•   Talousohjaus palveluliiketoiminnassa A9321-3004 01.01.2022-31.07.2022  5 op  (MYA321SJ) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - tuottaa taloushallinnon informaatiota päätöksenteon, kehittämisen ja hinnoittelun tueksi
    - analysoida palvelun kannattavuutta
    - laatia budjetteja palvelujen kehittämisprosessiin
    - käyttää erilaisia mittareita tavoitteiden asettamisessa ja seurannassa

    Vastuuopettaja

    Marjo Koistinen

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kirjallisuuslista Jormakka, Koivusalo, Lappalainen, Niskanen: Laskentatoimi, Edita, (Luvut 6-11) Järvenpää, Länsiluoto, Partanen, Pellinen: Talousohjaus ja kustannuslaskenta, Sanoma Pro Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen: Laskentatoimi johtamisen tukena, Edita Eklund, Kekkonen: Kannattavuuslaskenta ja hinnoittelu, Sanoma Pro (liiketalouden perustutkinnon kirja) Ikäheimo, Laitinen, Laitinen, Puttonen: Yrityksen taloushallinto tänään, Vaasan yritysinformaatio 2014 Kaarlejärvi, Salminen: Älykäs taloushallinto: automaation aika Ruokonen: Biteistä Bisnestä!: digitaalisen liiketoiminnan käsikirja, Docendo Lopez: Value-based Marketing Strategy: Pricing and Costs for Relationship Marketing Macdivitt, Wilkinson: Value-based pricing: drive sales and boost your bottom line by creating, communicating and capturing customer value Gowthorpe, C: Management Accounting, SOUTH-WESTERN CENGAGE Learning Alhola, Lauslahti: Taloutta johtamista varten: esimiehille ja asiantuntijoille, Edita Prima Oy,( osa 2) Alhola, Lauslahti: Laskentatoimi ja kannattavuuden hallinta, WSOY, (Osa 4 Liiketoiminnan suunnittelu ja osa 5 Raportointi ja mittaristot)

    Toteutustapa

    Opintojakson tavoitteet

    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
    -tuottaa taloushallinnon informaatiota päätöksenteon ja prosessien kehittämisen tueksi
    -hinnoitella uusia palveluja ja soveltaa kustannuslaskentaa asiakaskannattavuuden analysoimisessa
    -laatia budjetteja
    -käyttää erilaisia mittareita tavoitteiden asettamisessa ja seurannassa

    Opintojakson sisältö:
    -palveluiden kustannusten määrittely
    -palveluiden hinnoittelu ja asiakaskannattavuus
    -talousohjauksen raportit
    -budjetointi
    -mittarit

    Opintojakson suorittaminen:

    1. Kirjallisuustehtävä: max 10p

    2. Budjetointi ja mittarit: max 10p

    3. Palveluiden hinnoittelu max 10p

    4. Asiakaskannattavuus: max 10p

    5. Loppuraportti: Raportti max 30p, excel laskelmat max 30p
    Loppuraportin esimerkki aiheita:
    Asiakaskannattavuus, elinkaarilaskenta, CLV, CE jne.
    Strateginen johdon laskentatoimi, BSC, tuloskortti
    Lean-ajattelu
    Projektien kannattavuus ja budjetointi
    Palveluiden hinnoittelu
    Tuottojohtaminen, revenue management
    Investointien suunnittelu ja kannattavuus
    Kustannushallinta
    Toimintolaskenta, ABC
    KPI ja erilaiset mittaristot, esim. tietty yritys tai toimiala
    Digitaalinen talousohjaus
    Osallistuva budjetointi
    Jakamistalous
    Aloittavan yrityksen taloussuunnittelu
    Oma aihe

    Yhteensä kurssista voi saada max 100 pistettä.
    Pisteet Arvosana
    0-49 0
    50-59 1
    60-69 2
    70-79 3
    80-89 4
    90-100 5

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opintojakson tavoitteet

    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
    -tuottaa taloushallinnon informaatiota päätöksenteon ja prosessien kehittämisen tueksi
    -hinnoitella uusia palveluja ja soveltaa kustannuslaskentaa asiakaskannattavuuden analysoimisessa
    -laatia budjetteja
    -käyttää erilaisia mittareita tavoitteiden asettamisessa ja seurannassa

    Opintojakson sisältö:
    -palveluiden kustannusten määrittely
    -palveluiden hinnoittelu ja asiakaskannattavuus
    -talousohjauksen raportit
    -budjetointi
    -mittarit

    Opintojakson suorittaminen:

    1. Kirjallisuustehtävä: max 10p

    2. Budjetointi ja mittarit: max 10p

    3. Palveluiden hinnoittelu max 10p

    4. Asiakaskannattavuus: max 10p

    5. Loppuraportti: Raportti max 30p, excel laskelmat max 30p
    Loppuraportin esimerkki aiheita:
    Asiakaskannattavuus, elinkaarilaskenta, CLV, CE jne.
    Strateginen johdon laskentatoimi, BSC, tuloskortti
    Lean-ajattelu
    Projektien kannattavuus ja budjetointi
    Palveluiden hinnoittelu
    Tuottojohtaminen, revenue management
    Investointien suunnittelu ja kannattavuus
    Kustannushallinta
    Toimintolaskenta, ABC
    KPI ja erilaiset mittaristot, esim. tietty yritys tai toimiala
    Digitaalinen talousohjaus
    Osallistuva budjetointi
    Jakamistalous
    Aloittavan yrityksen taloussuunnittelu
    Oma aihe

    Yhteensä kurssista voi saada max 100 pistettä.
    Läpipääsy vaatii 50 pistettä
    Pisteet Arvosana
    0-49 0
    50-59 1
    60-69 2
    70-79 3
    80-89 4
    90-100 5

    Arviointikriteerit:

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

    - luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
    - ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
    - tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
    - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
    - käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
    - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
    - luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
    - viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

    Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
    - käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
    - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
    - tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
    - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

    [Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.07.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • MYA321SJ
    Paikkoja

    0 - 30

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

    Opettaja(t)

    Marjo Koistinen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    [Mikäli toteutuksen tiedoissa on ilmaistu, että toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n tai 3AMKin tai opiskelijoille, kerro kohderyhmälle varattu paikkamäärä tässä. Tarvittaessa tässä myös ilmaistaan mille kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu, jos kohderyhmällä halutaan olevan etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.]

    Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy [Canvasista, Teamsistä, jos muualta mistä; voit myös lisätä OneDrive linkin].

    Koulutus

    Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara

    Toimipiste

    Laurea Leppävaara

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

    [Kirjoita tähän esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista.]

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    [Kuvaa tässä projekti/hankeyhteistyö sekä muu työelämän kanssa tehtävä yhteistyö.
    Tämän tietokentän sisältöjä tarkastellaan seurattaessa toteutustapoja ja strategisten tavoitteiden toteutumista. Kentän täyttäminen ei korvaa PRM-kirjauksen tarvetta.]

    Toteutuksen tärkeät päivät

    [Mikäli opinnolla edellytetään pakollista läsnäoloa, on se kirjattava ja perusteltava opinnon toteutussuunnitelmassa (Laurean tutkintosääntö 18 §). Kerro esim. toteutuksen tehtävien palautuksesta, tenttien ja uusintamahdollisuuksien ajankohdista. Varsinainen toteutuksen aikataulu näkyy opiskelijalle Pakissa suoraan toteutuksen varauksina, joten näitä tietoja ei tarvitse tässä kentässä toistaa.]

    Kansainvälisyys toteutuksella

    [Kuvaa tässä kansainvälisyyden toteutumista opintojaksolla (esim. kansainväliset yhteistyötahot).
    Tämän tietokentän sisältöjä tarkastellaan seurattaessa toteutustapoja ja strategisten tavoitteiden toteutumista.]

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    [Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä eri kokonaisuuksissa/tehtävissä. Kuormittavuuden laskemiseen löydät työvälineen Pepin opettajan työpöydän valikosta ”Toteutukset”. ]

    Sisältö ja sen jaksotus

    Varmistat laadukkaan ja oikea-aikaisen tiedon tuottamisen sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien käyttöön. Tehtävässäsi vastaat selvitys- ja tietotuotantotarpeisiin sekä olet mukana talouden järjestelmien kehitystyössä. Tuotat, analysoit ja yhdistät eri lähteistä tulevaa tietoa päätöksenteon, johtamisen ja toiminnan kehittämisen tueksi, nostaen samalla proaktiivisesti esiin uusia näkökulmia ja toteutustapoja. Osallistut myös yhteisiin talouden asiantuntija- ja kehitystehtäviin.

    Aika ja paikka

    [Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa: - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta) - käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu) - tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen) - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

    Hyvä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta) - käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen) - viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

    Kiitettävä

    Arviointikriteerit: Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta) - ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen) - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)