyttää tutkimussuunnitelmassa omaa opinnäytetyötään aihiona. Palautus 15.12.2018 klo 18 mennessä.
Vastuuopettaja: yliopettaja Jarmo Heinonen jarmo.heinonen@laurea.fi
Opintojakson tavoitteet ja oppimisprosessi
Opintojakson suorittanut opiskelija osaa menetelmällisen lähestymistavan, jossa tutkija osallistuu kiinteästi tutkittavana olevan kohdeorganisaation toimintaan ja aktiivisesti kehittää sen toimintaa identifioimalla ja ratkaisemalla ongelmia ja pyrkimällä tiettyihin toimintaa parantaviin päämääriin menetelmät, jossa tutkija ja mahdollisesti muut kohdeorganisaation jäsenet tutkivat yhdessä ongelman ilmenemistä, keräävät tietoa ilmiöstä ja pohtivat sen synty- ja kehitysvaihtoehtoja sekä kokeilevat ratkaisuvaihtoehtoja toiminnan kehittämiseksi Opintojakson kuvaus
Opintojaksossa tutustutaan tutkimusmenetelmiin, joiden avulla samanaikaisesti muutosagenttina kehitetään organisaation toimintaa. Toimintatutkimus on prosessi, joka tähtää asioiden muuttamiseen ja kehittämiseen entistä paremmiksi. Keskeistä on uudella tavalla ymmärretty prosessi. Toimintatutkimus on lähestymistapa, joka ei ole kiinnostunut vain siitä miten asiat ovat, vaan ennen kaikkea siitä, miten niiden tulisi olla
Opintojakson sisältö
- toimijan aktiivinen osallistuminen muutos- ja tutkimusprosessiin
- toimijan ja kohteen suhde, yhteistyö ja yhteinen osallistuminen
- käytäntöön suuntautuminen ja ongelmakeskeisyys
- tutkimusprosessin vaiheet ja eteneminen
Toteutuksen kuvaus
Toteutustapa ja ohjaus: Opintojakson suoritukseen kuuluvat lähiopetuspäivät, sekä yksilötyönä valmistettavat oppimistehtävät. Opiskelijoiden kaikki raportit ja esitykset ovat julkisia. Ohjaus tapahtuu lähiopetuspäivinä.
Luku- ja kirjoitustehtävä (OT1) palautetaan 4.10.2018 klo 18:00 mennessä Optimaan. Oman oppimistehtävän (OT2) suullinen esittäminen 1.12.2018 on pakollista, tehtävä palautetaan 8.11.2018 klo 18:00 mennessä Optimaan.
Jälkitehtävä: Oma tutkimussuunnitelma ja opintojaksolla esitellyn menetelmän (yhden) käyttö siinä. Palautuspäivä 15.12.2018 klo 18 mennessä.
Arviointitapa: Arviointiasteikko: K5 - T1.
- Oppimistehtävän OT1 raportti 50 % arvioinnista (yksilötehtävä)
- Oppimistehtävän OT2 raportti 50 % arvioinnista (yksilötehtävä)
- Esitykset, suulliset esitykset arvostellaan: hyväksytty/hylätty
Kehitettävän osaamisen kuvaus (arvioinnin kohde): Suulliset esitykset ja aktiivisuus
Annettujen tehtävien käsittelyn syvällisyys
Esitysten looginen eteneminen ja selkeys
Asiantunteva kommentointi ja keskustelu
Lisätietoja opiskelijoille
Ennakkotehtävä (OT 1) pitää olla tehtynä ennen ensimmäistä tapaamiskertaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OT1 50 %
OT 2 50 %
Arviointi 1-5
Jälkitehtävää ja osallistavien menetelmien esitystä ei arvioida, mutta pitää olla tehtynä.
Kehitettävän osaamisen kuvaus (arvioinnin kohde):
Suulliset esitykset ja aktiivisuus
Annettujen tehtävien käsittelyn syvällisyys
Esitysten looginen eteneminen ja selkeys
Asiantunteva kommentointi ja keskustelu
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointitapa: Arviointiasteikko: K5 - T1.
- Oppimistehtävän OT1 raportti 50 % arvioinnista (yksilötehtävä)
- Oppimistehtävän OT2 raportti 50 % arvioinnista (yksilötehtävä)
- Esitykset, suulliset esitykset arvostellaan: hyväksytty/hylätty
Kehitettävän osaamisen kuvaus (arvioinnin kohde):
Suulliset esitykset ja aktiivisuus
Annettujen tehtävien käsittelyn syvällisyys
Esitysten looginen eteneminen ja selkeys
Asiantunteva kommentointi ja keskustelu