Terveyttä ruoasta (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9222-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.11.2018 - 02.12.2018
Ajoitus
11.03.2019 - 19.05.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Yhteinen
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
- Leila Jaakkola
Vastuuopettaja
Leila Jaakkola
Ryhmät
-
TOP219SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Palvelualat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ruokaan ja -palveluihin liittyvät riskit
- arvioida uusimpia ruokatrendejä
- toteuttaa ja kehittää terveellistä ja turvallista ruokatuotantoprosessia asiakaslähtöisesti
Toteutustapa
Opintojakso on täysin virtuaalinen. Se ei sisällä kontaktikertoja.
Opintojakson tarkempi aikataulu, tehtävät ja kaikki muu opiskeluun liittyvä materiaali on opintojakson Optima- työtilassa.
Ohjaus ja viestintä tapahtuu opintojakson Optima- työtilan kautta ja Zoom-ohjauksissa.
Tervetuloa opintojaksolle!
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalina käytetään pääsääntöiseti ravitsemuskirjallisuutta, lisäksi hyödynnetään palvelun laatu- ja tutkimus- sekä kehittämismenetelmäkirjallisuutta.
Oppimateriaali ja lähteet ovat opintojakson Optima -työtilassa.
HUOMIO:
KIRJAA
Voutilainen, E., Fogelholm, M. & Mutanen M. 2015. RAVITSEMUSTAITO. Helsinki: SanomaPro.
TARVITAAN JO HETI VIIKOLLA 11 ENSIMMÄISESSÄ TEHTÄVÄSSÄ. KIRJA KANNATTAA LAINATA LEPPÄVAARAN KAMPUSKIRJASTOSTA HETI OPINTOJAKSON ALKUUN. KIRJAA ON MYÖS OSASSA MUITA LAUREAN KAMPUSKIRJASTOJA.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei koske tätä opintojaksoa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Palvelun kehittämistehtävä opiskelijan valitsemaan mara-alan yritykseen, pakkaamattomia ruoka-annoksia myyvään ravintolaan tai kahvilaan. Tavoitteena on kehittää terveyttä edistävän ruoan palvelupolkua asiakkaan näkökulmasta ja kokemana.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Toteutus alkaa 11.3., jolloin Optima-työtila avautuu.
Toteutus päättyy 19.5.
Kansainvälisyys toteutuksella
Ei ole tällä opintojaksolla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on kolme tehtävää, ja kaikki tehtävät ovat yksilötehtäviä.
Opiskelijan työmäärän jakautuminen opintojaksolla, arvio tunteina
1. Terveyttä edistävä ruoka ja ravitsemus- tehtävä sisältäen orientoitumisen ja tutustumisen 30 h
2. Ruokatrendit-tehtävä 45 h
3. Palvelun kehittämistehtävä 55 h
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 130 tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
- terveytta edistävä ruoka ja ravitsemus: sekaruokavalio ja kasvisruokavalio
- ruokatrendit ja terveys: muotidieetit ja -elintarvikkeet
- palvelun kehittämistehtävä mara-alan yritykseen
Lisätietoja opiskelijoille
Suositus edeltävistä opinnoista:
- A9131 Laatu ravitsemispalveluissa ja
- A9146 Palvelujärjestelmien kehittäminen -opintojaksot TAI
- vastaava osaaminen.
Opintojakso soveltuu myös mm. terveydenhuolto- ja sosiaalialan opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneet ruoasta, ravitsemuksesta ja terveydestä.
HUOMIO: Opintojaksolla suoritetaan ravitsemuspassi, www.ravitsemuspassi, fi, jos sellaista ei ole suoritettu. Tämä koskee lähinnä muita kuin restonomiopiskelijoita, joiden ydinosaamisen opintoihin passisuoritus on yleensä jo sisältynyt.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso 1. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.
Tehtävien arviointi:
1. Terveyttä edistävä ruoka ja ravitsemus- tehtävä, yksilötehtävä, arviointi 1-5
2. Ruokatrendit-tehtävä, yksilötehtävä, arviointi 1-5 sekä vertaisarviointi
3. Palvelun kehittämistehtävä, yksilötehtävä, arviointi 1-5
4. Ravitsemuspassi, jos sitä ei ole suoritettu HYV/HYL
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden