Siirry suoraan sisältöön

Toimintatutkimus ja osallistavat menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9322-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

31.05.2019 - 31.07.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Jarmo Heinonen

Vastuuopettaja

Jarmo Heinonen

Ryhmät

  • TYJ19SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S19, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- syventää tietojaan ja osaamistaan toimintatutkimuksen lähestymistavasta ja sen luonteesta
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintatutkimukseen perustuvan tutkimus- ja kehittämishankkeen
- toteuttaa yhdessä eri toimijoiden kanssa systemaattisesti etenevän kehittämisprosessin
- arvioida toimintatutkimuksen ja kehittämisprosessin eri vaiheita arviointimenetelmiä hyödyntämällä
- käyttää käyttäjälähtöisiä, osallistavia ja luovia menetelmiä kehittämistyössä

Toteutustapa

Toteutustapa ja ohjaus: Opintojakson suoritukseen kuuluvat lähiopetuspäivät, sekä yksilötyönä valmistettavat oppimistehtävät. Opiskelijoiden kaikki raportit ja esitykset ovat julkisia. Ohjaus tapahtuu lähiopetuspäivinä.
Opintojakson suorittanut opiskelija osaa menetelmällisen lähestymistavan, jossa tutkija osallistuu kiinteästi tutkittavana olevan kohdeorganisaation toimintaan ja aktiivisesti kehittää sen toimintaa identifioimalla ja ratkaisemalla ongelmia ja pyrkimällä tiettyihin toimintaa parantaviin päämääriin menetelmät, jossa tutkija ja mahdollisesti muut kohdeorganisaation jäsenet tutkivat yhdessä ongelman ilmenemistä, keräävät tietoa ilmiöstä ja pohtivat sen synty- ja kehitysvaihtoehtoja sekä kokeilevat ratkaisuvaihtoehtoja toiminnan kehittämiseksi Opintojakson kuvaus Opintojaksossa tutustutaan tutkimusmenetelmiin, joiden avulla samanaikaisesti muutosagenttina kehitetään organisaation toimintaa. Toimintatutkimus on prosessi, joka tähtää asioiden muuttamiseen ja kehittämiseen entistä paremmiksi. Keskeistä on uudella tavalla ymmärretty prosessi. Toimintatutkimus on lähestymistapa, joka ei ole kiinnostunut vain siitä miten asiat ovat, vaan ennen kaikkea siitä, miten niiden tulisi olla

Aika ja paikka

Selviää myöhemmin

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bassey, M. (1998). “Action Research for Improving Educational Practice”, in: Halsall, R. (ed.), Teacher Research and School Improvement: Opening Doors from Inside. Open University Press: Buckingham. p. 93-108.
Bassey, M. (1999). Case Study Research in Educational Settings. Open University Press: Buckingham.
Blaxter, L., Hughes, C. & Tight, M. (1996). How to Research. Open University Press: Buckingham.
Costello, P. M. (2003). Action Research. Continuum: London.
Denscombe, M. (1998). The Good Research Guide for Small-Scale Social Research Projects. Open University Press: Buckingham.
Denscombe, M. (2002). Ground Rules for Good Research: A Ten Point Guide for Social Researchers. Open University Press: Buckingham.
Frost, P. (2002). “Principles of the Action Research Cycle”, in: Ritchie, R., Pollard, A., Frost, P. & Eaude, T. (eds.), Action Research: a Guide for Teachers. Burning Issues in Primary Education, Issue 3. National Primary Trust, Birmingham. p. 24-32.
GTCW - General Teaching Council for Wales (2002). Professional Development Pilot Projects: Information Booklet 2002-2003. GTCW: Cardiff.
Heikkinen, H.L.T., Huttunen, R. & Moilanen, P. (1999). Siinä tutkija missä tekijä. Toimintatutkimuksen perusteita ja näköaloja. Atena Kustannus: Jyväskylä.
Heikkinen, H.L.T., Rovio, E. & Syrjälä, L. (2006). Toiminnasta Tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura: Helsinki.
Hopkins, D. (2002). A Teacher’s Guide to Classroom Research. Open University Press: Buckingham.
Kuula, A. (1999). Toimintatutkimus. Kenttätyötä ja muutospyrkimyksiä. Vastapaino: Tampere.
Kuusela, P. (2005). Realistinen toimintatutkimus? Toimintatutkimus, työorganisaatiot ja realismi. Työturvallisuuskeskus: Helsinki.
Reason, P. & Bradbury, H. (2001). The Handbook of Action Research. Thousand Oaks: London.
Virkkunen, J., Engeström, Y., Pihlaja, J. & Helle, M. (1999). Muutoslaboratorio. Uusi tapa oppia ja kehittää työtä. Kansallinen työelämän kehittämisohjelma: Helsinki.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointitapa: Arviointiasteikko: K5 - T1.
- Oppimistehtävän OT1 raportti 50 % arvioinnista (yksilötehtävä)
- Oppimistehtävän OT2 raportti 50 % arvioinnista (yksilötehtävä)
- Esitykset, suulliset esitykset arvostellaan: hyväksytty/hylätty